23948sdkhjf

Philips rapport: Förtroende en bromskloss när AI ska förändra vården

AI har potential att vara ett kraftfullt verktyg och en värdefull allierad till vårdpersonal. Men bristande förtroende, främst bland patienter, kan att bromsa införandet. Det är slutsatsen av Philips globala rapport Future Health Index 2025.

Philips har släppt sin tionde årliga Future Health Index-rapport, som i år baseras på svar från nästan 2 000 vårdanställda och över 16 000 patienter i 16 länder. Temat för årets rapport är förtroendet för AI.

– Behovet av att förändra vårdens sätt att leverera vård har aldrig varit mer akut. I mer än hälften av de 16 undersökta länderna får patienter vänta i nästan två månader eller längre för att få träffa en specialist, säger Carla Goulart Peron, Chief Medical Officer på Philips, i ett pressmeddelande.

I rapporten framgår att 33 procent av patienterna har upplevt försämrad hälsa på grund av att de inte kunnat träffa läkare i tid. Samtidigt visar undersökningen att en tredjedel av de vårdanställda tillbringar mindre tid med patienter och mer tid med administrativa sysslor jämfört med för fem år sedan.

AI utvecklas fort och kan vara en nyckel i att frigöra tid för vårdpersonal vid exempelvis administrativa uppgifter och diagnostik. Men en bromskoll, visar rapporten, är förtroendet bland patienter.

Vårdanställda är övervägande positiva till AI enligt rapporten, men det finns en tydlig förtroendeklyfta gentemot patienterna. 34 procent fler kliniker än patienter ser AI:s fördelar, med särskilt låg optimism bland patienter över 45 år. I diagrammet nedan visualiseras klyftan utifrån specifika situationer där AI kan vara ett verktyg.

Bland vårdanställda finns skepsis inom vissa delar, inte minst kvarstår ansvarsfrågan. 75 procent är osäkra på vem som bär ansvar vid AI-relaterade fel. Databias är en annan stor oro, eftersom det riskerar att förstärka vårdojämlikhet om det inte hanteras.

För att bygga upp förtroendet ytterligare presenterar Philips fem förslag i rapporten. Det handlar om att sätta människor först i AI-designen, att öka människa-AI samarbetet, demonstrera effekten, möjliggöra innovation med tydliga riktlinjer och bygga starka sektorsöverskridande partnerskap.

Om rapporten

Undersökningen bygger på enkäter som genomförts i Kanada, USA, Brasilien, Storbritannien, Nederländerna, Tyskland, Frankrike, Spanien, Sydafrika, Saudiarabien, Indien, Indonesien, Kina, Japan, Sydkorea och Australien.

Svaren samlades in mellan december 2024 och april 2025.

1,926 vårdanställda svarade på en 15 minuter lång online-enkät. 16,144 patienter (18+) svarade på en 10 minuter lång online-enkät.

Källa: Philips

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063