23948sdkhjf

Därför ska du finnas på Instagram

Antalet sociala medier ökar, nya tillkommer och några försvinner. Just nu finns en plattform som växer mer än andra.

Socialt media handlar om att dela med sig. Mediet gör sig bäst när det finns en egen inre drivkraft för skribenten, företaget eller organisationen att förändra och förbättra människors liv. Det som medtech och life science handlar om.

På Instagram finns life science-organisationer, vårdinrättningar och kliniker, ofta drivna av personalen själva.

Att välja socialt medie är ingen strikt vetenskap. En sanning ena dagen, kommer att vara obsolet en annan dag. Därför är ett finger i luften och en egen inre moralisk kompass ( eller företagets) de viktigaste verktygen för en social medie-planerare.

Innan internet fanns ett begränsat sätt att tilltala kunder och samarbetspartners. Brev, ringa eller annonsera. Det var tidskrävande, dyra och till vissa målgrupper ogenomförbara sätt att nå ut. Nu finns ett oändligt antal kanaler, men principen är densamma. Det handlar fortfarande om i vilken miljö och tillsammans med vilka som ni syns. Kontakterna är viktigare än någonsin och de är helt transparenta. Att kommunicera genom sociala medier är inte nödvändigtvis billigare, men det skapar unika relationer som tidigare inte var möjliga att få till.

Frågan är då vad som ska kommuniceras. Instagram handlar om bilder. Bilder säger som bekant mer än tusen ord, och det gör det inte saken enklare. Börja med att höja blicken och se på verksamheten. Vad gör ni som bidrar till mänskligheten? Ofta är det en lätt fråga att svara på för företag eller organisationer inom life science. Där finns kärnan till vart och ett av de budskap som ska läggas ut på Instagram.

Nu är det bara att sätta igång.

Tänk igenom detta inför din sociala media-strategi:

1. Formulera målgrupp

För Instagram måste du inte ha EN målgrupp. Du kanske vill nå människor inom det egna företaget, blivande medarbetare, investerare, kunder och de slutanvändare av den produkt eller tjänst du tillverkar. Det går bra att ha flera målgrupper, om budskapet bottnar i en moralisk och etisk grund. Ett budskap som inte tilltalar den ena gruppen kommer bara att ignoreras och forsa förbi flödet.

Tänk igenom målgrupperna, vikta dem och “mata” dem motsvarande mycket.

2. Tänk budskap - ett eller flera

På vilket sätt bidrar verksamheten till mänskligheten? Är ni ett äldreboende eller sjukhem är kanske livskvalitet er egentliga produkt? Visa då det! Utvecklar ni ett cancerläkemedel och vill bota framtida cancerpatienter på ett nytt sätt? Berätta då om det!

Instagram handlar både om att visa framgång och motgång. Att visa bakslag skapar lojala följare som förstår vad ni faktiskt jobbar med.

3. Målet med ditt nya konto

Fundera igenom vad meningen med kommunikationen på sociala mediet är. Den kan förändras över tid, men skriv ner för att medarbetare och ledning ska kunna följa utvecklingen. Det kan handla om att öka varumärkeskännedomen, öka intresset för den egna produkten/organisationen, rekrytering eller göra det roligare för medarbetarna. Det sista är en utmaning i sig. Att finna glädjen i att dela är nyckeln till en framgångsrik social media-strategi.

Håll dig uppdaterad med MedTech Magazine
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Debatt
Hur blir det med it-säkerheten i vården?

Det krävs ökat fokus på utbildning, säkra klientenheter, centrala lösningar och strategier, skriver Dynabooks Kenni Ramsell.

Debatt
”Välkommet med hårdare regler”

Elina Berglund och Raoul Scherwitzl, Natural cycles, välkomnar de hårdare kraven som kommer att ställas på mensappar genom den nya medicintekniska lagstiftningen.

Innovationslunch på Karolinska

Hon ska utveckla framtidens sjukhus

Krönika: Målkonflikter – en ständig utmaning

Vi måste erkänna att målkonflikter faktiskt existerar, skriver Mats Ohlson, konsult inom regulatorisk rådgivning.

Pharmarelations stärker upp

Nyhetsbrev

Han ska utreda materialbristen

”Regionerna vill ha en övergripande analys av händelseförloppet för att se vad som gick fel”, säger Toivo Heinsoo som fått uppdraget att granska vad som hände när fem regioner bytte leverantör till Apotekstjänst.

Arkiv

Addlife köper italienskt

Hon blir generaldirektör

Jobb & Karriär
Ny vd på Klaria

Krönika: Mjukvaran kan öka överlevnaden

Vi får inte bortse från mjukvarans avgörande roll för canceröverlevnaden, skriver Richard Hausmann, vd och koncernchef för Elekta.

Förbereder sig för marknaden

Sekretomet kartlagt – Analyser saknas

1

När patienten själv löser problemen

Jobb & Karriär
Han tar plats på Vinnova

Lars Hammarström blir även en del av ledningsgruppen.

Så tror de vården ser ut 2030

SÖS och Danderyd följer KS – stort varsel av vårdpersonal

Jobb & Karriär
Ny topp på Icellate

Samarbete ska få fart på sjukhusens AI

EMA:s flytt snart klar

Flyttar in i nybyggda, skräddarsydda lokaler i januari.

Satsar på AI

Mer än bildanalys – AI ska effektivisera arbetsflödet vid röntgenundersökningar.

1

Krönika: Evidensbaserade upphandlingar med patienten i centrum

Det är tuffa krav på vetenskapligt stöd i sjukvården. Men när man gör en upphandling spelar tidigare erfarenheter en mindre roll, skriver Torbjörn Kronander, vd för Sectra.

Ska förebygga materialbrist

Får utökat USA-patent

Nanexa får bredare skydd för drug delivery-plattformen Pharmashell – "Har ansökningar inne på alla större marknader i världen"

Hon tar plats på Biovica

Studie skapar Cellink-hud

Hon fick 3D-printat gips

2

PVC-fri infusionsslang når marknaden 2020

Klaria säkrar patent genom bolagsförvärv

Jobb & Karriär
Blir koncernchef och vd för Aleris

Jobb & Karriär
Alteco får ny vd

Neodynamics får godkänt

Är vården redo för extrem fetma?

Uppdaterar styrelsen

Design för alla

Östergötland bäst på web-KBT

Se alla Företagens egna nyheter

White Paper: Kontaktdon med integrerade EEPROM-minnen

Livsmedel-godkänt glas från Mirit Glas

Ny teknik: Systemlösningar med silikonövergjutning

E700: Smart och modernt kassa- och betalsystem

Floatglas – Materialet som används överallt

Dolphin vätskeringvakuumpumpar

Medicintekniska vågar, Klass III, CE - Vad betyder det?

Blyglas för industriell och medicinsk användning

Effektiv vakuumförsörjning för tillverkning av husbilar

Vi ses på Elmia!

Mätteknik för vakuum i ny tappning

Skyddsglas för lasersvetsning från Mirit Glas

BALINIT ® DYLYN – nu i Halmstad!

Livsmedel-godkänt glas från Mirit Glas

Värmerutor från Mirit Glas

Järnfattigt glas från Mirit Glas

Mirit Glas leverar Skyddsglas för lasersvetsning

Mirit Glas erbjudar Blyglas

Mirit Glas tilbydar safirglas, som är nästan lika hårt som diamant

Värmerutor från Mirit Glas

Förberedd för industri 4.0: Ny lamellvakuumpump med tryckreglering

Härdat glas - en stark lösning från Mirit Glas

Böjt och rundat glas från Mirit Glas

Synglas i hög kvalitet för inspektion av industriella processer

R 5 0760 A PLUS den intelligenta vakuumpumpen med integrerad frekvensomvand...

Sänd till en kollega

0.133