23948sdkhjf

Snåla skolbudgetar till kognitiva hjälpmedel

Trots att alla elever har rätt till en skola som ger det stöd som behövs för att klara skolgången är kognitiva hjälpmedel för barn inte en självklarhet. En tredjedel av Sveriges rektorer budgeterar inte alls för kognitiva hjälpmedel visar en ny Novusundersökning.

Alla elever har laglig rätt till en skola som ger dem det stöd de behöver för att klara sin skolgång. Hjälpmedel som skapar struktur och ordning i vardagen är ett stöd för många elever med ADHD, autism och andra kognitiva utmaningar. Men en tredjedel av Sveriges rektorer budgeterar inte alls för kognitiva hjälpmedel. Det visar en ny undersökning som Novus genomfört på uppdrag av Abilia.

Rektorer, lärare och specialpedagoger på grund- och gymnasieskolor representativt fördelade över Sverige deltog i undersökningen. Närmare fyra av tio svarande uppskattar att minst 20 procent av eleverna i deras skola har kognitiva utmaningar. I en klass med 30 elever kan det betyda att sex elever behöver extra stöd för att kunna tillgodogöra sig undervisningen.

– Det är därför anmärkningsvärt att 35 procent av rektorerna uppger att de inte budgeterar för några kognitiva hjälpmedel. Allt hårdare ekonomiska krav på skolan borde ju rimligtvis resultera i behov av kostnadseffektiva komplement till personella resurser, såsom tekniska kognitiva hjälpmedel, säger Tove Christiansson, vd på Abilia.

Undersökningen visar att 74 procent av specialpedagogerna anser att kognitivt anpassade hjälpmedel gör att eleverna kan tillgodogöra sig undervisningen bättre. Trots det så avsätter var tredje rektor inga medel till kognitiva hjälpmedel.

Undersökningen visar också skillnader i kännedom om kognitivt anpassade hjälpmedel. 81 procent uppger att de har kunskap om hjälpmedel för läs- och skrivsvårigheter. Däremot är kännedomen om hjälpmedel för struktur och tidsplanering betydligt lägre. Bara cirka 40 procent uppger att de har kunskap om dessa.

– Elever med ADHD, autism och andra kognitiva utmaningar har ofta svag tidsuppfattning och svårt att få kontroll över vad som händer under skoldagen. Med stöd av forskningsresultat vet vi att rätt hjälpmedel stödjer människor att skapa struktur i vardagen. Det leder till minskad stress och därmed bättre möjlighet att tillgodogöra sig kunskap, säger Tove Christiansson

Bakgrund:

Undersökningen har genomförts av Novus på uppdragav Abilia. Syftet med undersökningen var att ta reda på kännedom, erfarenhet och inställning till tekniska hjälpmedel som stöd för elever med kognitiva utmaningar.

Målgrupp:

300 respondenter varav:

  • 100 lärare
  • 100 rektorer
  • 100 specialpedagoger

Kommentera en artikel
Meddela redaktionen
Utvalda artiklar

Sänd till en kollega

0.078