23948sdkhjf

Unik undervisning i Sparsör

PO Medica är inte bara en välkänd återförsäljare av medicinteknisk utrustning. De har också satsat på att bygga en utbildningsanläggning, som är unik i Sverige.

Det är en fin bilresa till Sparsör. Små samhällen, hagar och skog sveper förbi utmed vägen, som slingrar sig fram genom landskapet. Det här är vägen till PO Medicas huvudkontor och utbildningscenter, en unik institution inom svensk medtech.

Sparsör ligger någon mil norr om Borås, inte långt från Fristad. Jag har åkt hit med en av PO Medicas säljare, Pierre Kullander, som tillsammans med försäljningschefen Lars-Olof Frantzich ska berätta om företagets verksamhet.

PO Medica är i första hand återförsäljare för medicinteknisk utrustning på den nordiska marknaden. Från början saluförde man främst utrustning för neurokirurgi.

– Numera har vi några olika inriktningar. I det stora hela har vi har neuro, öron näsa hals, spine och neuroradiologi, säger Pierre Kullander.

Själv jobbar han mycket med en navigerad transkraniell magnetstimulator från det finska bolaget Nexstim, som man använder för att stimulera hjärnan med magnetiska impulser, från utsidan av skallen.

– Den fungerar genom att reta hjärnceller till en respons. Man använder sedan dessa data när man opererar patienten, för att inte skada muskelgrupper eller talfunktion och så vidare. Det är en väldigt fascinerande produkt och Nexstim har i dag blivit en av våra viktigaste leverantörer

Ett typiskt exempel på vad PO Medica säljer är annars ett borrsystem från Stryker. Det består av en hårdvarudel med konsol, fotpedal och ett borrmunstycke.

– Till detta säljer vi borrstål, som oftast är engångsmaterial. Så vi levererar en kapitalutrustning och sedan har vi engångs- och förbrukningsmaterial till den. Just denna typ av produkt är väldigt konkurrensutsatt produkt, med låga marginaler, men i gengäld kan volymerna vara ganska stora, säger Pierre Kullander.

Men PO Medica säljer även olika typer av instrument.

– Vi har allt ifrån pincetter, tänger, skalpeller upp till CT-scanners. Det är ett val företaget har gjort för att kunna ge våra kunder ett mer komplett produktutbud inom respektive segment, säger Lars-Olof Frantzich.

Strategin har växt fram genom nära samarbete med kunderna. Ofta är säljarna med i hela processen och kan se vad som behövs. I många fall har kunden ett speciellt behov av en produkt och det gör att vi kan vara behjälpliga med att hitta en lösning.

– Då försöker vi alltid hitta det. Vi har en enorm kunskap och mycket bra kontakter med leverantörerna, så vi kan ofta ha ett förslag till kunderna inom några timmar.

– Det är väldigt kul, för varför frågar de Pierre och PO Medica? Jo, för de vet att vi alltid försöker hjälpa till. . Antingen försöker vi hitta en lösning eller så letar vi fram en annan återförsäljare som redan har produkten, och hänvisar till dem. Vi är små och vi är väldigt flexibla, därför kan vi ge en snabb service, säger Lars-Olof Frantzich.

PO Medica har i dag 13 anställda och är på väg mot en omsättning på 100 miljoner kronor, och just storleken och oberoendet är en av faktorerna som gör det roligt att arbeta i bolaget.

– Ja, vi svarar alltid. Så ser det inte alltid ut på de stora företagen i dag. Ringer du hit och vill prata med Christin eller Pia på kontoret, ja då får du prata med dem. Om du lägger en order sent på dagen kan de springa ut för att hålla kvar speditören medan de packar, så att paketet kan gå iväg direkt, säger Lars-Olof Frantzich.

Den här företagsfilosofin kommer från grundaren och vd:n Per Olander, som grundade PO Medica i grannorten Fristad 1997. Det började med ett borrsystem. Vid ett tillfälle förlorade man en agentur som stod för en stor del av omsättningen, och man såg behovet av en bredare bas. Under en period har de arbetat väldigt aktivt med att hitta intressanta bolag och produkter, och nu har man mellan 30 och 40 leverantörer.

– Men det är inte så att vi behöver leta längre. Det är ganska kostsamt för en tillverkare att gå in i Norden, med mycket resor och långa avstånd. Många vill ha en lokal distributör med erfarenhet och nätverk. Det kan vi erbjuda, säger Pierre Kullander.

De återkommer till Per Olanders roll i bolaget och hans entreprenörsanda, som har lagt grunden för att de kommit så långt.

– Han lägger gärna en hög risk på något som eventuellt kan lyckas. Jag vet inte hur stor procent av våra projekt som blivit lyckade, vi misslyckas självklart ibland. Men det sköna är att han är beredd att misslyckas flera gånger och ändå inte ge upp.

När PO Medica flyttade in i fastigheten i Sparsör, där man huserar i dag, började Per Olander fundera på vad de skulle kunna fylla de större lokalerna med.

– Vi hade redan tidigare åkt med kunder till USA på kurser och utbildningar, och Pelle såg hur uppskattat det var och förstod att det fanns ett behov. Där började nog visionen om att ha ett eget utbildningscentrum, berättar Pierre Kullander.

Det här är alltså den unika verksamhet där PO Medica sedan drygt tio år står värd för kurser, främst inom neuro-, oto- och käkkirurgi.

Vi går genom lokalerna. Innanför entrén ligger kontor, personalkök och mötesrum. Rakt fram kommer man in i en stor sal, i vilken man byggt vad man skulle kunna kalla för två mindre byggnader. De rymmer en föreläsningssal och en laboratoriesal. Emellan dem ligger en cafeteria.

Det man först lägger märke till är väggarnas dekorationer, som till stor del består av jakttroféer. Jag ser någon gnu, en flodhäst, flera antiloper och till och med ett giraffhuvud med sin långa hals. Det är ännu ett sätt som Per Olander sätter sin prägel på verksamheten här. En annan sak som sticker ut är en ansenlig Nobelsamling i ena änden av salen.

– Det beror på att Pelle har en nära vän som är Alfred Nobel-samlare sedan många år. För oss blir det en del av anläggningen och för våra kursdeltagare blir det en möjlighet att gå ifrån i någon paus, mingla och titta på utställningen.

Men åter till kursverksamheten. PO Medica driver någonstans mellan tio och femton kurser varje år. I föreläsningssalen får man in 40-50 personer för att lyssna till teorigenomgångar.

– Våra kunder i utbildningsverksamheten planerar oftast sina kurser själva, de sätter ihop ett fakultet som driver kurserna, med flera kirurger eller läkare som föreläser. Sedan går de in till labbet och gör ingreppen de pratat om, på humana preparat. Så kan de växla mellan teori och praktik, berättar Pierre Kullander.

Just labbsalen i kombination med föreläsningssalen är det verkligt unika med utbildningscentret. Därinne finns sexton arbetsstationer med mikroskop på varje station, och en masterstation längst fram. Kursledarna har ett preparat, oftast en skalle, som de opererar på med ett mikroskop kopplat till skärmen bakom, så att alla i salen ser vad de gör och själva kan prova på sina preparat.

– Det är fascinerande att se lärarna som är med på kurserna, de är otroligt engagerade. Medan en sitter där framme och visar, går kanske två eller tre personer runt och hjälper till och visar ute vid bänkarna. De drivs verkligen av att lära vidare och sprida kunskapen till de yngre kirurgerna.

PO Medica hjälper till med allt kring kurserna. Initiativet kommer oftast från någon kund, och de skapar upplägget och innehållet, men företaget är en slags praktisk arrangör. Och det är mycket att ta hand om inför en kurs. Ibland kommer deltagare från hela världen, resor och hotell ska bokas, middagar ska ordnas. Förutom allt som ska skötas vid själva kurstillfället, att preparaten finns på plats och att alla instrument är redo.

De säljare som har anknytning till kursdeltagarna finns på plats för att hjälpa till. Men kurserna är inte direkt en del av säljverksamheten.

– Nej, inte egentligen. Det är fortfarande en direkt vinstgivande verksamhet om man räknar på dem kurs för kurs. Men för oss bygger det på långsiktighet. Det är en fantastisk möjlighet att ha kunderna i våra lokaler under tre dagar, ett oerhört viktigt nätverkande, säger Pierre Kullander.

Han ser anläggningen och upplägget som helt unikt. Vissa stora konkurrenter och leverantörer har utbildningscenter nere i Europa, men de har inte riktigt samma möjligheter att smidigt kombinera teori och praktik i skräddarsydda kurser. Och det är ingen tvekan om att kurserna är uppskattade.

– Det kan hända på eftermiddagar när bussen står och väntar, att vi får gå in och rycka ur sladden, för då sitter några kvar och arbetar och vill inte sluta. Det är otroligt roligt att se. Jag har haft yngre neurokirurger som säger att tre dagar här ger dem mer än tre år i praktiken. Här får de testa, misslyckas och göra om, och det är ovärderligt.

En av de stora styrkorna är att alla får arbeta med humanpreparat här och PO Medica ser till att det finns tillräckligt med material hemma. Under åren har de tagit fram en metod att jobba med färskfrysta preparat i stället för formalin. Under natten läggs de i kyllådor, för att hålla under hela kursen.

Preparaten importeras från USA, via en organisation i landet. Svenska preparat är inte möjligt att använda, eftersom man här inte får separera delar från en kropp för den här typen av verksamhet.

– Vi deklarerar varje preparat kostnadsmässigt från början till slut. Vi får absolut inte tillgodoräkna oss några pengar på preparaten, utan vi tar det faktiska priset för ett preparat och inkluderar det i kurskostnaden, berättar Pierre Kullander.

Efter en kurs skickas preparaten till Svenska kyrkan, som kremerar dem och sprider dem i en minneslund. Det finns inget krav på detta i lagen, men PO Medica har valt att göra det av etiska skäl. Man är också noga med att kursdeltagarna agerar respektfullt under arbetet i salen.

– Det är trots allt humana preparat, och vi vill att det ska finnas en värdighet i det vi gör.

Med dagens beläggning finns det utrymme för att arrangera fler kurser i utbildningscentret. I Per Olanders anda finns det alltid plats att hitta nya uppslag och projekt. Faktum är att man just nu börjat arbeta med ett helt nytt ben i verksamheten. När vi träffas har Lars-Olof Frantzich precis suttit med i ett möte med Innovation Skåne, som fångat upp en medicinteknisk idé från en sjuksköterska inom Region Skåne, och är här för att diskutera ett överlåtande av patenträttigheterna.

– Det är en uppfinning som skulle kunna öka patientsäkerheten och spara mycket tid för sköterskorna, men nu kan de inte hantera utvecklingen av produkten längre, de har inga medel eller rätt kunskap för att fortsätta. Vi är ju egentligen ett distributörsföretag, men vi är också ett innovativt företag. Vi tycker om nya idéer, och Per har ju alltid hoppat på innovativa produkter, säger Lars-Olof Frantzich.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.11