23948sdkhjf

"Ta med patient för stärkt ehälsa"

| Av Redaktionen MedTech Magazine | Tipsa redaktionen

Varför har inte sjukvården kommit längre när vi har exempel på goda lösningar inom bank, försäkring och skattemyndigheter, frågar sig läkaren Daniel Wänn och Steven Gallagher från Cerner och uppmanar samtidigt till ökat samarbete mellan teknikföretagen och användare i vården. Här delar de med sig av ett exempel där samarbetet lett till resultat – hälsosystemet Nuka i Alaska.

Vision 2025 ska göra Sverige bäst på eHälsa under de närmaste nio åren. Oavsett om det är möjligt att mäta vad som är "bäst" så har Gabriel Wikström och SKL satt ett högt mål som kommer att kräva en hel del arbete. Den

kanske viktigaste uppgiften blir till att få läkare, kliniker, patienter och befolkningen till att tro på visionen, göra den till sin egen och delta för att uppnå resultat.

Sverige och de nordiska länderna var bland de första att digitalisera hälso- och sjukvården. Befolkningen har en tradition av att snabbt använda sig av ny teknik. Trots detta är Vision 2025 ett bevis på att det finns utrymme för förbättringar inom eHälsa. Varför har inte sjukvården kommit längre när vi har exempel på goda lösningar inom bank, försäkring och skattemyndigheter? Gemensamt för dessa aktörer är målet att skapa användarvänliga lösningar. För att lyckas måste man involvera användarna av systemet och klargöra förväntningar och behov.

Southcentral Foundation Nuka System of Care i Alaska, USA är ett exempel på just detta. För 20 år sedan var de bland de sämsta vårdgivarna i USA med en befolkning som hade större hälsoproblem än någon annanstans i landet. Detta chockade ledningen och läkare men istället för att vara desillusionerade påbörjade de en av de mest innovativa förnyelseprojekten inom den amerikanska sjukvården.

Patienter och invånare gavs ägarskap till hälso- och sjukvårdssystemet och genom djup involvering och noggranna undersökningar av människors förväntningar genomförde Nuka en 360 graders omorganisation. En av de viktigaste förändringarna de gjorde var att ta ett helhetsansvar för patienternas hälsa, inte bara för varje enskilt ingrepp eller besök. Resultaten lät inte vänta på sig:

Väntetiden till ett besök med sin ansvariga läkare minskades från flera veckor till inom samma dag.
Antalet sjukhusinläggningar minskades med 53 procent och antalet som sökte hjälp på akutmottagningen minskades med 43 procent.
Men kanske viktigast av alltär medborgarnas tillfredsställelse med sjukvården ökade till över 90 procent.

Under hela resan har tekniken varit ett viktigt verktyg för att implementera organisationsförändringarna och bryta barriärer mellan specialistvården, primärvården och invånarna. eHälsostödet ger klinikerna vägledning till att göra rätt beslut, och förenklar arbetet. 2008 fick de anställda tillgång till en online-portal som visar klinisk och operationell realtidsdata. Detta visar effekten av kliniska åtgärder vilket gör det möjligt för kliniker och ledning att ständigt förbättra processer och öka vårdkvaliteten.

Nuka har visat att vårdens kvalitet och tillgänglighet kan ökas genom engagemang och samspel mellan patienter och läkare och där eHälsa är ett centralt stöd i processen. Vi hoppas Gabriel Wikström och regionansvariga politiker tar till sig av de goda exempel som finns och använder samma strategi som till exempel Nuka, för tillsammans kan vi uträtta stordåd inom hälsa och sjukvård.

Daniel Wänn , läkare och CMIO, Exonor

Steven Gallagher , affärsutvecklare, Cerner
Håll dig uppdaterad med MedTech Magazine
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Lucka 16 - vem döljer sig här?

"Jag vill bli uppringd av Sveriges nytillträdda life science-minister", säger den här branschkändisen...

Lucka 15 - se vem du hittar här

Cellulosa läker svåra sår

Forskarna Mårten Skog och Petter Sivlér utvecklade en produkt som läker svåra sår och brännskador. Sedan bestämde de sig för att starta en egen klinik. Nu börsnoteras deras företag.

Lucka 14 - vem där?

Lucka 13 - öppna och se

I dagens lucka förutspås att en ketchupeffekt väntar bakom hörnet...

Forskarna svarar om Pcure-kritiken

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas en gång i veckan.

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

Colombia-avtal för plåsterbolag

Arkiv

Lucka 12 - vem där?

Denna internationellt bevandrade vd önskar sig färre knäppgökar i världspolitiken...

Macchiarini-utredning öppnas igen

Beslut från överåklagare Mikael Björk under en presskonferens idag.

Pharem slår tillbaka mot Akademiska

En publicerad studie från forskare vid Akademiska sjukhuset pekar mot att Pcures läkemedelsrening i toalettstolen inte fungerar. Artikeln borde dras tillbaka och studien göras om, skriver Pharems vd.

Lucka 11 - se vem som finns här

Krönika: Tjäna på nöjda patienter

Chefredaktör Hanna Brodda om varför vården måste förlora betydligt på att tappa fokuset på människan bakom journalen, annars blir det inte verklig förändring.

Lucka 10 - vem finns här bakom?

Lucka 9 - vem där?

Lucka 8 - vem hittar vi här?

Akademiska spolar Pcure

Nu har Akademiska gjort en större studie av enzymblocken som skulle rena läkemedelsrester redan i toalettstolen. Resultatet är nedslående.

Lucka 7 - kika in här

Lucka 6 - vem där?

Ministersamtal och ett command center nämns bland vd:ns julönskningar.

Sveriges första digitala psykolog för barn och unga

Nätdoktor tar sikte på psykisk ohälsa bland yngre.

Lucka 5 - Vem hittar vi här?

Värmlands jättesatsning på digitala hälsotjänster

Lucka 4 - vem där?

Här bakom döljer sig önskningar om förändring i Aladdin-askens undre lager...

Språkstöd i vården

När patienten inte förstår svenska kan svårigheterna i vårdmötet bli många. Dart tagit fram ett omfattande kommunikationsstöd som utgår direkt från verksamheterna.

Sahlgrenska satsar på precisionsmedicin

Lucka 1 – vem döljer sig här?

Slutgiltigt klart för VGR:s IT-system

Får Forska Sveriges hedersutmärkelse

Han lämnar vd-posten

Krönika: Tuffa krav på återförsäljare

Nya coala är träffsäkrare

Ny topp till Getinge

Ny finanschef till Probi

Blir utvecklingschef

Från Iran till Uppsala

AI och läkare gör ofta olika val

Kontigos vd lämnar

Se alla Företagens egna nyheter

Synglas från Mirit Glas till process industrin

LG2020 - En elektrisk trappklättrare från Italien

Mirit Glas har ett av det största och mest välsorterade utbud av glasrör och glasstavar

SWEMED - Stödföretag till UNHCR

Mirit Glas leverar säkerhetsglas – glas for beskyttelse

Professionella massagebänkar hos Swemed

Nytt sortiment av veterinärutrustning

Rundat glas från Mirit Glas

K7 - En självdrivande rullstol för tunga brukare

Tekniskt glas från Mirit Glas – för mer än bara syns skull

Airwheel H3S - En smart elrullstol

Mirit Glas erbjudar synglas

Glasrör och glasstavar från Mirit Glas

Nytt samarbete med Favero Health Projects inleds

Härdat glas från Mirit Glas, är en stark lösning

Mirit Glas erbjudar synglas

Kemiskt härdat glas som gorillaglas hos Mirit Glas

Floatglas från Mirit Glas – Materialet som brukas överallt

Synglas från Mirit Glas

Mirit Glas erbjudar härdat glas är en stark lösning

Floatglas från Mirit Glas – Materialet som anvánds överallt

Mirit Glas erbjudar kemiskt härdat glas som gorillaglas

Härdat glas är en stark lösning - Kontakt Mirit Glas

LINAK introducerar ett OpenBus™-system för sjukhussängar

LINAK presenterar det enkla sättet att välja rätt rörelselösning

Sänd till en kollega

0.156