23948sdkhjf

Naroskyin om strumpgate-avtalet

Barbro Naroskyin, Hälso- och sjukvårdsdirektör, Stockholms läns landsting, om avtalet med företaget Onemed som blev dyrare än förväntat, men samma pris som åren innan.

Var upphandlingen med Onemed av förbrukningsvaror ovanlig? På vilket sätt?

Läs också: Strumpgate: Utebliven besparing – inte ökade kostnader

– Ja det var en funktionsupphandling vilket är mindre vanligt i offentliga upphandlingar.

Vad innebar det då att det var en funktionsupphandling?

– Det innebar att landstinget efterfrågade en funktionalitet till exempel behov av kompression för ben eller arm utan att precisera vilka exakta produkter som ska användas.

– För varje funktion kan det förekomma många olika produkter som kan lösa ett och samma funktionsproblem. Till exempel kan en mängd olika typer av stödstrumpor behövas för att möta de behov som patienter kan ha.

Läs också: Landstingets Att göra-lista för bättre upphandlingar

Varje funktion delas sedan upp i två olika sortimentsgrupper, ett förstahandsval och ett andrahandsval. Sortimentet inom förstahandsvalet ska täcka behovet för minst 91 procent av länets invånare som har behov av den funktionen.

Men för ett fåtal som har särskilda behov krävs ett mer individualiserat och särskilt sortiment (andrahandsvalet). Kanske lider patienten av lymfödem eller har svåra brännskador som kräver att stödstrumpan specialtillverkas för en patients individuella exakta mått och förutsättningar. Därför kan det vara rimligt att en sådan specialgjord strumpa kostar 6 000 kronor. Endast max 9 procent av brukarna ska behöva produkter från sortimentet i andrahandsvalet.

På vilket sätt skulle den ha gjorts annorlunda?

– Så här i efterhand har ju vår granskning visat att det viktigaste som borde ha gjorts annorlunda var att avtalet skulle vara tydligare att fördelningen att 91 procent av produkterna vara förstahandsval per funktionsrad. Och tydligare regler för hur flyttar av produkter mellan förstahandsval och andrahandsval skulle gå till.

Var avtalet ”oklart” som det stå i rapporten, för att det skulle stimulera till ”sortimentsarbete”?

– Jag förutsätter att det inte var medvetet oklart. Men självklart var det viktigt att bedriva ett aktivt sortimentsarbete för att hitta goda lösningar som anpassas efter behoven. Det hade kunnat lösas även med ett tydligare avtal.

Ledde det till ökat arbete med sortimentet?

– Vi har upplevt att Onemed har levererat god kvalitet och haft ett brett sortiment. Såväl förskrivare som de som använt hjälpmedlen har varit nöjda.

Har brukarna och medborgarna påverkats på något sätt? Är de nöjda eller missnöjda? Av avtalet eller på det sätt som det avslutades?

– De som behövt hjälpmedlen har generellt varit mycket nöjda. Invånarna har drabbats av att en tänkt kostnadsbesparing jämfört med tidigare period har uteblivit.

Vid avslutsavtalet prioriterade vi att säkerställa att de som behöver dessa hjälpmedel inte skulle drabbas av avslutningen men att vi ändå kunde korta avtalet med två år och under tiden sätta ett tak på kostnaderna för den återstående tiden med bibehållen kvalitet till brukarna.

Varför stämdes inte leverantören?

– Det förbereddes en stämningsansökan men vi valde istället att prioritera att säkerställa att de som behöver dessa hjälpmedel inte skulle drabbas av vår oenighet kring avtalets tolkning.

Därför valde vi att inte gå till rättegång med oklar utgång och med en stor risk för både kvalitet leveranser, rättegångskostnader och framtida kostnadsbild för skattebetalarna.

Men avslutsavtalet innebar att vi ändå kunde korta avtalet med två år och under tiden sätta ett tak på kostnaderna för den återstående tiden med bibehållen kvalitet till brukarna.

Var det ett misslyckat avtal/upphandling?

– Absolut var det så. Om två parter som ingått ett avtal tolkar avtalet helt olika så är det ett misslyckande och beror sannolikt på ett alltför otydligt avtal.  

Samtidigt är det viktigt att poängtera att vi ska ha en förtroendefull relation mellan oss som beställare och våra leverantörer där inte minsta detalj måste beskrivas i avtal. Då hamnar vi i en situation med alltför omständiga och omfattande avtal som kan begränsa möjligheterna att vara ömsesidigt flexibla där det är önskvärt. Men i det här fallet innebar det att avtalet inte var tillräckligt tydligt och då har man tagit det ett steg för långt. Något som våra egna jurister också påpekade i processen.

Stämmer bilden i media överlag?

– I grunden pekade mediernas granskning på ett problem med ett otydligt avtal och en konflikt mellan oss och leverantören. Det var en bra granskning och relevant påpekande som också till stor del stöddes av våra utvärderingar.

Sedan kan jag tycka att man i något fall förenklade det lite väl mycket. Det finns till exempel människor som verkligen är i behov av specialsydda och måttanpassade stödstrumpor där det är fullt rimligt att betala 6.000 kronor för dessa.  

Något missvisande blev det också att kostnaderna hela tiden jämfördes med det utvärderingspris som lämnades i upphandlingsprocessen och inte jämförde med kostnaderna tidigare år.

Det vill säga: När upphandlingen gjordes kunde landstinget inte förutse exakt vilka behov som skulle finnas av förbrukningsartiklar under de kommande fem åren. För att anbuden skulle kunna jämföras och en leverantör kunna väljas fick anbudsgivarna därför lämna sina priser utifrån ett visst angivet beställningsmönster. Det är inte ovanligt att göra på det sättet när det gäller upphandlingar där man inte kan exakt förutse behovet.  

Men på det stora hela var det en bra och relevant granskning av medierna.

Fanns något intresse för den modell som leverantören nu menar skulle sänka totalkostnaden?

– Vi ska alltid vara öppna för idéer som sänker våra kostnader och bibehåller eller ökar kvaliteten på leveranserna. Jag arbetade inte vid hälso- och sjukvårdsförvaltningen under den aktuella upphandlingen så jag kan inte ta ställning till hur den gjordes mer än vad du kan läsa i de utvärderingar som är gjorda.

Vad var de misstag som gjordes från er sida tycker du?

– Det finns mycket som vi lärt från den här upphandlingen och som kommer fram i våra utvärderingar. Det har vi arbetat in i vårt arbete för att våra framtida upphandlingar ska bli så korrekta och bra som möjligt. Vi ska vara en i sanning lärande organisation som drar lärdomar av det inträffade för att bli bättre i framtiden.

Hur går man nu vidare?

– Vi har program för hur vi ska arbeta vidare med korrekta och bra upphandlingar. Vad det gäller förbrukningshjälpmedel har de politiskt förtroendevalda gett mig att uppdrag att utreda att ta över hanteringen i egen regi.

Mer om: onemed | SLL | strumpgate
Håll dig uppdaterad med MedTech Magazine
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Ecmo centrum fick prestigepris

De jobbar med liv och död på resande fot. Nu har Ecmo centrum vid Karolinska universitetssjukhuset prisats för sin logistik.

Vill ha företagens synpunkter inför upphandling

Han blir vd för Stockholm Business Region

Staffan Ingvarsson, tidigare vd på Stokab, tillträder den 1 april som vd för Stockholm Business Region.

Abilia köper Comai

Får nyckelposition i SKL

Han är ny vd för GE:s medicintekniska verksamhet

Mikael Sälg tar över som vd på GE Healthcare Sverige.

Nyhetsbrev

Vibrosense tar in pengar

Arkiv

Plasttillverkare köper medicinteknikföretag

Nischad nätläkare fokuserar på ADHD

Sjukhusbygget i Helsingborg försenas

Här är juryn för Stockholms innovationsstipendium 2019

Motivationsbrist behandlas i klinisk studie

“Både jobb och hem är arbete för kvinnor”

Sjukvården behövs i kampen mot psykisk ohälsa, men inga konkreta förslag på hur människor ska få bättre hjälp, när socialförsäkringsminister Annika Strandhäll (S) talade hos Forum för Health policy.

Ny vd till Pharm assist

Krönika: Dags att etablera patientrelation

Framgångsrikt med renoverade lungor

VR ger bättre balans

Mäktigast i medtechvärlden 2019

Innovativ medicinteknik gör ingen nytta om den inte används i vården. Politik och organisationer kan göra vettig medicinteknik tillgänglig för alla patienter som behöver - eller inte. Vård bedrivs av patienter själva och av personal, men det är delvis andra som styr folkhälsoarbetet, prevention och den vård som faktiskt når människor. Här är de 100 som har mest makt och ansvar i medtech-världen 2019.

Apoteket permanentar nätläkarförsök

1:a på maktlistan 2019: Åsa Steinsaphir

Inom psykiatrin har patientinflytande används länge. Nu vill alla höra hur Åsa Steinsaphir jobbar med verklig delaktighet från vårdens slutkonsumenter. Årets etta på maktlistan driver professionell patientmedverkan och delar med sig till vårdsverige.

Maktlistan 2019: plats 21-60

Medtechvärldens mäktigaste 2019 har utsetts av MedTech Magazine. Här presenteras plats 21 - 60.

Maktlistan 2019: plats 61-100

Medtechvärldens mäktigaste 2019 har utsetts av MedTech Magazine. Här presenteras plats 61 - 100.

Så här gör vi maktlistan 2019

MedTech Magazine utser varje år de 100 personer som mest påverkar vård, patienters verklighet och tillgången på medicinteknik.

”Det här är revolutionerande”

Diabetesförening skänker storbelopp till diabetesprojekt inom AI.

Hon ska styra Atos

Kassan snart slut hos robotikbolaget

Fertilitetsbolaget får ny ordförande

Addlife övertecknades

Spago till klinik

Ny topp hos Medhouse

Se alla Företagens egna nyheter

Synglas till process industrin från Mirit Glas

Robust optisk överföring i populär kontakdonsfamilj

Speciella egenskaper får du med Tekniskt glas

Mirit Glas erbjudar kemiskt härdat glas som gorillaglas

Nu lanserar vi vår bärbara betal/kassaterminal PAX E600 med intergrerad 8 tum androidskärm.

Träningsdockor för sjuksköterskeutbildningar

Glasrör och glasstavar från Mirit Glas

Mirit Glas erbjudar kemiskt härdat glas

Cirkulära kontaktdon uppfyller senaste medicinska IEC 60601-1-krav

Synglas används för att inspektera eller övervaka en process med t.ex. vätska i en behållare

Tekniskt glas är glas med speciella egenskaper

Äntligen lanseras den första betalterminalen med integrerad Androidenhet av Interpay.

Mirit Glas erbjudar glasrör och glasstavar

Nytt sortiment av anatomiska modeller från 3B Scientific

Mirit Glas erbjudar kemiskt härdat glas

Synglas till process industrin

Tekniskt glas er mer än bara syns skull

Breddar utbudet av kontorsmöbler ytterligare i samarbete med VANK

Mirit Glas erbjudar rundat glas

Synglas från Mirit Glas till process industrin

LG2020 - En elektrisk trappklättrare från Italien

Mirit Glas har ett av det största och mest välsorterade utbud av glasrör oc...

SWEMED - Stödföretag till UNHCR

Mirit Glas leverar säkerhetsglas – glas for beskyttelse

Professionella massagebänkar hos Swemed

Sänd till en kollega

0.144