23948sdkhjf

Björn Ursing: Expansion kräver nytänk

"För att kunna bygga långsiktigt bör man fundera på hur man kan växa snabbare", skriver Björn Ursing i en krönika.

Många företag med ett erbjudande inom life science, har ofta bara lösningen på ett delproblem. Det kan vara tjänsteföretag som har en assay inom läkemedelsutveckling eller ett företag inom medicinteknik som löser en del av vårdkedjan eller kan sätta specifika diagnoser.

Kunden efterfrågar ofta någon typ av helhetslösning och att sälja in en dellösning kan vara svårt. Som litet företag kan det vara en utmaning att se hur man ska kunna utveckla affären. Kassan är skral och att utveckla kompletterande tjänster eller produkter för att kunna erbjuda en helhetslösning kostar både tid och kräver finansiering. Detsamma gäller om ett tjänsteföretag vill expandera till fler internationella marknader.

Har man möjlighet kan en organisk tillväxt vara ett alternativ. Man kan växa långsamt och kanske kan man få hjälp av kunder med att utforma sina erbjudanden.

Anser man inte att det finns tid eller att det blir för dyrt att forska fram de kompletterande delarna eller marknaderna bör man se sig omkring. Kanske finns den perfekta matchen i ett annat företag? De kanske upplever samma problem med ett för snävt utbud eller har en stark position på en annan marknad.

Hur ska då ett samarbete se ut? Ett gemensamt erbjudande är en lösning men ett av företagen kan också köpa det andra. Då är vi tillbaka till att det måste finansieras. Typiskt.

Här finns en rad möjligheter att ta till.

Ett alternativ är tillväxtkapital där köparen tar in externt kapital. Denna väg är inte öppen för alla. Ett annat sätt är att lämna aktier som likvid. Fördelen med detta är att båda parter kan komma överens om att värdet av sammangåendet blir mycket större än summan av de båda företagen, innan sammanslagningen. Eventuella värdeökningar kommer båda till del.

Denna modell är inte på något sätt ny och det finns många exempel på hur tjänsteföretag expanderat både genom uppköp och genom organisk tillväxt samt medicinteknikbolag som lyckats få ihop ett mer komplett erbjudande.

Utvecklingen håller hög takt inom life science och för att kunna bygga långsiktigt bör man fundera på hur man kan växa snabbare.

Artikeln är en del av vårt tema om Krönika.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.125