23948sdkhjf

Tomma bilfabriker fylldes med respiratorer

Det blev en vår med färre tillverkade bilar men desto fler medicintekniska produkter. Den ekonomiska krisen har fått flera företag att, på vinst eller förlust, ta steget in på den medicintekniska marknaden.

Ledande tillverkare inom bilindustrin har lyssnat till nödropen från sjukvården och ställt om för att möta den ökade efterfrågan på respiratorer. Orsaken har varit att man vill hjälpa till, i alla fall har det låtit så i medierna. Samtidigt har det varit ett sätt att få kugghjulen i de stillastående fabrikerna att börja rulla igen. Det handlar bland annat om Ford, Nissan, General Motors, Seat, Tesla och Maclaren.

Läs också: Stora donationer till arbetet för ett coronavaccin

– Vi såg en sjukvård i nöd. Det här har varit ett sätt för Seat att hjälpa sjukvården i vårt land i en väldigt svår tid, säger Patricia Such, läkare och chef för avdelningen hälsa, säkerhet och nödsituationer inom Seat-gruppen.

Företaget ställdes tidigt inför coronapandemins konsekvenser då smittspridningen snabbt eskalerade i Spanien. På Seat-fabriken i Martorella, strax söder om Barcelona, var man tvungen att stänga ned bilproduktionen i slutet av mars. Samtidigt var sjukvården i landet i akut behov av skyddsutrustning och respiratorer. Omställningen har inneburit en ny nivå av tidspress och prövat Seatmedarbetarnas stressgräns.

– Vi har varit medvetna om att tid räddar liv, och det har varit stressande. Men alla har vetat att vi arbetar för någonting väldigt meningsfullt. Vi lyckades genomföra produktionsomställningen väldigt fort, vilket inte var lätt, men alla 200 som arbetat med projektet har verkligen visat framfötterna, säger Patricia Such.

Under samma tidsperiod ställde man om på Fords fabriker efter att biltillverkningen stoppats. Precis som hos många andra bilföretag sjönk efterfrågan på bilar och reservdelar blev svåra att få tag på. Kort därefter började Ford tillverka respiratorer av företagets pick upbilar.

– Vi har inte kunnat göra respiratorer av enbart Fords fläktar utan vi har varit tvungna att ta in andra komponenter. Själva framtagandet av de här respiratorerna var väldigt enkelt eftersom grundtekniken i våra fläktar är ganska lik den teknik som finns i respiratorer, säger Erik Lindham, informationschef på Ford.

”En industri med säkerhetstänk”

Att medicintekniska produkter produceras av andra företag än just medicintekniska företag har under coronapandemin varit en fråga för debatt. Läkemedelsverket ser ändå positivt på företags omställning inom bilindustrin.

– Det är positivt med alla initiativ som kan hjälpa till i den här svåra situationen vi är i. Det viktiga är att även i krissituation inte glömma patientsäkerhet och följa regelverket, säger Helena Dzojic, enhetschef Medicinteknik på Läkemedelsverket.

Många nya tillverkare kan ha svårt att i god tid hitta ett anmält organ för granskning, det är något som Läkemedelsverket märkt av. Sedan coronapandemin startade har de fått in omkring 50 dispensansökningar om främst diagnostiska tester och munskydd rörande coronaviruset.

Finns det risker med att det inte är medicintekniska företag som tillverkar de här produkterna?

– Det är en industri som har ett säkerhetstänk i grund och botten. Det är en bra grund att stå på, men man behöver mer än det. Så länge de är medvetna om att knyta an lämplig kompetens och följer den medicinska lagstiftningen ser jag inga problem, säger Helena Dzojic.

Gav bort respiratorer gratis

Bilproduktionen på Ford är sedan början av maj igång igen och enligt Erik Lindham finns det en chans att företaget fortsätter producera respiratorer även i framtiden. Om omställningen inneburit någon ekonomisk vinst för företaget är i dagsläget svårt att svara på, menar han.

– Vi har inte börjat räkna på något resultat än, men det har inte funnits något vinstsyfte utan vi gjorde det här endast för att avlasta och hjälpa samhället. Man gör det som ”goodwill” och eftersom fabrikerna ändå var mer eller mindre stängda var det här någonting man kunde göra med relativt få personer på plats, säger han.

Seat har å andra sidan skänkt bort sina respiratorer till hälso- och sjukvården i Spanien. Men efter nästan två månaders stopp startades biltillverkningen upp igen och de medicintekniska produkterna fick därmed stå tillbaka. Enligt Patricia Such beror det delvis på att sjukvårdens behov är tillgodosedda.

– Vi har stoppat tillverkningen av respiratorer men vi är öppna för att starta upp den igen om det behövs, men vi har inte kapacitet att göra båda sakerna samtidigt, säger hon.

När Patricia Such ser tillbaka på den första halvan av 2020 är hon både förvånad och imponerad av sina kollegor i företaget och hela branschen.

– Det har varit helt otroligt, jag hade aldrig trott att jag skulle hamna i en sån här situation. Jag är väldigt imponerad av mina kollegor. Vi har alla försökt hjälpa varandra i den här väldigt speciella situationen, säger hon.

Artikeln är en del av vårt tema om Branschen och corona.

Kommentera en artikel
Meddela redaktionen
Utvalda artiklar

Sänd till en kollega

0.125