23948sdkhjf

Leverantörens önskelista för bättre upphandlingar

Upphandlingarna blir gradvis sämre, skriver Torbjörn Kronander, vd för Sectra.

Dagens sjukvård är beroende av externa produkter och tjänster. För vårdens kvalitet blir det då helt avgörande att upphandlingar fungerar i så måtta att de levererar maximal nytta till minimal kostnad. Under mina 30 år som leverantör i europeisk sjukvård så upplever jag att upphandlingarna gradvis blivit sämre. Med sämre menar jag då att vården får mindre nytta per krona. De senaste modifieringarna med förhandlad- respektive innovations-upphandling har kanske förbättrat situationen lite, men inte på ett avgörande sätt.

En upphandling som missar målet är en katastrof för både leverantör och kund. Leverantörers långsiktiga överlevnad baseras på att kunder är nöjda. Nöjda kunder gör att man får sälja mer till fler. Att vinna en enstaka affär, men få en missnöjd kund, är på sikt en mycket dålig utgång för alla parter.

Vad kan man då göra? Om vi tar bort de fall där själva avtalet är oklart skrivet, vilket måste undvikas, så är det, i mina ögon, några saker som behöver åtgärdas:

  • För många ”skall”-krav. Tyvärr ser vi många upphandlingar idag där antalet skallkrav är så många så de beskriver en våt dröm. Inte sällan är de unionen av alla de funktioner som samtliga leverantörer kan erbjuda och sedan lite till. Men samtidigt säger reglerna att om en leverantör svarar nej på ett enda skall-krav så MÅSTE kunden diskvalificera den leverantören, oavsett hur bra produkten är för övrigt. Detta leder tyvärr inte sällan till att leverantörer överdriver eller ”chansar” på att man, när leveransen väl kommit igång, kan förhandla bort krav. När problemet väl upptäcks så är det ofta så sent i processen så kunden inte har något annat val än att ta bort skallkravet och godkänna leveransen ändå, i vissa fall med mindre avdrag på betalningen ”som straff”. Att göra en ny upphandling är av såväl tids- som kostnadsskäl inte möjligt.

På sikt riskerar detta att få förödande konsekvenser för kvaliteten i såväl upphandlingar som leverans, samt för det generella förtroendet mellan leverantör och kund.

  • Använd referenser. Utöver ovan nämnda är det synd när man inte tar hänsyn till referenser på andra sjukhus, gällande om en leverantör hållit sina tidigare löften och systemen fungerar som utlovat. Referenser till tidigare kunder, inkluderande att leverantören hållit sina åtaganden, borde vara en tung parameter i alla upphandlingar. En leverantör som ständigt lovar mer än den kan hålla bör poängsättas därefter.
  • Poängsätt krav. Krav som inte är skall-krav (vilket bör vara majoriteten) kan poängsättas. Poängen för viktiga krav kan då vara höga. En sådan typ av kravhantering skulle göra att kunderna kan väga leverantörer mot varandra på ett annat sätt än om företag slås ut på kanske ett mindre viktigt krav redan i början. Det eliminerar dessutom incitamenten att överdriva eller fara med osanning. Det man tappar i poäng på ett viktigt ”bör-krav” kan ju då kompenseras med annat.
  • Låt brutna löften kosta. Slutligen bör det kopplas stora viten till avgivna löften. Gärna med fördefinierat vite per individuellt krav. Observera dock att om både krav och viten är för höga riskerar man att seriösa aktörer avstår från att offerera, så här behövs en rimlighet i ambitionerna.
  • Ingen ny upphandling för att ge affären till annan anbudsgivare. Man skulle önska att EU ändrade regelverket så att om utlovad funktion helt uteblir eller försenas dramatiskt så bör kunden ha rätt att inom viss tid (till exempel ett år efter planerad driftstart) välja en annan av finalisterna utan ny upphandling, och då till de villkor denne leverantör lämnat vid upphandlingen. Det senare förslaget kräver ändringar på EU-nivå så det är mer långsiktigt. Men det skulle minska viljan att förlåta löftesbrott eftersom kunden då slipper att göra en helt ny upphandling.
  • Inköpspris bör vägas mot sanna kostnader för dålig funktion. En annan sak som bör uppmärksammas är att vid en komplex upphandling kan pris vara en farlig faktor att optimera på. Finns det något dyrare för vården än ett IT-system som står still eller inte fungerar, alternativt är onödigt tidsödande att använda? Med allt för desperata leverantörer, som slänger in extremt låga priser för att överleva, så blir det aldrig bra kvalitet. Leverantören har helt enkelt inte råd att göra ett bra jobb och allt kan inte regleras i ett avtal. Vid en upphandling nyligen av ett stort IT system i Nederländerna lade man in ett villkor i anbudsförfrågan att priset poängsattes ner till 25 miljoner euro, där ett pris på 25 miljoner gav full poäng. Ännu lägre priser gav alltså ingen fördel. Kunden är i detta fall mycket erfaren och detta är den andra generationens IT-system man köper in för samma funktion. Man hade i förväg skaffat sig en uppfattning om ungefär var priset borde ligga. Den här kunden förstod att om inte även leverantören gör en rimligt bra affär, så blir det på sikt inte bra för kunden heller. Detta är en intressant teknik som jag tror kommer att resultera i en mycket bättre lösning för kunden än vad man kanske hade fått annars.

Ett av mina förslag här innebär ändring av EU:s regler, vilket knappast sker i en handvändning, men övriga kan genomföras redan idag. Jag tror det är oerhört viktigt att vi får en miljö där vården kan lita på leverantörerna. Ska detta ske måste antalet skall-krav minimeras, bör-krav poängsättas, leverantörens ärlighet och resultat i andra upphandlingar ingå i beslutsunderlaget samt viten för brutna löften vara stora. Överväger man dessutom minimipris för anbud så är det en intressant tanke i komplexa affärer.

Mer om: Krönika | upphandling
Håll dig uppdaterad med MedTech Magazine
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Ecmo centrum fick prestigepris

De jobbar med liv och död på resande fot. Nu har Ecmo centrum vid Karolinska universitetssjukhuset prisats för sin logistik.

Vill ha företagens synpunkter inför upphandling

Han blir vd för Stockholm Business Region

Staffan Ingvarsson, tidigare vd på Stokab, tillträder den 1 april som vd för Stockholm Business Region.

Abilia köper Comai

Får nyckelposition i SKL

Han är ny vd för GE:s medicintekniska verksamhet

Mikael Sälg tar över som vd på GE Healthcare Sverige.

Nyhetsbrev

Vibrosense tar in pengar

Arkiv

Plasttillverkare köper medicinteknikföretag

Nischad nätläkare fokuserar på ADHD

Sjukhusbygget i Helsingborg försenas

Här är juryn för Stockholms innovationsstipendium 2019

Motivationsbrist behandlas i klinisk studie

“Både jobb och hem är arbete för kvinnor”

Sjukvården behövs i kampen mot psykisk ohälsa, men inga konkreta förslag på hur människor ska få bättre hjälp, när socialförsäkringsminister Annika Strandhäll (S) talade hos Forum för Health policy.

Ny vd till Pharm assist

Krönika: Dags att etablera patientrelation

Framgångsrikt med renoverade lungor

VR ger bättre balans

Mäktigast i medtechvärlden 2019

Innovativ medicinteknik gör ingen nytta om den inte används i vården. Politik och organisationer kan göra vettig medicinteknik tillgänglig för alla patienter som behöver - eller inte. Vård bedrivs av patienter själva och av personal, men det är delvis andra som styr folkhälsoarbetet, prevention och den vård som faktiskt når människor. Här är de 100 som har mest makt och ansvar i medtech-världen 2019.

Apoteket permanentar nätläkarförsök

1:a på maktlistan 2019: Åsa Steinsaphir

Inom psykiatrin har patientinflytande används länge. Nu vill alla höra hur Åsa Steinsaphir jobbar med verklig delaktighet från vårdens slutkonsumenter. Årets etta på maktlistan driver professionell patientmedverkan och delar med sig till vårdsverige.

Maktlistan 2019: plats 21-60

Medtechvärldens mäktigaste 2019 har utsetts av MedTech Magazine. Här presenteras plats 21 - 60.

Maktlistan 2019: plats 61-100

Medtechvärldens mäktigaste 2019 har utsetts av MedTech Magazine. Här presenteras plats 61 - 100.

Så här gör vi maktlistan 2019

MedTech Magazine utser varje år de 100 personer som mest påverkar vård, patienters verklighet och tillgången på medicinteknik.

”Det här är revolutionerande”

Diabetesförening skänker storbelopp till diabetesprojekt inom AI.

Hon ska styra Atos

Kassan snart slut hos robotikbolaget

Fertilitetsbolaget får ny ordförande

Addlife övertecknades

Spago till klinik

Ny topp hos Medhouse

Se alla Företagens egna nyheter

Synglas till process industrin från Mirit Glas

Robust optisk överföring i populär kontakdonsfamilj

Speciella egenskaper får du med Tekniskt glas

Mirit Glas erbjudar kemiskt härdat glas som gorillaglas

Nu lanserar vi vår bärbara betal/kassaterminal PAX E600 med intergrerad 8 tum androidskärm.

Träningsdockor för sjuksköterskeutbildningar

Glasrör och glasstavar från Mirit Glas

Mirit Glas erbjudar kemiskt härdat glas

Cirkulära kontaktdon uppfyller senaste medicinska IEC 60601-1-krav

Synglas används för att inspektera eller övervaka en process med t.ex. vätska i en behållare

Tekniskt glas är glas med speciella egenskaper

Äntligen lanseras den första betalterminalen med integrerad Androidenhet av Interpay.

Mirit Glas erbjudar glasrör och glasstavar

Nytt sortiment av anatomiska modeller från 3B Scientific

Mirit Glas erbjudar kemiskt härdat glas

Synglas till process industrin

Tekniskt glas er mer än bara syns skull

Breddar utbudet av kontorsmöbler ytterligare i samarbete med VANK

Mirit Glas erbjudar rundat glas

Synglas från Mirit Glas till process industrin

LG2020 - En elektrisk trappklättrare från Italien

Mirit Glas har ett av det största och mest välsorterade utbud av glasrör oc...

SWEMED - Stödföretag till UNHCR

Mirit Glas leverar säkerhetsglas – glas for beskyttelse

Professionella massagebänkar hos Swemed

Sänd till en kollega

0.148