23948sdkhjf

Naroskyin om strumpgate-avtalet

Barbro Naroskyin, Hälso- och sjukvårdsdirektör, Stockholms läns landsting, om avtalet med företaget Onemed som blev dyrare än förväntat, men samma pris som åren innan.

Var upphandlingen med Onemed av förbrukningsvaror ovanlig? På vilket sätt?

Läs också: Strumpgate: Utebliven besparing – inte ökade kostnader

– Ja det var en funktionsupphandling vilket är mindre vanligt i offentliga upphandlingar.

Vad innebar det då att det var en funktionsupphandling?

– Det innebar att landstinget efterfrågade en funktionalitet till exempel behov av kompression för ben eller arm utan att precisera vilka exakta produkter som ska användas.

– För varje funktion kan det förekomma många olika produkter som kan lösa ett och samma funktionsproblem. Till exempel kan en mängd olika typer av stödstrumpor behövas för att möta de behov som patienter kan ha.

Läs också: Landstingets Att göra-lista för bättre upphandlingar

Varje funktion delas sedan upp i två olika sortimentsgrupper, ett förstahandsval och ett andrahandsval. Sortimentet inom förstahandsvalet ska täcka behovet för minst 91 procent av länets invånare som har behov av den funktionen.

Men för ett fåtal som har särskilda behov krävs ett mer individualiserat och särskilt sortiment (andrahandsvalet). Kanske lider patienten av lymfödem eller har svåra brännskador som kräver att stödstrumpan specialtillverkas för en patients individuella exakta mått och förutsättningar. Därför kan det vara rimligt att en sådan specialgjord strumpa kostar 6 000 kronor. Endast max 9 procent av brukarna ska behöva produkter från sortimentet i andrahandsvalet.

På vilket sätt skulle den ha gjorts annorlunda?

– Så här i efterhand har ju vår granskning visat att det viktigaste som borde ha gjorts annorlunda var att avtalet skulle vara tydligare att fördelningen att 91 procent av produkterna vara förstahandsval per funktionsrad. Och tydligare regler för hur flyttar av produkter mellan förstahandsval och andrahandsval skulle gå till.

Var avtalet ”oklart” som det stå i rapporten, för att det skulle stimulera till ”sortimentsarbete”?

– Jag förutsätter att det inte var medvetet oklart. Men självklart var det viktigt att bedriva ett aktivt sortimentsarbete för att hitta goda lösningar som anpassas efter behoven. Det hade kunnat lösas även med ett tydligare avtal.

Ledde det till ökat arbete med sortimentet?

– Vi har upplevt att Onemed har levererat god kvalitet och haft ett brett sortiment. Såväl förskrivare som de som använt hjälpmedlen har varit nöjda.

Har brukarna och medborgarna påverkats på något sätt? Är de nöjda eller missnöjda? Av avtalet eller på det sätt som det avslutades?

– De som behövt hjälpmedlen har generellt varit mycket nöjda. Invånarna har drabbats av att en tänkt kostnadsbesparing jämfört med tidigare period har uteblivit.

Vid avslutsavtalet prioriterade vi att säkerställa att de som behöver dessa hjälpmedel inte skulle drabbas av avslutningen men att vi ändå kunde korta avtalet med två år och under tiden sätta ett tak på kostnaderna för den återstående tiden med bibehållen kvalitet till brukarna.

Varför stämdes inte leverantören?

– Det förbereddes en stämningsansökan men vi valde istället att prioritera att säkerställa att de som behöver dessa hjälpmedel inte skulle drabbas av vår oenighet kring avtalets tolkning.

Därför valde vi att inte gå till rättegång med oklar utgång och med en stor risk för både kvalitet leveranser, rättegångskostnader och framtida kostnadsbild för skattebetalarna.

Men avslutsavtalet innebar att vi ändå kunde korta avtalet med två år och under tiden sätta ett tak på kostnaderna för den återstående tiden med bibehållen kvalitet till brukarna.

Var det ett misslyckat avtal/upphandling?

– Absolut var det så. Om två parter som ingått ett avtal tolkar avtalet helt olika så är det ett misslyckande och beror sannolikt på ett alltför otydligt avtal.  

Samtidigt är det viktigt att poängtera att vi ska ha en förtroendefull relation mellan oss som beställare och våra leverantörer där inte minsta detalj måste beskrivas i avtal. Då hamnar vi i en situation med alltför omständiga och omfattande avtal som kan begränsa möjligheterna att vara ömsesidigt flexibla där det är önskvärt. Men i det här fallet innebar det att avtalet inte var tillräckligt tydligt och då har man tagit det ett steg för långt. Något som våra egna jurister också påpekade i processen.

Stämmer bilden i media överlag?

– I grunden pekade mediernas granskning på ett problem med ett otydligt avtal och en konflikt mellan oss och leverantören. Det var en bra granskning och relevant påpekande som också till stor del stöddes av våra utvärderingar.

Sedan kan jag tycka att man i något fall förenklade det lite väl mycket. Det finns till exempel människor som verkligen är i behov av specialsydda och måttanpassade stödstrumpor där det är fullt rimligt att betala 6.000 kronor för dessa.  

Något missvisande blev det också att kostnaderna hela tiden jämfördes med det utvärderingspris som lämnades i upphandlingsprocessen och inte jämförde med kostnaderna tidigare år.

Det vill säga: När upphandlingen gjordes kunde landstinget inte förutse exakt vilka behov som skulle finnas av förbrukningsartiklar under de kommande fem åren. För att anbuden skulle kunna jämföras och en leverantör kunna väljas fick anbudsgivarna därför lämna sina priser utifrån ett visst angivet beställningsmönster. Det är inte ovanligt att göra på det sättet när det gäller upphandlingar där man inte kan exakt förutse behovet.  

Men på det stora hela var det en bra och relevant granskning av medierna.

Fanns något intresse för den modell som leverantören nu menar skulle sänka totalkostnaden?

– Vi ska alltid vara öppna för idéer som sänker våra kostnader och bibehåller eller ökar kvaliteten på leveranserna. Jag arbetade inte vid hälso- och sjukvårdsförvaltningen under den aktuella upphandlingen så jag kan inte ta ställning till hur den gjordes mer än vad du kan läsa i de utvärderingar som är gjorda.

Vad var de misstag som gjordes från er sida tycker du?

– Det finns mycket som vi lärt från den här upphandlingen och som kommer fram i våra utvärderingar. Det har vi arbetat in i vårt arbete för att våra framtida upphandlingar ska bli så korrekta och bra som möjligt. Vi ska vara en i sanning lärande organisation som drar lärdomar av det inträffade för att bli bättre i framtiden.

Hur går man nu vidare?

– Vi har program för hur vi ska arbeta vidare med korrekta och bra upphandlingar. Vad det gäller förbrukningshjälpmedel har de politiskt förtroendevalda gett mig att uppdrag att utreda att ta över hanteringen i egen regi.

Mer om: onemed | SLL | strumpgate
Håll dig uppdaterad med MedTech Magazine
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Få vill äta nyttigare trots att vi blir fetare

Sårläkningsbolaget går mot klinik

Trosan som vet vad du gör

En trosa som läser av hur mycket du läcker och vad du gör just då – Smarta textilier och teknik som läser av dina rörelser ger helt nya möjligheter för kvinnor att bli kvitt sin inkontinens.

Se filmen från Örebro

Nästa vecka drar det igång

Om mindre än en vecka slås dörrarna upp till premiären av Fokus Hjälpmedel på Prioritet Serenek arena i Göteborg. "Den typen av möte som vi arrangerar har saknats i västra Sverige".

Tryggare badrum med mer teknik

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas en gång i veckan.

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

Ny teknik för diabetiker

Arkiv

Centrallager för sjukvårdsmaterial flyttar från Göteborg

Första graviditeten efter teknikskiftet

Forskningen kring livmodertransplantationer i Göteborg sker numera med stöd av robotassisterad titthålskirurgi. Efter teknikskiftet är en första kvinna nu gravid.

Höglund går till Unilabs

Krönika: AI inom vården – vad händer nu?

Artificiell intelligens ger stora möjligheter för vården, skriver Torbjörn Kronander, vd för Sectra.

Enorm underhållning för äldre

Bettskenor vanligare – stress är boven

Krav för superhjältar

Behovsinriktade krav - visst låter det som något för en superhjälte!? Swedish Medtechs Petrus Laestadius om att behoven borde styra.

Lucka 24 - vem finns här?

Denna profil arbetar hårt för att stärka branschens ställning. Hen ser gärna Sverige som en förebild inom samverkan.

Lucka 23 - detta läste ni mest

Lucka 22 - titta här

Lucka 21 - öppna och se

En hund, en cykel eller oväntade insikter om synen på vårdköer. Önskningarna är många hos denna medtech-profil.

Sveriges första cytostatikarobot

Som första sjukhus i Sverige kommer Akademiska sjukhuset i Uppsala att installera en robot för beredning av cytostatika.

Lucka 20 - vem där?

Krönika: Personalen behövs för bra affärer

Vårdpersonalen behöver delta vid upphandlingar, skriver Louise Strand, inköpsdirektör vid Region Skåne.

Lucka 19 - öppna och se vem där

Uppkopplade hjälpmedel för bättre vård

Höjning vid årsskiftet

Lucka 18 - öppna och se

Lucka 14 - vem där?

Colombia-avtal för plåsterbolag

Lucka 9 - vem där?

Lucka 7 - kika in här

Lucka 1 – vem döljer sig här?

Slutgiltigt klart för VGR:s IT-system

Får Forska Sveriges hedersutmärkelse

Han lämnar vd-posten

Krönika: Tuffa krav på återförsäljare

Se alla Företagens egna nyheter

Nytt sortiment av anatomiska modeller från 3B Scientific

Mirit Glas erbjdar kemiskt härdat glas

Synglas till process industrin

Tekniskt glas er mer än bara syns skull

Breddar utbudet av kontorsmöbler ytterligare i samarbete med VANK

Mirit Glas erbjudar rundat glas

Synglas från Mirit Glas till process industrin

LG2020 - En elektrisk trappklättrare från Italien

Mirit Glas har ett av det största och mest välsorterade utbud av glasrör och glasstavar

SWEMED - Stödföretag till UNHCR

Mirit Glas leverar säkerhetsglas – glas for beskyttelse

Professionella massagebänkar hos Swemed

Nytt sortiment av veterinärutrustning

Rundat glas från Mirit Glas

K7 - En självdrivande rullstol för tunga brukare

Tekniskt glas från Mirit Glas – för mer än bara syns skull

Airwheel H3S - En smart elrullstol

Mirit Glas erbjudar synglas

Glasrör och glasstavar från Mirit Glas

Nytt samarbete med Favero Health Projects inleds

Härdat glas från Mirit Glas, är en stark lösning

Mirit Glas erbjudar synglas

Kemiskt härdat glas som gorillaglas hos Mirit Glas

Floatglas från Mirit Glas – Materialet som brukas överallt

Synglas från Mirit Glas

Sänd till en kollega

0.138