23948sdkhjf

Lyfebulb tar tillvara på patienters erfarenhet

Företag kan forskning och produktutveckling, de behöver bara förstå sina kunder. Det är Karin Hehenbergers nya affäridé. Lyfebulb är en plattform för entreprenörer med patienterfarenhet att hitta kapital och rätt kunskap för affärerna.

Den nya satsningen Lyfebulb har verksamhet inom diabetes och onkologi, men ytterligare kroniska sjukdomar står på tur. Meningen med företaget är att knyta samman kapital, kunskap och entreprenörer.  Medlen är många, men bland annat tävlingar som liknar SVT:s Draknästet, nätverk och möten, on och off-line.

– Vad vi tror väldigt mycket på är att använda sig av patienters och deras anhörigas egna erfarenheter, vilket ger både nya idéer for nya produkter, och forbättrar redan lanserade produkterna i människors vardag, säger vd Karin Hehenberger.

Tillsammans med Novo Nordisk, ett av partnerskapsföretagen arrangerar man återkommande en pitchtävling; Annual diabetes summit. Dit kan patienter, eller de med motsvarande erfarenhet, som har en idé inom diabetes-behandling, söka för att vara med i tävlingen. Tio väljs sedan ut av Novo och Lyfebulb, och får möjlighet att pitcha sin idé framför en jury, bestående av forskare med erfarenhet från läkemedels-industrin, riskkapitalister och företrädare från stora patient-organisationer, i högst tio minuter. Idéerna kan vara produkter inom medtech, healthcare-IT eller konsument-industrin.

Vinnaren får 25 000 dollar, andra pris är 15 000 och tredje pris är 10 000 dollar.

– Vi har ett väldigt bra track-record! En av innovatörerna har lanserat sin produkt, ett annat bolag har nyligen köpts upp och ett tredje har tagit in 30 miljoner dollar i riskkapital. Nu börjar vi med samma inom onkologi, säger Karin Hehenberger.

Blir storföretagen delägare eller hur ser kopplingen ut till era partnerföretag?

– Nej, nej, det blir inte bra, inte från början. Storbolaget får en ”first look”, och lär känna entreprenörerna, men inget aktieägande. När entreprenörerna har kommit till rätt steg i utvecklingen kan det bli aktuellt, men det är en förhandlingsfråga.

Läs också:

Ny njure förändrade affärerna

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.156