23948sdkhjf

Intervju: ”Företaget blir mer framgångsrikt”

”De senaste 5-7 åren har jag sett en stor förändring”, Erica Lindhqvist, Sverigechef på Philips, om vikten av att ha en bra mångfald i företaget. Intervju inför internationella kvinnodagen.

I november förra året blev Erica Lindhqvist Sverigechef på Philips, ett företag som i Norden har fler kvinnor än män i ledningen, något som inte är vanligt inom teknikbranschen. Hon menar att mångfald är en viktig ingrediens för ett framgångsrikt företag.

– Varje företag har sin vision men jag är övertygad om att det alltid är viktigt att de anställda speglar omvärlden och den kundgrupp som man vänder sig till. Man går miste om en kreativ höjd om man inskränker sig till att bara ha ett fåtal grupper representerade, och nu talar jag inte bara om kön utan även andra faktorer, exempelvis bakgrund, säger hon.

– Mitt tips till andra företag är att pröva att få till en så stor mångfald som möjligt och se hur det påverkar innovationsgraden. Jag är övertygad om att den kommer att gå upp, och företaget blir mer framgångsrikt.

Hur har Philips Norden lyckats få in så många kvinnor i ledningen?

– Vi har haft en strategisk planering av efterträdare och vi jobbar med internutbildningar som ökar förståelsen för varför det är viktigt med anställda av olika kön, bakgrund med mera. Vi arbetar även internt med att öka medvetenheten hos chefer för att se till att vi har en inkluderande kultur där alla kan göra karriär.

I Sverige arbetar tre procent av alla kvinnor i arbetsför ålder (motsvarande 60 000-70 000 personer), inom teknikindustrin. En undersökning från Sifo visar att ytterligare cirka 200 000 kvinnor kan tänka sig att arbeta inom it och teknik.

Även om ledningsgruppen i Philips Norden har ett större antal kvinnor än män så är det en fördelning som inte återfinns i resten av organisationen. Det hoppas Erica Lindhqvist att det blir ändring på.

– Totalt i Norden har vi 700 anställda och en tredjedel är kvinnor. Vi vill öka mångfalden och då måste vi i ledningsgruppen som sagt föregå med gott exempel.

– Philips vision har utvecklats mycket under det senaste årtiondet, från att vara ett rent teknikföretag till att göra världen mer hälsosam och hållbar genom innovation. Vi har ett uttalat mål att vi ska förbättra tre miljarder människors liv årligen fram till 2025. Jag tror att vår uppdaterade vision i kombination med ledningsgruppens sammansättning tilltalar kvinnor.

Philips har en bred produktportfölj – allt från hushållsprodukter och produkter för personvård till innovationer inom diagnostik, behandling och hemvård.

Vad lockade dig till IT- och techbranschen?

– Jag har alltid gillat att röra mig i miljöer där saker händer snabbt, där det finns gott om kreativitet och innovation! Dessutom trivs jag bra med de människor som jobbar i den här branschen.

Hur har du upplevt att det är för kvinnor inom techbranschen?

– Jag har arbetat i branschen i många år och har upplevt både för- och nackdelar. Det är ett faktum att olikheter etableras under åren som småbarnsförälder. Där kan man som arbetsgivare göra mycket och de senaste 5-7 åren har jag sett en stor förändring med en ökad flexibilitet för både kvinnor och män under den tiden i livet.

Kan du beskriva din bakgrund?

– I grunden har jag en utbildning i internationell ekonomi med inriktning mot företagsekonomi, marknadsföring och internationell ekonomi från Lunds universitet. Efter utbildningen jobbade jag först på Ericsson Mobile, tog en sväng in i förlagsbranschen och var sedan konsult utomlands i några år tills jag fick jobb på Philips år 2003. Sedan dess har jag haft olika marknadsroller på konsumentsidan. Jag har jobbat inom nästan alla produktgrupper. I november förra året blev jag Sverigechef.

De sitter i ledningsgruppen för Philips Nordics:

Nille Klaebel, Vice President Philips Nordics

Johan van Erp, Head of Finance Nordics

Lise Ludvigsen, Landschef Norge

Erica Lindhqvist, Landschef Sverige

Marianne Stoorgaard, Landschef Danmark

Karin Middelburg, HR chef

Lonneke Hendrix, Marknad- och Säljchef, Personal Health

Evelyn Malzani, Kommunikationschef

Henrikka Haalinen, Marknad- och Säljchef, Connected Care

Astrid Fuglestad, Affärsomvandlingschef

Mikko Vaasama, Marknad- och Säljchef Health Systems, Landschef Finland

Henrik Johnels, Bolagsjurist

Ruben Lee, Strategichef

Hans Henrik Buur, Marknadsföringschef, Marknad- och Säljchef, IGT

Urban Ovesson, Kvalitets- och Regleringschef

Peter Jangefeldt, Chef för Service Delivery och kommersiell drift

Egil Nilsen, Chef, Health Technology Solutions

Artikeln är en del av vårt tema om Jobb & Karriär.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.156