23948sdkhjf

Hälsoekonomi för företagare: ”Skaffa ekonomiska argument!”

Hur kan man som egenföretagare och innovatör göra för att komma igång och sälja sina produkter? Hur prissätter man sina tjänster och argumenterar för att de blir billigare i det långa loppet? Kan en tjänst eller produkt som till synes är dyrare än en annan i själva verket vara billigare och leda till mer hälsa i längden?
En kväll i slutet av oktober var medicintekniker och civilekonom Catharina Borgenstierna inbjuden till Hälso- och sjukvårdsförvaltningen på Kungsholmen i Stockholm för att tala om hälsoekonomi för företagare. Seminariet ingick i en föreläsningsserie anordnad för medlemmarna i nätverket Kvinnors nätverk för en innovativ hälso- och sjukvård och av Stockholms Läns Landstings Innovationssystem SLL Innovation i samarbete med Länsstyrelsen i Stockholm och projektet Främja kvinnors företagande . Catharina Borgenstierna driver företaget Bestic som tillverkar äthjälpmedlet med samma namn.

Hälsoekonomi syftar till att uppskatta kostnader för de faktorer som rör vår hälsa, till exempel sjukvården i stort eller ny teknik. Kostnaderna för sjukvård ökar i hela världen vilket är en utmaning för samhället. Sjukvården måste bli effektivare. En fråga man måste ställa sig, enligt Catharina Borgenstierna, är: ”Kan vissa åtgärder skapa mer hälsa för pengarna än andra?”

En möjlighet och utmaning för den medicintekniska industrin är att leverera produkter som hjälper till att reducera kostnaderna för sjuk- och hälsovård.





Som egenföretagare är det viktigt att kunna argumentera för sin produkt eller tjänst och ett inköpspris säger inte allt. En totalkostnad innefattar också kostnader för installation, drift, utbildning, service och uppdateringar. Även avveckling och skrotning kostar. För en företagare är det viktigt att beräkna värdet av sin tjänst eller produkt och skaffa sig ”ekonomiska argument”.

– Ju fler ekonomiska argument desto bättre. Ett är en bra början och tre är att ha kommit långt. Att ha ekonomiska argument för alla delar av sin verksamhet är utmärkt, säger Catharina Borgenstierna.

Catharina Borgenstierna tycker att man kan beräkna värdet av en tjänst eller en produkt utifrån hur stora kostnaderna som konsekvenserna av ett problem blir. Kostnaderna för konsekvenserna är värdet av att få ett problem löst. Gör man så här för sina produkter och tjänster så får man ekonomiska argument.

– Det finns olika sätt att mäta, men mät - då har du något att diskutera, fortsätter hon.

Catharina Borgenstierna hänvisar till den upphandling av produkter för sårvård som SLL genomförde 2011-2012. Man tog i den upphandlingen inte bara hänsyn till styckepris utan även behandlingskostnader med slutsatsen att den dyraste produkten hade en behandlingskostnad som var tre gånger lägre än den billigaste.

Catharinas tips till egenföretagare:

Gör en kostnadsanalys
Uttryck alla fördelar med ett mått
Gör fallbeskrivningar - förslagsvis tre stycken. Har du inga, gör exempel på hur det skulle kunna vara!
Mät före och efter införandet av produkten - då får du ett mått
Beskriv utfallet och jämför skillnaderna före och efter införandet - så får du en fallbeskrivning
Livskvalitet kan mätas med standardiserade instrument som EQ5D, SF-36 och SF-12
Använd Medipal, ett utmärkt verktyg för datauppsamling och patientuppföljning via mobilen

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.094