"Ta med patient för stärkt ehälsa"

| Av Redaktionen MedTech Magazine | Tipsa redaktionen

Varför har inte sjukvården kommit längre när vi har exempel på goda lösningar inom bank, försäkring och skattemyndigheter, frågar sig läkaren Daniel Wänn och Steven Gallagher från Cerner och uppmanar samtidigt till ökat samarbete mellan teknikföretagen och användare i vården. Här delar de med sig av ett exempel där samarbetet lett till resultat – hälsosystemet Nuka i Alaska.

Vision 2025 ska göra Sverige bäst på eHälsa under de närmaste nio åren. Oavsett om det är möjligt att mäta vad som är "bäst" så har Gabriel Wikström och SKL satt ett högt mål som kommer att kräva en hel del arbete. Den

kanske viktigaste uppgiften blir till att få läkare, kliniker, patienter och befolkningen till att tro på visionen, göra den till sin egen och delta för att uppnå resultat.

Sverige och de nordiska länderna var bland de första att digitalisera hälso- och sjukvården. Befolkningen har en tradition av att snabbt använda sig av ny teknik. Trots detta är Vision 2025 ett bevis på att det finns utrymme för förbättringar inom eHälsa. Varför har inte sjukvården kommit längre när vi har exempel på goda lösningar inom bank, försäkring och skattemyndigheter? Gemensamt för dessa aktörer är målet att skapa användarvänliga lösningar. För att lyckas måste man involvera användarna av systemet och klargöra förväntningar och behov.

Southcentral Foundation Nuka System of Care i Alaska, USA är ett exempel på just detta. För 20 år sedan var de bland de sämsta vårdgivarna i USA med en befolkning som hade större hälsoproblem än någon annanstans i landet. Detta chockade ledningen och läkare men istället för att vara desillusionerade påbörjade de en av de mest innovativa förnyelseprojekten inom den amerikanska sjukvården.

Patienter och invånare gavs ägarskap till hälso- och sjukvårdssystemet och genom djup involvering och noggranna undersökningar av människors förväntningar genomförde Nuka en 360 graders omorganisation. En av de viktigaste förändringarna de gjorde var att ta ett helhetsansvar för patienternas hälsa, inte bara för varje enskilt ingrepp eller besök. Resultaten lät inte vänta på sig:

Väntetiden till ett besök med sin ansvariga läkare minskades från flera veckor till inom samma dag.
Antalet sjukhusinläggningar minskades med 53 procent och antalet som sökte hjälp på akutmottagningen minskades med 43 procent.
Men kanske viktigast av alltär medborgarnas tillfredsställelse med sjukvården ökade till över 90 procent.

Under hela resan har tekniken varit ett viktigt verktyg för att implementera organisationsförändringarna och bryta barriärer mellan specialistvården, primärvården och invånarna. eHälsostödet ger klinikerna vägledning till att göra rätt beslut, och förenklar arbetet. 2008 fick de anställda tillgång till en online-portal som visar klinisk och operationell realtidsdata. Detta visar effekten av kliniska åtgärder vilket gör det möjligt för kliniker och ledning att ständigt förbättra processer och öka vårdkvaliteten.

Nuka har visat att vårdens kvalitet och tillgänglighet kan ökas genom engagemang och samspel mellan patienter och läkare och där eHälsa är ett centralt stöd i processen. Vi hoppas Gabriel Wikström och regionansvariga politiker tar till sig av de goda exempel som finns och använder samma strategi som till exempel Nuka, för tillsammans kan vi uträtta stordåd inom hälsa och sjukvård.

Daniel Wänn , läkare och CMIO, Exonor

Steven Gallagher , affärsutvecklare, Cerner


Håll dig uppdaterad med MedTech Magazine
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar

Mest läst

Startsidan just nu

AI i vården - så här ska det bli verklighet

Avslöjande siffror i rapport om vården

Den nya rapporten Future Health index som görs årligen av Philips visar att svensk vård fungerar bra, men flera länder är bättre. Bristen på teknik pekas ut som det stora problemet av hela panelen under debatt i Almedalen.

Lyckas anställa trots kandidatbrist

Många företag vill ha folk, men det är inte lätt att hitta kandidater i life science-sektorn i dag. Men det går. Se seminariet från Poolia Life Science i Almedalen.

Makt att förändra vården - så vad ska du göra?

Almedalen: bilderna, åsikterna, människorna

Bland runstenar och fornlämningar diskuterades AI, framtidens IT-system i vården och hur modern medicinteknik kan hjälpa människor på liv och död. En talande miljö menade flera av de namnkunniga deltagarna på Medtech Café i Almedalen.

Almedalen med MedTech Magazine och Life Science Sweden

Var: Gotlands Museum, Strandg 14, Visby. När: Måndagen den 2 juli kl 09.30 - 15.00

Nyhetsbrev

Delaktig patient i diabetesvård

Arkiv

Snart förenas västsveriges start up-fält igen!

Almedalens rockstjärnor inom medtech

- din guide till de viktigaste människorna i Almedalen inom medtechvärlden och de frågor som de driver.

Macchiarini-skandalen: Visselblåsare fälls

– Det är KI:s bestämda uppfattning att en visselblåsare som deltagit i en forskningsstudie och som medverkat som författare till publicerad vetenskaplig artikel, trots en anmälan, inte kan undgå eventuellt ansvar för oredlighet i forskning, kommenterar KI:s rektor.

Ny generaldirektör för Vårdanalys

Bakslag för Dignitana

Svensk sjukvård behöver ny teknik

Sjukvårdens underskott väntas öka med cirka 20 miljarder varje år om inte ny teknik får lösa vissa problem.

200 miljoner till tvärvetenskap

Plus

Vården ska lära av flygledartornet

Likt en radar ska ny teknik mäta vitala funktioner i kroppen och automatiskt larma vid avvikelser. Innan det är fara för liv. Hemmonitorering ska göra patienterna friare. - Målet är att människor ska kunna leva med sin sjukdom, inte tyngas under den, säger Mikael Wintell, på Västra Götalandsregionen.

Plus

Hemmoniterering ger trygghet

Kampen för nära vård förs av leverantörerna

Medhelp är ett av flera företag och vårdoperatörer som vill hjälpa patienter hemma. Men de får inte. – Vi har försökt få intresse för den här tjänsten i över tio år, vi har studier, ändå går det inte att få breddinfört, säger Björn Arkinger, ansvarig för vårdtjänster på Medhelp.

Krönika: AI i vården – naiv utopi eller självklar framtid?

Ny HR-chef på Apoteksgruppen

Cancertoppmöte: Tidig diagnos viktigast

Billig nålkirurgi lika bra som läkemedel

Jönköpings cancerpatienter lever längst

Sämst chans att överleva cancer efter fem år har patienterna i Gävleborg. Bäst har de som bor i Jönköping.

Krönika: Att göra-listan hösten 2018

Kry tar in halv miljard

Stort intresse för Tbc-diagnostikföretag

Nya pengar in i Immunovia

Fyra nya till Coala

Tummen upp för Braincool i USA

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.131