Krönika: Vem samarbetar du med?

| Av Louise Strand | Tipsa redaktionen

Louise Strand är direktör på koncerninköp Region Skåne och ordförande för Landstingsnätverker för upphandling. Här skriver hon om aktuella ämnen.

Nya sätt att upphandla öppnar möjligheter. Fler landsting upphandlar lösningar med utgångspunkt ur vårdens komplexa utmaningar. Det skiljer sig mot traditionell upphandling som kännetecknas av detaljerade beskrivningar av de varor och tjänster som efterfrågas. Nya sätt att upphandla genom funktions- eller innovationsupphandling används i enstaka fall.

Vid funktionsupphandling efterfrågas en funktion till skillnad mot traditionell upphandling som sätter fokus på hur lösningen är gjord, hur konstruktionen ser ut och upphandlingen innehåller specifika produktkrav. Vid innovationsupphandling efterfrågas en ny lösning på beskriven utmaning eller problem. Dessa relativt nya sätt att artikulera utmaningar och att upphandla lösningar på öppnar möjligheter för företag att utveckla nya produkter. Hur får då företagen idéer till nya varor och tjänster?

Statistiskt sett är uppkomsten av idéer fördelat så här: 75% egna uppslag 15% från kunder 14% företagssamarbeten 5% konkurrenter 4% samarbete med Universitet och Högskolor 9% annat Idéer till innovationer kommer i hög utsträckning inifrån företaget alternativt från kunder eller utifrån företagssamarbeten. Uppgifterna är hämtade från Tillväxtverket som genomför en enkätundersökning där ett stort antal små och medelstora företag svarar på frågor om vilka möjligheter och svårigheter de upplever i sin vardag och vad de tror om sin framtid. (Eftersom företag får idéer på olika sätt summerar det till mer än 100%)

I takt med att myndigheter blir mer aktiva att upphandla utifrån våra utmaningar borde en större andel idéer till nya varor och tjänster komma från kunder. I vart fall om företagen fångar våra behov och har förmåga att omvandla utmaningarna till nya varor och tjänster. Många företag prenumererar på annonserade upphandlingar inom de CPV-koder som de verkar inom. CPV-koder, Common Procurement Vocabulary är ett klassificeringssystem inom offentlig upphandling som syftar till att standardisera den terminologi som används av upphandlande myndigheter för att beskriva föremålet för en upphandling. Det fungerar mycket bra vid traditionell upphandling men mindre bra vid funktions- och innovationsupphandling då utmaning och inte föremålet för upphandling beskrivs.

Vi i Region Skåne har genomfört en innovationsupphandling  som syftade till att ta ett kliv mot målet att bli fossilfria år 2020. Vi valde att utgå från en högvolymprodukt med en relativt enkel utformning, ett skyddsförkläde. Den vinnande leverantören, Gaia Biomaterials AB, är inte ett förklädesproducerande företag utan ett företag som utvecklar nya klimatsmarta material. Gaia hade inte fångat möjligheten om vi endast hade annonserat upphandlingen utan att föra dialog och om de hade nöjt sig med att prenumerera på CPV-koder. Vi kommer i ökad utsträckning att efterfråga helhetslösningar på våra komplexa utmaningar som t ex kan bestå av en kombination av en avancerad teknisk lösning, ett it-stöd och en smart vårdprocess. Jag ser framför mig att företag kommer att behöva samarbeta för att skapa konkurrenskraftiga attraktiva erbjudanden.

Samarbeten kan ske på olika sätt till exempel genom ett gemensamt anbud, skapande av gemensamt bolag eller underleverantörsförhållanden. Företag kan samarbeta horisontellt eller vertikalt. För att upprätthålla konkurrensen är vissa typer av samarbeten i upphandlingar dock inte tillåtna. Tillväxtverkets enkätundersökning visar att företag som samarbetar med andra är mer innovativa - de utvecklar nya eller väsentligt förbättrade varor och tjänster i betydligt högre utsträckning än de som inte samarbetar. Nästan hälften av Sveriges små och medelstora företag uppger att de regelbundet samverkar med andra företag. Företag med 10-49 anställda är de som samverkar mest med andra företag, nästan 60 procent samverkar. Tillväxtverket framhåller särskilt att de verkligt omdanande innovationerna kan uppstå i gränslandet mellan olika teknologier eller organisationer.

Louise Strand

Region Skåne

Mer om: innovation | samverkan


Håll dig uppdaterad med MedTech Magazine
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Ny vd tar Min doktor ut i världen

Min doktor tar klivet in på den internationella marknaden.

Episurf når ny milstolpe

Hon tar över på Danderyd

Nytt USA-samarbete för Dignitana

Han investerar i svenska dialysbolaget

En nyemission för strategiskt viktiga investerare skapar möjligheter för Redsense att satsa.

Här finns anvisningar för Anmälda organ

Uppslutning för medtech

Många ville lyssna när MedTech Magazine höll seminarier i Almedalen.

Arkiv

Konsensus i Almedalen

"Mitt hälsoarmband säger åt mig att gå och lägga mig"

– Digital hälsa är den nya folkhälsan menar innovationslandstingsrådet Daniel Forslund på Medtech Café i Almedalen.

Ny fas för Frisq

TV: Digitala lösningar in i vården

Först i världen med barnmorska på videolänk

Efter Macchiarini – nya riktlinjer och mer samtal

Efter Macchiariniskandalen har hela organisationen runt Karolinska institutet och Karolinska universitetssjukhuset fått massiv kritik. Nu börjar resultatet av kritiken komma – i form av nya riktlinjer.

Positiva resultat för insulinpump

Svenskt bolag in i Sydafrika

MedTech Café - Almedalen

Tillväxtpengar till medicinsk teknik

Sänd till en kollega

0.163