23948sdkhjf

Han vill se fler svenska företag i Japan

Vissa svenska medtechföretag kan ha stora fördelar av att lansera i Japan. Det anser konsulten Stefan Sandström som arbetar med att hjälpa europeiska företag in på den japanska marknaden.

När Stefan Sandström gick läkarlinjen i Umeå fick han under en av de sista terminerna chansen att forska i Japan. Där träffade han sin fru och han har blivit kvar där sedan dess.

Han är idag verksam som affärskonsult och hjälper europeiska life science-bolag att etablera sig på den japanska marknaden genom att skapa affärer, hitta distributörer och strategiska partners.

Det senaste året har han särskilt velat få svenska bolag att få upp ögonen för Japan.

– Jag har arbetat med företag från Tyskland, Grekland, Holland, Storbritannien och många andra länder. Men det slog mig att jag inte har hjälpt ett enda svenskt eller annat nordiskt företag, säger han till MedTech Magazine.

Stefan Sandström har därför under det senaste året kampanjat för att få svenska företag till Japan.

– Jag satte igång att kontakta inkubatorer i Sverige och mingla runt så mycket det bara gick för att berätta om japansk life science. En dag i veckan arbetar jag pro bono med att hjälpa svenska entreprenörer att komma framåt och hitta rätt här.

Vilka fördelar kan då ett svenskt företag ha av att lansera i Japan? Stefan Sandström lyfter fram att hälso- och sjukvårdssystemet ser väldigt annorlunda ut i Japan, vilket kan vara en fördel särskilt för vissa företag inom medtechsektorn.

– I Europa har vi ett system som bygger på att en region bestämmer hur man ska hantera en viss sjukdom eller tillstånd, till exempel en sömnapné. I Japan fungerar det annorlunda. Här är alla medicintekniska produkter som är godkända av den regulatoriska myndigheten rabatterade med 70 procent för patienten. Det gör att det är upp till patienten att välja i samråd med sin läkare.

I praktiken innebär det att en del produkter som kan ge en väsentlig livsförbättring, men inte är tillräckligt kostnadseffektiva för att bli centralt upphandlade av några europeiska sjukhus eller regioner, kan ha en god chans i Japan.

– Jag stöter på en hel del europeiska medtechföretag som har en jättebra ny produkt som minskar lidande, men är dyrare än de produkter som redan finns och då är det inga europeiska sjukhus som är intresserade. För de företagen är Asien generellt en bättre marknad.

Stefan Sandström anser även att biotechföretagen har mycket att vinna på att snegla på den japanska marknaden.

Det finns en struktur här för att underlätta för små företag och den kan även europeiska företag dra nytta av.

Kommentera en artikel
Meddela redaktionen
Utvalda artiklar

Sänd till en kollega

0.062