marknaden undergår en tjänstefiering - tjänster adderas till produkter vilket
gör dem mer konkurrenskraftiga. Samtalen med bolagen handlade tidigare om kvalitet, funktion och utveckling av utrustning och förbrukningsmaterial men numera talar vi mer om vilken effekt, nytta eller värde som produkterna skapar. Ett optimalt användande av produkterna påverkar det värde som skapas. Några bolag har anställt managementkonsulter som kan effektivisera sjukvården och dess processer med mer eller mindre koppling till de egna produkterna.
Är detta en metod föratt öka lönsamheten eller att öka diversifieringen på en marknad där produktutvecklingen kommit långt? Eller är det ett resultat av allt fler funktionsupphandlingar inom landstingen?
När målbilder ersätter detaljerade kravspecifikationer öppnar vi upp för mer innovativa lösningar och får mer nytta av bolagens kompetens.
Den här utvecklingen ställerkrav på andra utvärderings- och ersättningsmodeller. Vi kan dra nytta av våra erfarenheter av inköp av tjänster till exempel utvärdering med mer muntliga inslag. Ersättningsmodeller bör istället bygga på den användning, effekt och nytta vi har av produkten eller tjänsten och öppna upp för vinstdelningsmodeller som driver utvecklingen framåt. Dessutom leder det till mer strategiska affärsrelationer där bolagen blir våra medspelare och partners som bygger på tillit, långsiktighet och incitament till att utveckla samarbetet.
__________________________________________________
Om krönikörenNamn:
Louise Strand
Inköpsdirektör Region Skåne
Aktuell:Landstingsnätverket för Upphandling, LfU, och vice ordförande för Sveriges Offentliga Inköpare, SOI.