23948sdkhjf

Intervju: Scibase vidgar vyerna

Når större marknad med produkt för analys av hudbarriären.

År 2014 lanserade Stockholmsbaserade Scibase sin första produkt, Nevisense. Där används elektrisk impedansspektroskopi, EIS, för att undersöka huden. Resultatet analyseras med hjälp artificiell intelligens, AI, och syftet med produkten är att hjälpa läkare att diagnosticera hudcancerformen malignt melanom på ett noggrannare och säkrare sätt så att åtgärder sätts in där det behövs utan att maligniteter missas.

Sedan lanseringen har Nevisense använts på 100 000 personer världen över.

I höst släpps en ny produkt där samma grundteknik används, tillsammans med en nyutvecklad AI , i en produkt med samma storlek som en penna. 

– Det här är den nya generationen av vår produkt. Med hjälp av Kungliga Tekniska Högskolan, KTH, tog vi vår teknik och gjorde den både mindre och enklare att använda, berättar Simon Grant, vd på Scibase, för MedTech Magazine.

Produkten heter Nevisense Go och den kommer inledningsvis att lanseras som en medicinteknisk produkt klass I. Med hjälp av den ger sig Scibase in på ny mark. Pennan ska nämligen användas för att undersöka hudbarriären, för att tidigt och effektivt upptäcka, utvärdera och behandla förändringar som kan utvecklas till atopisk dermatit, eksem.

– För vuxna innebär det att man kan se när ett eksem är på väg att blossa upp. Hos barn kan man redan vid några veckors eller månaders ålder se om de har en ökad risk för att få eksem och vi hoppas att vår produkt ska användas för att detektera dessa barn och motverka att de utvecklar eksem och andra problem. De har nämligen dessutom en större sannolikhet att utveckla matallergier, astma med mera, berättar Simon Grant.

Nevisense Go behöver inte vara uppkopplad till internet. Analysen genomförs direkt i pennan. 

Läs också: Scibase genomför företrädesemission

– Vi breddar nu våra applikationsområden med hudens barriärfunktion vilket innebär att vi som bolag har fler ben att stå på. Med hudens barriärfunktion ger vi oss dessutom in på en mycket större marknad, säger Simon Grant.

Den första applikationen för Nevisense Go är som sagt atopiska sjukdomar men i framtiden hoppas Scibase på att den även ska kunna användas för att upptäcka och undersöka hudförändringar vid icke-melanom-hudcancer och även vid malignt melanom, och därmed ta över Nevisense plats på marknaden.

– Nu är plattformen klar och vi har många tänkbara applikationer. Vi har många studier på gång

Nevisense Go är mindre och enklare att använda än Nevisense och förhoppningen är att produkten så småningom ska kunna användas av personer med eksem för att detektera när ett eksemutbrott är på gång så att behandling kan påbörjas snabbt.

– Idag inriktar vi oss på specialistläkare inom dermatologi. Målet är att sedan gå vidare till allmänläkare och över tid även till hemmet, säger Simon Grant.

Trots att Scibase är ett svenskt bolag har man valt att ha Tyskland som hemmamarknad. 

– En investerad krona i Tyskland är värd mycket mer än en investerad krona här, kommenterar Michael Colérus, finanschef på Scibase.

– Sverige har landstingsstruktur och det är en jobbig process att gå igenom för att få in sin produkt på en så liten marknad. Tyskland har en större marknad och en enhetlig struktur, så den är betydligt lättare att komma in på. De är även vana vid att använda sig av den senaste tekniken inom dermatologi så det finns en större acceptans för nya metoder. Vi har en ersättningsmodell på plats i Tyskland och har nu 250 kunder. Nu tar vi det som vi har lärt oss där och siktar vidare på USA, tillägger Simon Grant.

Simon Grant har jobbat inom medtechbranschen i många år, i flera olika länder. Han har en teknisk bakgrund inom elektronik och kommer ursprungligen från Nya Zeeland. År 2002 flyttade han till Sverige för kärleken och började arbeta på Synectics Medical, som senare köptes upp av Medtronic. Genom sitt arbete där jobbade han i Kina i tre års tid, följt av två år i Danmark innan han kom tillbaka till Sverige. 

Innan han tog över vd-rollen på Scibase arbetade Simon Grant bland annat på Neoventa Medical, där han var med och fick ett marknadsgodkännande i form av ett så kallat pre-market approval, PMA, i USA för företagets produkt för fosterövervakning.

– Nu har Nevisense också fått en PMA och jag tror att jag är en av få personer i Sverige som har varit med i två PMA-processer.

När det gäller svensk life science ser Simon Grant främst kommersiella utmaningar. 

– Det finns många duktiga forskare men det räcker inte med att ha en bra produkt för att få folk att köpa den. Först måste man få en ersättning på plats och ha en affärsmodell som fungerar. Läkare är konservativa, och det ska de vara. De vill se andra använda en produkt först, och att den fungerar.

– Ett misstag som många gör är att fokusera bara i Sverige i början, men det är en svår och liten marknad. Scibase har valt att rikta in oss på marknader med rätt förutsättningar för oss. I början har vi valt att fokusera på Tyskland och USA. Asien är ingen jättemarknad för melanom men däremot för barriär, så nu undersöker vi hur vi ska ta oss dit.

Hur har Scibase påverkats av covid-19-pandemin?

– Covid-19 påverkade de regulatoriska processerna och det tog längre tid att få godkänt för nya indikationer och att få MDR-certiferingar på plats än vad det hade gjort annars. Många av våra kunder är privata dermatologer och många stängde ned sina mottagningar i mars, och det påverkade oss negativt. Vissa öppnade upp igen i juni och nu börjar vi nå ett nytt normalläge i försäljningen, säger Simon Grant.

– Vi har haft en negativ påverkan på ekonomin under det första och andra kvartalet men den var ändå mindre än vad vi hade räknat med, tillägger Michael Colérus.

Artikeln är en del av vårt tema om Branschen och corona.

Kommentera en artikel
Meddela redaktionen
Utvalda artiklar

Sänd till en kollega

0.078