23948sdkhjf

Nytänkande inom upphandling

Mer innovation i upphandlingen och mer innovationer i vården. Det är målet med Regions Skånes innovationsmöte som hålls idag i Stockholm. - De digitala tjänster som är riktigt användbara, de tar ingen tid alls att få människor att använda, säger Darja Isaksson, konsult och en av regeringens innovationsagent.

Mänskligt beteende, förståelse för behoven och inställningen till digitala tjänster. Det är några av de faktorer som påverkar upphandlingen av nya produkter, enligt talarna på Region Skånes innovationseminarie som hålls i centrala Stockholm i dag. 

Intresset för innovation och hur dessa ska säljas in till vården, är ett ämne som engagerar. Det är fullt i lokalen. Ämnet behandlas från olika synvinklar. Linda Andersson, konsult på EY, talar till företagen och hur de ska närma sig innovationsupphandlingar. Niklas Tideklev från Upphandlingsmyndigheten vände sig till både företagen och representanterna från vård och offentlig sektor i publiken.

- Vår roll är att visa på goda exempel och modeller för hur innovationsupphanlding verkligen kan gå till, inte bara de stora regionerna, utan också stödja de mindre kommunerna eller landstingen, säger han.

Att människor ramlar under tiden de befinner sig inom vården, är alldeles för vanligt, och kan få allvarliga konsekvenser. Inte minst  för äldre. Det här var ett problem som Region Skåne valde att hantera på ett innovativt vis. I eftermiddag ska besökarna få veta hur innovationsupphandlingen för fallprevention gick till. 

Dessa var besökarna på seminariet:

 

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.344