23948sdkhjf

Tjäna på nöjda patienter

Chefredaktör Hanna Brodda om varför vården måste förlora betydligt på att tappa fokuset på människan bakom journalen, annars blir det inte verklig förändring.

Under hösten kom Vårdanalys med en 128-sidig rapport om personcentrering i vården. Den handlar om varför det är bra att göra patienterna delaktiga i sin egen vård och vad det innebär. Rapporten är läsvärd på många sätt, inte bara för vård och omsorg, utan för alla människobranscher, som de själva konstaterar, som till exempel socialtjänst.

Ett kapitel handlar om hur personcentrering införs i verksamheten. I det här kapitlet saknas en liten, men central del. Den om åtgärderna som gör att verksamheten MÅSTE personcentrera.

All typ av påverkan och förändring, hos människor, samhällen eller organisationer, kräver motivation. Motivation får människor när ett visst beteende leder till fördelar eller obehag. Att det på ett teoretiskt sätt är bra, är när det kommer till en stressad vardagssituation, är inte tillräckligt för förändring.

Om vi jämför med bilens utveckling. Ett tag efter att vi började köra bil insåg vi att människor kan dö av trafikolyckor och fart utpekas som en viktig faktor. Sänk farten och trafikolyckorna kommer att minska. Den informationen fick inte alla trafikanter att hålla de nya hastighetsbegränsningarna, utan det krävdes något mer. Påföljd i ett antal nivåer infördes och hastigheterna i trafiken gick ner.

Det är samma i vården, som i alla organisationer. Förändringsförslagen i Vårdanalys rapport är som hastighetsbegränsningar utan påföljd. När vårdapparaten släpper människan och bara fokuserar på nästa ingrepp, stenhårda prioriteringar och snabba utskrivningar, vad blir då påföljden? Något måste det kosta.

När patienten är väl blivit delaktig måste det uppmärksammas och bli en avgörande fördel för verksamheten.

Prom och prem * är mjuka sätt att ta fram patientupplevelsen i ljuset, men om det inte resulterar i ökade intäkter, risk att förlora intäkter, eller till och med straff, kommer organisationer aldrig att ta det på allvar. Inte när vardagstressen griper tag. Det var möjligen inte Vårdanalys uppdrag att ta fram verksamhetskritiska åtgärder för personcentrering i vården, men då tycker jag att någon annan borde utreda detta inom en snar framtid. 

Fotnot:

*Prom och Prem är olika sätt att mäta och följa upp patientupplevelsen. Prom står för Patient Reported Outcome Measures, och ska vara patientens beskrivning av sin hälsa/hälsorelaterad livskvalitet, symptom och funktion. Prem är Patient Reported Experience Measures, patientens värdering av vårdens processer och resultat.

Håll dig uppdaterad med MedTech Magazine
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)

Mest läst

Startsidan just nu

Krönika: Alla borde välja en motsträvig konsult

En konsult med integritet kan hjälpa dig att göra rätt, skriver Mats Ohlson i sin krönika.

De driver konstgjorda muskler med socker

Artificiella muskler av polymermaterial kan nu drivas med energi från glukos och syre på liknande sätt som biologiska muskler. Detta kan vara ett steg mot implanterbara konstgjorda muskler i framtiden.

Raysearch siktar högt

Raysearch har tagit kommandot på marknaden för dosplanering vid strålbehandling av cancer med sitt system Raystation. Nu har man lanserat Raycare, som tar ett bredare grepp om vårdflödet inom onkologin. Vi träffade bolagets grundare och vd Johan Löf för att ställa frågan vart man är på väg.

Omröstning om global standard för sexleksaker

Det är nu dags för världen att ta ställning till om det behövs en global standard för sexleksaker. SIS har lämnat världens första standardförslag för design- och säkerhetskrav av sexleksaker till omröstning bland alla medlemsländer.

Örebro värvar chef från Västerbotten

Därför ska du finnas på Instagram

Antalet sociala medier ökar, nya tillkommer och några försvinner. Just nu finns en plattform som växer mer än andra.

Nyhetsbrev

Krönika: Kan funktionsupphandlingarna öka?

Kan vi få vi bättre lösningar genom att beskriva vad, vilken funktion, effekt eller resultat som vi vill uppnå med upphandlingen istället för att detaljerat beskriva hur det ska uppnås?

Arkiv

Positiv studie för Bactiguard

Grönt ljus i USA för Dignitana

Toppuppdrag för Anders Blanck

Första mötet mellan regeringen och patientföreträdarna

Permobil kliver in stort i Kina

SKL:s sänkning stängde digital psykolog

Studie: digitala hjälpmedel minskade kostnaderna och ökade jämlikheten

I en klinisk studie av ett digitalt hjälpmedel som används för egenvård vid behandling av hjärtsvikt, minskade patienternas sjukhusvistelse med nästan 30 procent.

Hög tid kvalitetssäkra hälsoappar över hela Europa

Läser av ditt blod och din svett

Ny kraft för optiska pincetter upptäckt

När biologiska celler studeras med optisk pincett är ett stort problem den skada som verktyget orsakar cellen. Nu har en forskare vid Göteborgs universitet upptäckt en ny typ av kraft som rejält minskar den optiska pincettens ljusanvändning.

Wallenius ska leda vården in i framtiden

Wallenius leder “en av de största moderniseringsprojekten inom svensk hälso- och sjukvård”, som Cerner själva konstaterar, med en plattform som idag hanterar över 100 miljoner patienter.

Tar fram AI-stöd för ambulanspatienter

Ett AI-beslutsstöd för akutvårdspersonalen som baseras på inmatade patientdata. Det är målet med ett projekt vid Högskolan i Borås.

Krönika: Vårdens förändring är leverantörernas ansvar

Att förändra, utveckla och komma på botemedel - det är leverantörernas ansvar gentemot patienterna.

Handledd träning på distans hjälper hjärtpatienter

Krönika: Nya etiska frågeställningar med AI

En artificiellt intelligent MR-undersökning kan ge information om sjukdomar vi inte efterfrågat. Var ska den etiska gränsen dras, frågar Tomas Kramar, vd för Siemens Healthineers.

Bactiguard går in i Kanada

Senzimes styrelseledamot Ulf Lindskog har avlidit

Han blir teknikchef på Camanio

Miljonorder för Senzime i Korea

Nytt partnerskap för Bactiguard

Hon blir chef för Skånes sjukvård

Riktad emission för Camanio

Se alla Företagens egna nyheter

Härdat glas - en stark lösning från Mirit Glas

Böjt och rundat glas från Mirit Glas

Synglas i hög kvalitet för inspektion av industriella processer

R 5 0760 A PLUS den intelligenta vakuumpumpen med integrerad frekvensomvandlare

Kemiskt härdat glas - Den tunna, starka produkten

Glasrör och glasstavar från Mirit Glas

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Synglas i hög kvalitet - Mirit Glas

Förberedd för industri 4.0: Ny lamellvakuumpump med tryckreglering

Tekniskt glas er kännetecknad ved speciella egenskaper

2-poliga modulen kombinerar dataöverföring och koax

Klovakuumpumpen Mink MV 0312 B från Busch Vakuumteknik – effektiv och tillförlitlig

R 5 0760 A PLUS den intelligenta vakuumpumpen med integrerad frekvensomvandlare

Mirit Glas framställer kemiskt härdat glas till industrier

Mirit Glas leverar glasrör och glasstavar

Synglas till process industrin från Mirit Glas

Robust optisk överföring i populär kontakdonsfamilj

Speciella egenskaper får du med Tekniskt glas

Mirit Glas erbjudar kemiskt härdat glas som gorillaglas

Nu lanserar vi vår bärbara betal/kassaterminal PAX E600 med intergrerad 8 tum androidskärm.

Träningsdockor för sjuksköterskeutbildningar

Glasrör och glasstavar från Mirit Glas

Mirit Glas erbjudar kemiskt härdat glas

Cirkulära kontaktdon uppfyller senaste medicinska IEC 60601-1-krav

Synglas används för att inspektera eller övervaka en process med t.ex. väts...

Sänd till en kollega

0.199