23948sdkhjf

"Ta med patient för stärkt ehälsa"

| Av Redaktionen MedTech Magazine | Tipsa redaktionen

Varför har inte sjukvården kommit längre när vi har exempel på goda lösningar inom bank, försäkring och skattemyndigheter, frågar sig läkaren Daniel Wänn och Steven Gallagher från Cerner och uppmanar samtidigt till ökat samarbete mellan teknikföretagen och användare i vården. Här delar de med sig av ett exempel där samarbetet lett till resultat – hälsosystemet Nuka i Alaska.

Vision 2025 ska göra Sverige bäst på eHälsa under de närmaste nio åren. Oavsett om det är möjligt att mäta vad som är "bäst" så har Gabriel Wikström och SKL satt ett högt mål som kommer att kräva en hel del arbete. Den

kanske viktigaste uppgiften blir till att få läkare, kliniker, patienter och befolkningen till att tro på visionen, göra den till sin egen och delta för att uppnå resultat.

Sverige och de nordiska länderna var bland de första att digitalisera hälso- och sjukvården. Befolkningen har en tradition av att snabbt använda sig av ny teknik. Trots detta är Vision 2025 ett bevis på att det finns utrymme för förbättringar inom eHälsa. Varför har inte sjukvården kommit längre när vi har exempel på goda lösningar inom bank, försäkring och skattemyndigheter? Gemensamt för dessa aktörer är målet att skapa användarvänliga lösningar. För att lyckas måste man involvera användarna av systemet och klargöra förväntningar och behov.

Southcentral Foundation Nuka System of Care i Alaska, USA är ett exempel på just detta. För 20 år sedan var de bland de sämsta vårdgivarna i USA med en befolkning som hade större hälsoproblem än någon annanstans i landet. Detta chockade ledningen och läkare men istället för att vara desillusionerade påbörjade de en av de mest innovativa förnyelseprojekten inom den amerikanska sjukvården.

Patienter och invånare gavs ägarskap till hälso- och sjukvårdssystemet och genom djup involvering och noggranna undersökningar av människors förväntningar genomförde Nuka en 360 graders omorganisation. En av de viktigaste förändringarna de gjorde var att ta ett helhetsansvar för patienternas hälsa, inte bara för varje enskilt ingrepp eller besök. Resultaten lät inte vänta på sig:

Väntetiden till ett besök med sin ansvariga läkare minskades från flera veckor till inom samma dag.
Antalet sjukhusinläggningar minskades med 53 procent och antalet som sökte hjälp på akutmottagningen minskades med 43 procent.
Men kanske viktigast av alltär medborgarnas tillfredsställelse med sjukvården ökade till över 90 procent.

Under hela resan har tekniken varit ett viktigt verktyg för att implementera organisationsförändringarna och bryta barriärer mellan specialistvården, primärvården och invånarna. eHälsostödet ger klinikerna vägledning till att göra rätt beslut, och förenklar arbetet. 2008 fick de anställda tillgång till en online-portal som visar klinisk och operationell realtidsdata. Detta visar effekten av kliniska åtgärder vilket gör det möjligt för kliniker och ledning att ständigt förbättra processer och öka vårdkvaliteten.

Nuka har visat att vårdens kvalitet och tillgänglighet kan ökas genom engagemang och samspel mellan patienter och läkare och där eHälsa är ett centralt stöd i processen. Vi hoppas Gabriel Wikström och regionansvariga politiker tar till sig av de goda exempel som finns och använder samma strategi som till exempel Nuka, för tillsammans kan vi uträtta stordåd inom hälsa och sjukvård.

Daniel Wänn , läkare och CMIO, Exonor

Steven Gallagher , affärsutvecklare, Cerner


Håll dig uppdaterad med MedTech Magazine
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Inläggen nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.
Startsidan just nu

Bactiguard klara för Egypten

Klartecken för bolaget i regionens folkrikaste land. "Verkligen ett genombrott", säger vd:n.

Getinge säljer skadeståndshotat bolag

Medicover expanderar i Ukraina

En vecka kvar!

Medicinhistoriska packar ihop

Acarix inleder tyskt samarbete

Nyhetsbrev

Rättschef till E-hälsomyndigheten

Arkiv

Extrem fetma - är vi beredda?

Beredskapen för att ta emot patienter med extrem fetma i sjukvården är väldigt dålig. – Detta är inte rimligt utan handlar om dålig planering, menar Kicki Reifeldt.

Getinge reserverar miljardbelopp för skadestånd

Larry Leksell vill rädda världen

Ojämlik vård, social utsatthet och entreprenörskap är bara några av samhällsfrågorna som får Sveriges medtech-magnat att vifta vilt med armarna. Larry Leksell är mannen som bestämt sig för att göra skillnad.

Krönika: Nöden har ingen lag

TV: "Våga samarbeta med Amazon och Google!"

TV: Spelifieringen ändrar beteenden

Baxter flyttar – hundratals sägs upp

Journalen i handen

Capio säljs till fransk vårdjätte

Låt datorn hitta bästa kandidaten

Med hjälp av rätt algoritmer kan vi rekrytera personal mer fördomsfritt.

1

Nya rön om balans och rädsla för fall

Forskare i Luleå har hittat ett nytt sätt att bättre undersöka orsakerna till nedsatt balans hos äldre med fallrädsla.

Lobsor får godkännande för parkinsonbehandling

“Vi har ägnat mycket tid och möda för att få bukt med nuvarande behandlings hinder.”

1

"Vi kan inte vänta på CE-märkningar"

TV: Mjukvaruföretag går in i USA

Nu flyttas neuropatienterna

Nya arbetssätt, sprillans nya lokaler och delvis ny högteknologisk utrustning. I helgen flyttar strokeenheten in i nya Karolinska Solna.

Vitrolife: Så får du en exportsuccé!

Prostalund in i Norge

Ska leda e-hälsoarbetet på Evry

Boule effektiviserar produktionen 

Krönika: Det går att CE-märka AI

Camanio lanserar webbutik 

Real heart återstartar tester

Praktikertjänst värvar från Capio

Medfield tar steget till Kina

Halva röntgendosen med ny teknik

Jobb & Karriär
Orvitus vd får gå

Ny vd till Kom i kapp

Försening för Quickcool

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.165