23948sdkhjf

Så jobbar Arjo med materialval

Polymerer är en ytterst viktig materialgrupp för hjälpmedelsföretaget Arjo då plastkomponenter ofta utgör gränssnittet mot patient, berättar Mikael Persson, Arjo, i en intervju om företagets användning av plastmaterial.

Kärnan i Arjos verksamhet är att öka mobiliteten i vårdmiljöer. Det finns en tydlig koppling mellan mobilitet och människans fysiska och mentala välmående, och goda förutsättningar för ökad rörlighet för patienter gör att snabbare tillfrisknar och återfår sin hälsa och livskvalitet.

Företaget erbjuder produkter och lösningar inom en rad områden som patientförflyttning, sjukvårdssängar, prevention av sår och ventrombos, behandling och förebyggande av bensår samt diagnostik.

– Den största av våra produktkategorier är patientförflyttning, som utgörs av lyftar, gå- och stå-hjälpmedel, selar etcetera. I dessa produkter är användargränssnittet mot patient väldigt viktigt. Därför använder vi oss, inom detta, av väldigt många olika typer av polymera komponenter, säger Mikael Persson, inköps- och verksamhetschef för Arjo.

Under vårt samtal betonar han vid flertalet gånger vikten av patientsäkerhet och patientupplevelse när vi pratar om företagets produkter.

– Vår mission när vi utvecklar och formger nya produkter är att ständigt förbättra prestanda och samtidigt förstärka den positiva upplevelsen för patienten, som ofta är till åren kommen. För en skör kropp är det viktigt att materialet och ytan känns snäll mot kroppen. Därför är polymerer viktiga, säger han.

Arjo köper in i stort sett alla komponenter, vilka sedan monteras vid någon av företagets fabriker i Kina, Polen, Storbritannien, Kanada och Dominikanska Republiken. I Sverige har företaget inte längre någon produktion.

– Vissa produkter tillverkas av en tredje part och viss sömnad och svetsning av textil- och plastelement sker i egen regi, men vi är ytterst beroende av att ha en stark leverantörsbas i ryggen, säger Mikael Persson.

Företaget har 850 leverantörer varav 67 med koppling mot plast och polymera material.

– Vi köper in ungefär 1 000 olika polymera komponenter till ett värde av cirka 80 miljoner kronor årligen. De leverantörer vi anlitar återfinns i åtta länder. De från Sverige och Danmark står för cirka 20 procent av omsättningskakan.

Andelen polymera komponenter har markant ökat i företagets produkter sedan det grundades, uppger Mikael Persson. Förklaringen är företagets starka fokus på användargränssnittet, vilket lett till att plastkomponenterna tagit marknadsandelar i varje ny produktgeneration. Men även inom ramen för polymera material har det skett förändringar. Mjukare termoelaster har i vissa applikationer ersatt eller kompletterat hårda plaster för att ge patienten en behagligare upplevelse.

– Som så många andra, tycker även vi att bioplaster är väldigt intressanta. Vi testar hela tiden nya material och kvaliteter, men problembilden när det kommer till bioplaster är i regel osäkerheten i spårbarheten bakåt och att kunna säkerställa kvaliteten.

Det är hans Mikael Perssons övertygelse att Arjo kommer att börja använda sig av icke fossil plast i vissa komponenter, när detta är löst.

– Men vi är inte där idag eftersom nödvändig kvalitet och spårbarhet inte kan säkerställas.

Med sin produktpalett, upplever företaget inte att det i dagsläget saknas någon uppenbar produkt i portföljen.

– Vi tittar kontinuerligt på förvärv och partnerskap som kompletterar vårt erbjudande och stärker vår förmåga att lösa våra kunders utmaningar. Samtidigt fokuserar vi på att koppla upp och vidareutveckla tjänsterna runt de produkter vi redan har, säger Mikael Persson.

Rent tekniskt kan Arjo redan idag koppla upp sina produkter via Wifi-eller blåtands-teknik, och kartlägga hur vårdtagaren använder en produkt, i syfte att analysera hur utrustningen skulle kunna användas mer effektivt.

– Detta är ett område som vi kommer att utveckla vidare framöver, avslutar Mikael Persson.

Artikeln är en del av vårt tema om Intervju.

Kommentera en artikel
Meddela redaktionen
Utvalda artiklar

Sänd till en kollega

0.063