"Ta med patient för stärkt ehälsa"

| Av Redaktionen MedTech Magazine | Tipsa redaktionen

Varför har inte sjukvården kommit längre när vi har exempel på goda lösningar inom bank, försäkring och skattemyndigheter, frågar sig läkaren Daniel Wänn och Steven Gallagher från Cerner och uppmanar samtidigt till ökat samarbete mellan teknikföretagen och användare i vården. Här delar de med sig av ett exempel där samarbetet lett till resultat – hälsosystemet Nuka i Alaska.

Vision 2025 ska göra Sverige bäst på eHälsa under de närmaste nio åren. Oavsett om det är möjligt att mäta vad som är "bäst" så har Gabriel Wikström och SKL satt ett högt mål som kommer att kräva en hel del arbete. Den

kanske viktigaste uppgiften blir till att få läkare, kliniker, patienter och befolkningen till att tro på visionen, göra den till sin egen och delta för att uppnå resultat.

Sverige och de nordiska länderna var bland de första att digitalisera hälso- och sjukvården. Befolkningen har en tradition av att snabbt använda sig av ny teknik. Trots detta är Vision 2025 ett bevis på att det finns utrymme för förbättringar inom eHälsa. Varför har inte sjukvården kommit längre när vi har exempel på goda lösningar inom bank, försäkring och skattemyndigheter? Gemensamt för dessa aktörer är målet att skapa användarvänliga lösningar. För att lyckas måste man involvera användarna av systemet och klargöra förväntningar och behov.

Southcentral Foundation Nuka System of Care i Alaska, USA är ett exempel på just detta. För 20 år sedan var de bland de sämsta vårdgivarna i USA med en befolkning som hade större hälsoproblem än någon annanstans i landet. Detta chockade ledningen och läkare men istället för att vara desillusionerade påbörjade de en av de mest innovativa förnyelseprojekten inom den amerikanska sjukvården.

Patienter och invånare gavs ägarskap till hälso- och sjukvårdssystemet och genom djup involvering och noggranna undersökningar av människors förväntningar genomförde Nuka en 360 graders omorganisation. En av de viktigaste förändringarna de gjorde var att ta ett helhetsansvar för patienternas hälsa, inte bara för varje enskilt ingrepp eller besök. Resultaten lät inte vänta på sig:

Väntetiden till ett besök med sin ansvariga läkare minskades från flera veckor till inom samma dag.
Antalet sjukhusinläggningar minskades med 53 procent och antalet som sökte hjälp på akutmottagningen minskades med 43 procent.
Men kanske viktigast av alltär medborgarnas tillfredsställelse med sjukvården ökade till över 90 procent.

Under hela resan har tekniken varit ett viktigt verktyg för att implementera organisationsförändringarna och bryta barriärer mellan specialistvården, primärvården och invånarna. eHälsostödet ger klinikerna vägledning till att göra rätt beslut, och förenklar arbetet. 2008 fick de anställda tillgång till en online-portal som visar klinisk och operationell realtidsdata. Detta visar effekten av kliniska åtgärder vilket gör det möjligt för kliniker och ledning att ständigt förbättra processer och öka vårdkvaliteten.

Nuka har visat att vårdens kvalitet och tillgänglighet kan ökas genom engagemang och samspel mellan patienter och läkare och där eHälsa är ett centralt stöd i processen. Vi hoppas Gabriel Wikström och regionansvariga politiker tar till sig av de goda exempel som finns och använder samma strategi som till exempel Nuka, för tillsammans kan vi uträtta stordåd inom hälsa och sjukvård.

Daniel Wänn, läkare och CMIO, Exonor

Steven Gallagher, affärsutvecklare, Cerner


Håll dig uppdaterad med MedTech Magazine
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Rätt använd – många möjligheter

Mat som fallprevention

23 miljoner till digital kompetens i Skåne

Dynamic code vill leverera hela vårdkedjan

I samarbete med Min doktor kan Dynamic code nu lotsa patienten från självtest till diagnos och behandling.

Smarta glasögon ska hjälpa vårdpersonal

Se hela patienten - inte bara såret

Nyhetsbrev

Att förflytta människor med smärta

Arkiv

Minska glappet mellan allround och komfortrullstol

Efter 32 år – Mabtech får ny vd

Ny screeningmetod ska lösa narkotikabrott

Skanska bygger för innovation och kommersialisering

Nu ska Skanska bygga The Loop, en mötesplats för kommersialisering av forskning och innovation.

Region Östergötland tecknar avtal om ambulansflyg

Hon utvecklar medtech hos GU Ventures

Life assays befarar kapitalbrist

Ny vd har tillträtt på Falck

Cellink öppnar kontor i Japan

Cellink har officiellt öppnat dörrarna till sitt nya kontor vid det ledande forskningsinstitutet på Kyotouniversitetet i Japan.

Kry och Lloyds apotek i samarbete

Nu kan Krys patienter ta prover på utvalda Lloyds apotek.

Capios koncernchef lämnar

Capios vd och koncernchef Thomas Berglund lämnar sitt uppdrag när efterträdare är på plats.

Bästa hjälpen mot trycksår

Relationer och kändisskap

- Jag har utan tvekan blivit annorlunda bemött för att jag är ett känt ansikte. Men jag har också fått höra att jag inte är funktionshindrad på riktigt, berättar Thomas Fogdö.

Hjälpmedel som inte alltid syns

Licensaffärer lyfter Bactiguard

Akademiska öppnar läkarchatt

Framgångar för beroendebolag

Teknik efter stroke

Prostalund tankar kassan

Apoteket plockar bort Pcure

Emil Billbäck blir vd

Läkemedelsverket varnar för barnspruta

Hon blir CFO hos Abilia

Frisq förstärker ledningen

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.267