23948sdkhjf

Stillsam promenad kan räcka för att bromsa muskelförtvining – "Goda nyheter för äldre"

En kort, stilla promenad per dag eller liknande lågintensiv träning kan vara nog för att signifikant minska risken för muskelförtvining hos äldre, enligt ny forskning.

– Det är goda nyheter för äldre som inte kan ägna sig åt mer intensiv träning, säger Jort Veen, som nyligen disputerade i idrottsvetenskap vid Örebro universitet, i ett pressmeddelande.

Sarkopeni, en form av muskelförtvining med förlust av muskelstyrka och fysisk förmåga som följd, är en del av åldrandet som ofta påverkar livskvaliteten. Men det går att göra något åt det – och det krävs inga stordåd.

I Jort Veens studie fick 235 personer i åldern 65-69 år byta ut tio minuters stillasittande om dagen mot lågintensiv fysisk aktivitet,  som till exempel långsamma promenader eller trädgårdsskötsel. Och det gav tydligt effekt.

– Lågintensiv träning räcker för att signifikant minska risken för utveckling av sarkopeni hos äldre. Modellen visar att risken minskar ytterligare om stillasittande kan bytas ut mot tio minuters måttlig till intensiv fysisk aktivitet om dagen, säger Jort Veen.

Han har även studerat effekten av mer intensiv träning, som styrketräning och yoga.

De äldre personer som deltog i studien konditionstränade redan minst 2,5 timmar i veckan med måttlig till hög intensitet. Om de dessutom lade till styrketräning två gånger i veckan kunde detta kopplas till större muskelmassa, lägre risk för muskelförtvining och bättre total fysisk förmåga hos de äldre.

Avhandlingen visar också att det även i sen medelålder, 50-65 år, lönar sig att träna, inte minst för att det leder till större muskelmassa och bättre kondition senare i livet.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.094