23948sdkhjf

Munskydd skapar behov av hörteknik

Munskyddens och plexiglasens intåg skapar problem för hörselskadade. Nu kräver Hörselskadades Riksförbund, HRF, att hörselsmarta lösningar blir en självklarhet i vården och i samhället i övrigt.

För hörselskadade har användningen av munskydd inneburit problem, vilket uppmärksammats av flera medier den senaste tiden.

– Jag avläser mycket på läpparna. Det är inte alltid jag hör utan munskydd heller, men då kanske jag ser 80 procent och hör lite vokaler, så att man kan få ihop sammanhanget. Men när jag inte ser munnen försvinner det totalt, säger Anette Andersson, som har grav hörselnedsättning, till Dagens Nyheter.

Plexiglas i kassor och längre avstånd har också bidragit till att försvåra för hörselskadade.

Hörselskadades Riksförbunds ordförande Mattias Lundekvam framhåller i ett pressmeddelande att det går att lösa kommunikationsproblemen utan att tumma på säkerheten.

– Nu måste text, hörteknik och andra hörselsmarta lösningar bli en självklarhet, inte minst i vården, säger han.

HRF framhåller att munskydd och andra åtgärder är viktiga för att minska smittspridning, men att åtgärderna behöver följas upp så att personer med hörselnedsättning inte blir drabbade. Förbundet har gjort en lista med flera råd och tips för hörselsmarta samtal i även under pandemin. Bland annat tipsar HRF om att en mikrofon på vardera sidan om plexiglaset i butikskassor och receptioner som kopplas till en teleslinga gör att hörapparatanvändare får ljudet trådlöst direkt in i apparaterna.

Men de kommunikationsproblem som uppstått kan ibland också lösas med enkla medel som papper och penna. ”Skriv en lapp, skicka ett sms eller varför inte chatta”, skriver HRF och konstaterar att enklast oftast är bäst. Här kan du läsa hela listan med råd om hörselsmarta samtal i coronatider.

Läs mer om: HRF
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.111