23948sdkhjf

Senzime: ”Allt gick enligt plan men sedan kom pandemin”

Under sin karriär har Pia Renaudin bland annat varit med och lanserat tre av den nya generationens hepatit C-läkemedel. Nu är hon vd på Senzime, vars mål är att bli ett miljardbolag.

I februari 2019 tillträdde Pia Renaudin som vd för Uppsalabaserade Senzime, som utvecklar och säljer system för monitorering av patienter under narkos vid kirurgi. Hon kom då närmast från rollen som Nordenchef på Stryker och hade drygt 25 års erfarenhet från life science-industrin både i Sverige och internationellt.

De senaste 20 åren har hon främst haft ledande kommersiella roller med fokus på tillväxt och strategiska produktlanseringar.

Efter sin MBA från Göteborgs universitet fick Pia jobb som säljare på Astra Läkemedel år 1995, genom företagets traineeprogram. Steget in i läkemedelsindustrin var dock inte helt självklart, berättar hon.

– På den tiden var läkemedelsindustrin väldigt het och med sin blockbuster Losec var Astra en ungefär lika spännande arbetsplats som Google är idag. Min mamma är sjuksköterska och vården har alltid känts viktig för mig men som ekonom trodde jag att jag behövde en specialistutbildning för att jobba med läkemedel. När en av mina kursare fick jobb på Astra insåg jag att så inte alls var fallet och jag sökte mig dit.

På Astra, som år 1999 slogs ihop med brittiska Zeneca och bildade läkemedelsjätten Astrazeneca, blev Pia Renaudin Global Brand Manager. Där drev hon försäljningen av dåtidens blockbuster, protonpumpshämmaren Losec (omeprazol) och ansvarade även för lanseringen av dess vidareutveckling Nexium (esomeprazol).

Efter Astrazeneca flyttade Pia Renaudin med hela familjen till Paris för att bli marknadsdirektör Europa inom virologi/ immunologi på BMS. Där fick hon lära sig att utveckla affärer på olika marknader och att arbeta med olika kulturer. Efter fem år på BMS blev hon headhuntad till rollen som Marketing Director för Frankrike på Nutricia, en del av Danonekoncernen.

– Jag ville ta ett steg ut från läkemedelsindustrin och se hur det var att arbeta med konsumentnära produkter. På Nutricia jobbade jag med snabba konsumtionsvaror och det kändes spännande och var ganska annorlunda men jag saknade att jobba med mer avancerade produkter som gör skillnad för patienter.

Efter lite drygt två år, år 2013, valde Pia därför att gå tillbaka till läkemedelsindustrin och till Norden för att ta hand om Gilead Sciences lansering av ett nytt läkemedel som kunde bota patienter med hepatit C i 95 procent av fallen.

– Jag fick bygga upp Gileads affärsverksamhet kring hepatit C-läkemedlen. Det var otroligt spännande, eftersom man plötsligt kunde bota människor som i många fall skulle ha dött annars. Det är få gånger i livet man får vara med om något så omvälvande, särskilt som kommersiell person. Eftersom jag ansvarade för Norden kunde jag till och med driva igenom ett program för att utrota hepatit C på Island. Det kändes helt otroligt!

Under våren 2017 lämnade Pia Gilead för att istället ta klivet in i medtechbranschen, i rollen som Nordenchef på Stryker Joint Replacement. Där vände hon verksamheten från röda siffror till positiva resultat.

Våren 2019 tog Pia plats som vd på Senzime. Hon berättar att det var tre olika faktorer som fick henne att tacka ja till jobbet.

– För det första finns det ett stort medicinskt behov av ett bättre, mer precist, sätt att övervaka patienter som genomgår kirurgi vilket vår teknik tillgodoser. Det gör givetvis jobbet mycket mer spännande och roligare. För det andra har Senzime utvecklat den bästa produkten på marknaden baserat på innovativa algoritmer som är helt unika. För det tredje var Senzimes ägare vid den tidpunkten redo att växla upp kommersialiseringen och jag var övertygad om att jag kunde göra skillnad, säger Pia Renaudin.

När hon tillträdde som vd på Senzime satsade hon på nyckelrekryteringar och förändringar inom den kommersiella organisationen med syfte att nå ut till fokusmarknaderna USA, Asien och Europa. I samråd med Senzimes styrelse bestämde hon också att fokusera helt på Tetragraph som är den produkt som initialt väntas ha störst potential i Senzimes produktportfölj.

Tetragraph är en digital monitor baserad på elektromyografi, som används för att mäta och analysera muskelfunktionen hos patienter som behandlas med så kallade NMBA-läkemedel, som blockerar neuromuskulär transmission, under en operation.

– Muskelparalyserande läkemedel används i ungefär hälften av alla operationer världen över. När man använder dem påverkas även muskulaturen som sköter andningen så patienterna måste intuberas.

Pia Renaudin berättar att det ofta blir komplikationer om man tar bort tuberna för tidigt:

– Man måste bli av med 90 procent av blockaden innan man tar bort tuberna men de metoder som används idag överskattar muskelkapaciteten. Detta skapar stora risker för komplikationer efter operationen. Hos vissa patienter kan till och med andningen upphöra så att personen måste intuberas igen. Genom att använda Tetragraph får sjukvårdspersonalen ett bättre beslutsunderlag vilket minskar riskerna och ökar säkerheten för patienterna.

Tekniken bakom Tetragraph har utvecklats av en anestesiprofessor vid amerikanska Mayo Clinic, och produkten tog plats i Senzimes portfölj genom förvärvet av företaget Acacia Designs år 2016. Systemet består dels av en monitor och dels av sensorer för engångsanvändning.

Senzime har sitt huvudkontor i Uppsala. Där jobbar 14 personer. Dessutom har företagets amerikanska dotterbolag en vd samt fem säljare på plats i USA.

– USA är en stor, homogen marknad och vi har satsat på direktförsäljning och en egen organisation där för att kunna maximera kontrollen över vår försäljning och vår lönsamhet. Som komplement har vi också tecknat avtal med välkända specialistdistributörer men våra egna säljare kom igång mycket snabbare och det är tydligt att deras engagemang gör stor skillnad.

Covid-19-pandemin har resulterat i ett utmanande år för Senzime.

– Året började med ett bra första kvartal, där vi fick en toppdistributör i Storbritannien och hade kommit långt på flera andra marknader. Allt gick enligt plan men sedan kom pandemin. Det har gjort det mer utmanande för oss främst på grund av att sjukhusen har fått prioritera covid-19 patienter. Ett exempel är i USA där våra säljare har haft mycket bra dialoger med läkare men däremot har fått arbeta hårdare med att få tillträde till sjukhusen. Trots detta har vi lyckats ta hem stora order i Australien, Japan, Schweiz, Storbritannien och Sydkorea, vilket är ett styrkebesked, säger Pia Renaudin.

Vad är det mest spännande du gjort hittills i din karriär?

– Det jag gör idag! Att leda ett litet företag som utvecklar och säljer en produkt som löser ett stort medicinskt behov och få det att växa är fantastiskt. I större företag blir man ofta bara en del av ett större maskineri men i ett bolag som Senzime kan man verkligen göra skillnad, vilket är det roligaste!

Hur kommer Senzime se ut i framtiden?

– Vi har en långsiktig ambition att bli ett miljardbolag inom medtech, och jag är övertygad om att vi kan nå dit. Tetragraph har redan blivit den gyllene standarden i sitt fält, och vi är bara i början av vår resa. 

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.109