23948sdkhjf

Del 3 Vägen till börsen: Tänk på detta i prospektet!

Annika Andersson och Maria Arnoldsson har i ett antal artiklar gått igenom vad som krävs inför att ett bolag introduceras på börsen. Här fortsätter de med prissättning av aktien, arbetet med marknadsföring och mer om de underlag som ska presenteras.
Kännetecken för en lycka d börsintroduktion är att aktien får en korrekt prissättning. Som ett led i värderingsarbetet träffar de finansiella rådgivarnas analytiker investerare för att kunna bedöma dels bolagets attraktion som börsbolag, dels marknadens förväntade värde på bolaget. Baserat på dessa analyser och värderingen fastställs priset på bolagets aktier. Vanligtvis fastställs det som ett prisintervall som erbjuds investerarna, varefter en så kallad ”book-building-process” genomförs under anmälningsperioden där vissa utvalda institutionella investerare genom ett auktionsförfarande får ange hur många aktier de är beredda att förvärva och till vilket pris. Det slutliga priset fastställsdärefter av bolaget tillsammans med de finansiella rådgivarna utifrån de anbud de institutionella investerarna lämnat.

_____________________________________________________

Missa inte del 1: Att välja vilken marknadsplats som passar

Missa inte del 2: De här nyckelpersonerna behövs i bolaget inför börsintrot

_____________________________________________________

Under anmälningsperioden genomför bolaget vidare road shows och ”one-to-ones” där bolaget presenterar och marknadsför sig för såväl institutionella investerare som för privatpersoner.

Anmälningsperioden under vilken investerare kan anmäla intresse att förvärva aktier löper vanligen mellan två till tre veckor. Om bolaget genomför en kapitalanskaffning genom nyemission i samband med noteringen, det vill säga emitterar ytterligare aktier som erbjuds till allmänheten, måste bolaget även fatta beslut om sådan emission.

Beslut kan antingen fattas på en bolagsstämma i bolaget eller, efter bemyndigande från bolagsstämma, av bolagets styrelse.


Prissättning av bolaget


Bolaget kan välja att sätta ett fast pris på de aktier som erbjuds alternativt ett intervall inom vilket det slutliga priset fastställs. Om aktierna utbjuds för ett prisintervall fastställs det slutliga priset normalt genom en ”book-building-process” på sätt som beskrivits ovan. Baserat på detta förfarande kan styrelsen därefter fastställa det slutliga priset för aktierna.


Under anmälningsperioden ska investerare anmäla intresse att förvärva aktier. Prospektet ska ange principerna för hur aktierna ska tilldelas mellan de investerare som anmält intresse att förvärva aktier. När anmälningstiden har löpt ut fördelar styrelsen efter diskussion med de finansiella rådgivarna aktierna i enlighet med dessa tilldelningsprinciper. Tilldelningen syftar till att skapa en väl avvägd fördelning för att säkerställa en stark eftermarknad och en högkvalitativ aktieägarbas. Bolagets aktier tas upp till handel under förutsättning att spridningskraven har uppfyllts.

Lagen kräver att ett prospekt upprättas när aktier ska tas upp till handel på en reglerad marknad, det vill säga Nasdaq OMX eller NGM Equity. Därutöver ställer LHF och Prospektförordningen upp krav på att ett prospekt ska upprättas om aktier erbjuds till allmänheten till exempel vid en nyemission i samband med en notering.


I First Norths, Nordic MTF:s eller AktieTorgets regelverk finns inget krav på att prospekt upprättas i samband med en notering, men om bolaget vid noteringen genomför en nyemission är sannolikheten stor att ett prospekt ändå kommer att krävas enligt LHF. Om prospekt inte krävs ska dock en bolagsbeskrivning eller ett informationsmemorandum upprättas, vilka påminner om ett prospekt men är innehållsmässigt inte lika omfattande.


Prospektarbetet är normalt omfattande och påbörjas långt innan bolaget avser att få sina aktier upptagna till handel. Framtagandet av ett prospekt involverar vanligtvis ett flertal olika rådgivare, bland annat finansiella och legala rådgivare jämte bolagets revisor. När prospektet är färdigställt måste det godkännas och registreras av Finansinspektionen.


Syftet med prospektet är att all information rörande bolaget och de överlåtbara värdepapperen som är nödvändig för att en investerare ska kunna göra en välgrundad bedömning av bolagets tillgångar och skulder, finansiella ställning, resultat och framtidsutsikter, samt av de överlåtbara värdepapperen, ska offentliggöras. Prospektet måste bland annat innehålla information om riskfaktorer, verksamhetsbeskrivning, organisationsstruktur, immateriella rättigheter, styrelsen, de anställda, större aktieägare samt upplysningar om bolagets tillgångar och skulder, finansiella ställning och resultat.

Särskilt tids- och planeringskrävande är ofta den redovisning i prospektet som ska ske av finansiell historik, samt de speciella krav som gäller för särskilda typer av bolag, som till exempel forskningsföretag.


För forskningsbolag vars huvudsakliga verksamhet är ”involvement in laboratory research and development of chemical or biological products or processes, including pharmaceutical companies and those involved in the areas of diagnostics and agriculture and are start up companies” krävs till exempel att följande information återges i prospektet: (i) status på forskningsprocesser och patent, (ii) vilken expertis bolaget besitter och vilka nyckelpersoner bolaget har, (iii) eventuella samarbetsprojekt, samt (iv) en utförlig beskrivning samtliga produkter under utveckling som kan ha väsentlig effekt på bolagets framtida utsikter.


Kraven på den finansiella informationen i prospektet:



Bolag som ska noteras på en reglerad marknad, det vill säga Nasdaq OMX eller NGM Equity, måste upprätta sina koncernredovisningar enligt IFRS/IAS. Detsamma gäller för bolag som är noterade på First North Premier. För bolag på First North, Nordic MTF eller AktieTorget finns däremot inget krav på att tillämpa IFRS/IAS. Ett sådant bolag kan istället välja att använda sig av nationell redovisningsstandard.



Enligt Prospektförordningen krävs som utgångspunkt att ett bolag som ger ut prospekt måste redovisa reviderad finansiell information för de tre senaste räkenskapsåren. Har bolaget varit verksamt kortare än tre år ska den finansiella historiken istället omfatta den tid som bolaget varit verksamt.



Reviderad finansiell historik för de senaste två åren ska upprättas och presenteras på ett sätt som är konsekvent i förhållande till den årsredovisning som närmast kommer att offentliggöras och med hänsyn till redovisningsstandarder och redovisningsprinciper samt lagstiftning för årsredovisningar. Denna regel får främst betydelse om bolaget har bytt redovisningsstandard under de senaste tre åren, eller avser att byta standard vid nästa årsredovisning. Därutöver finns särskilda krav på rapportering av finansiell historik för bolag med komplex finansiell historia, till exempel om ett bolag har gjort betydande förvärv eller är ett nyligen bildat holdingbolag, eller för bolag som bedriver vissa typer av verksamheter.



Prospektförordningen uppställer vidare krav på proformaredovisning för de fall det har skett en betydande bruttoförändring i bolaget. Med ”betydande bruttoförändring” avses förändringar med mer än 25 procent på en eller flera indikatorer på omfattningen av bolagets verksamhet till följd av en viss transaktion. Exempel på sådana indikatorer är samtliga tillgångar, intäkter och resultat. Ovanstående innebär således att omfattande omräkning av ett bolags finansiella information kan bli aktuellt inför en notering. Sådan omräkning kan vara såväl resurs- som tidskrävande varför en utvärdering av vilka eventuella omräkningar som måste genomföras bör ske i ett tidigt skede i noteringsprocessen.



Prospekt till Finansinspektionen


Om prospekt ska upprättas ska Finansinspektionen meddela beslut om godkännande inom tio arbetsdagar från det att en ansökan kom in. Om prospektet avser ett erbjudande till allmänheten och bolaget tidigare inte har erbjudit överlåtbara värdepapper till allmänheten är handläggningstiden istället 20 arbetsdagar. En kontakt bör dock etableras med Finansinspektionen innan prospektet lämnas in för godkännande för att säkerställa att prospektet registreras vid avsedd tidpunkt.


Prospektet kan även behöva översättas till engelska om erbjudandet ska riktas till investerare utanför Sverige.


Så snart prospektet har godkänts ska det offentliggöras samt normalt tryckas för distribution till potentiella investerare.



Bolagskategori och Euroclear


Endast publika aktiebolag får sprida sina aktier genom erbjudande till allmänheten eller få sina aktier upptagna till handel. För att kunna tas upp till handel måste bolagets aktier även vara fritt överlåtbara. Det är således inte tillåtet att ha hembuds- eller andra förbehåll om överlåtelseinskränkningar avseende aktierna i bolagsordningen.


Om bolaget är ett privat aktiebolag eller om bolagsordningen innehåller överlåtelseinskränkningar måste en bolagsstämma fatta beslut om ändring av bolagsordningen, ett beslut som kräver 2/3 majoritet, innan en notering kan genomföras.

Avstämningsbolag


För att ett bolags aktier ska kunna tas upp till handel måste bolaget vara ett så kallat avstämningsbolag, vilket innebär att inga fysiska aktiebrev finns utställda och bolagets aktiebok hanteras elektroniskt av Euroclear Sweden. För att ett bolag ska vara ett avstämningsbolag krävs att ett så kallat avstämningsförbehåll införs i bolagets bolagsordning, vilket sker genom beslut på bolagsstämma om ändring av bolagets bolagsordning, ett beslut som kräver 2/3 majoritet.


För att kunna anslutas till Euroclear måste bolaget som huvudregel ha kännedom om VP-konton och/eller depåkonton för aktier motsvarande minst 90 procent av det totala antalet aktieägare, aktier och röster i bolaget.


Av Annika Andersson och Maria Arnoldsson, jurister på advokatfirman Lindahl.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.125