Nya lokaler möter vårdens nya behov

| Av Hanna Brodda | Tipsa redaktionen

I veckan var det invigning för nya kontoret, och en ny företagsstruktur som ska göra Johnson & Johnson redo för att leverera helhetslösningar inom hela terapiområden. – Våra kunder är väl inte riktigt där, men vi bedömer det som att det är den vägen marknaden kommer att ta, säger Andreas Lundberg, strategichef på Johnson & Johnsons medicinteknikavdelning.

Flera separata bolag inom Johnson & Johnson har slagits ihop, både juridiskt och fysiskt, som läkemedelsdelen Janssen med medicinteknikdelen. Verksamheter i Rotebro, Solna och Frösundavik har stängts ner och medarbetarna sitter nu tillsammans i de nya lokalerna i Solna i Stockholm.

Det går inte att köra hela vägen fram. Huset är byggt, men vägen dit och parkeringsplatsen är en

byggarbetsplats. Bolaget Johnson & Johnson är ett av världens största inom hälsa och sjukvård, de gör läkemedel, medicinteknik och konsumentprodukter inom hygien och egenvård. I de nya kontorslokalerna finns inga “egna” platser. Indelningen som följer de ovan nämnda områdena finns fortfarande men nu arbetar alla medarbetare sida vid sida i det nya kontoret. Medarbetarna tillhör ett våningsplan och har sina skåp intill de andra inom samma terapiområde, men valet av arbetsplats ska utgå ifrån den aktuella dagens agenda.

För att få en bild av hur företaget förändras träffar jag delar ur ledningsgruppen för medicinteknik. Det är affärsområdeschef Åsa Ardesjö, Sandra Tengberg , som är ansvarig för logistik och kundservice, och strategichefen Andreas Lundberg .

– Målet är att bli en samtalspartner med kunderna, för att kunna prata om resultat och helhet, som experter inom våra områden, säger Åsa Ardesjö.

Under vårt samtal återkommer de alla tre om vikten av att vara en kunnig leverantör. Både i kontakten med kunderna, men också av affärsmässiga skäl. Motsatsen blir för dyrt. Det går inte att vara bra på allt och forska inom alla områden, man måste välja. Den omfattande processen att renodla härstammar inte från Sverige, utan är ett initiativ som kommer från huvudkontoret i USA. Analyserna är gjorda utifrån framtida behov och satsningen sker inom de områdena där efterfrågan på vård och innovationer kommer att vara stor i framtiden.

Av vinsten cirka 10 procent i innovation och utveckling av nya produkter.

– Som till exempel inom områdena osteoporos och artros behövs mycket forskning och innovativa lösningar. Nu börjar vi samarbeta och utbyta erfarenheter mellan de olika avdelningarna med fokus på ökat värde för våra kunder. Den interaktion som vi nu har inom bolaget har ökat exponentiellt, vi träffas och pratar varje dag. Så såg det inte ut tidigare, säger Åsa Ardesjö.

Vill kunderna ha “helhetslösningar”?

– Kunderna i Norden, de som köper in, är inte organiserade i terapiområden ännu, oftast är fortfarande läkemedel och medicinteknik helt separerat, säger Andreas Lundberg. Offentlig upphandling är ju som det är. Även om vi kan paketera lösningar som sträcker sig över flera områden, som läkemedel och medicinteknik, måste det finnas fler företag som kan göra samma sak. Det kan inte vara en enda valbar leverantör, det är inte så LOU fungerar.

– Men även inom medicinteknikdelen är många upphandlingar fortfarande isolerade. Det handlas upp knän till exempel, eller bara en del av knäimplantatet. Då tillhör produkterna runt omkring knäoperationen en helt annan upphandling.

Sjukvårdens upphandlingar har vuxit och tar mycket tid och resurser, säger Andreas Lundberg, som tycker sig se en önskan hos kunderna att förenkla.

– Det finns en efterfrågan som vi ser öka hos kunden, det är att de inte “vill ha massa spring”, både hos kliniker och verksamhetschefer, men också hos upphandlare. Det är en effektivisering för dem att ha en stor leverantör. Och då får vi också jobba med att ha färre kundansvariga och ena oss internt för att minska antalet människor.

Involveras ni som leverantör när sjukhusen nu ska ställa om till värdebaserad vård?

– Sjukvårdsproducenterna är väl medvetna om att de måste producera mer och mer vård till lägre eller bibehållen kostnad och att kvaliteten måste vara hög om systemet ska hålla. Det har gett mindre fokus på priset och mer på kvalitet.

– Man tittar mer på hela flödet, vilka patienter ska prioriteras, vilken fas ska de opereras, eftervård och när patienten ska åka hem. Där vill vi som leverantörer vara med och hjälpa till, säger Sandra Tengberg.

Längst ner, längst bort, avskilt och inhängnat , kommer vi slutligen till en sluss. Dit kommer vi bara utifrån efter att ha gått ut på bakgården. Här ligger företagets nybyggda verksamhet för utlåning av instrument och implantat till framförallt ortopedisk verksamhet. Denna anläggning är ensam i sitt slag då den hanterar höggradigt rena instrument och implantat komplett för operation. Med en till två dagars leverans inom hela Norden.

När vi kommer har leveranser inom Sverige och till Island börjat skeppas, men från och med början av september öppnas tjänsten för alla de nordiska länderna.

– Det här har varit efterfrågat av kunderna länge. Vi har haft liknande anläggningar för olika produkter, men nu blir erbjudandet bättre. Vi får större sortiment och kan ge samma service och kvailtet oavsett var kunden befinner sig, berättar Susanna Bengs , ansvarig för avdelningen som heter OrthoKit.


Håll dig uppdaterad med MedTech Magazine
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Inläggen nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.
Startsidan just nu

Nya hörselceller upptäckta

Granskning av preventivmedels-app klar

Krönika: Det går att CE-märka AI

Ny metod ger säker diagnos för Alzheimers

Brighter startar podd

Camanio lanserar webbutik 

Nyhetsbrev

Jobb & Karriär
Skifte på Mercodias ordförandepost

Anneli Palm tar över efter sin far.

Arkiv

Real heart återstartar tester

Nedskärningar på Kontigo

Nya klockan ska rädda liv

En klocka som känner om du ramlar och automatiskt larmar sjukvården. Med Apples nya klocka flyttar trygghetslarmet in på armen hos den teknikmedvetne konsumenten. Dessutom kan användaren läsa av sitt EKG.

Praktikertjänst värvar från Capio

Ut i stora världen för Mercodia och Pharem

Medfield tar steget till Kina

Erbjuder anhörigapp för hjärnskadade

Tillsammans med Hjärnkrafts medlemmar ska Familylink testa sitt nya hjälpmedel.

Halva röntgendosen med ny teknik

Återtillverkning av medicinteknisk utrustning

Snart ses vi i Örebro

Aktuella föreläsningar, praktiska workshops och en fullmatad leverantörsutställning - snart är det dags för Fokus Hjälpmedel i Örebro.

Stort intresse men få använder

Köpet klart: Capio tar över Legevisitten

Nu har Capios köp av sjukvårdskoncernen Legevisitten godkänts av berörda landsting och konkurrensverket. Förvärvet tillför Capio 82 000 listade patienter.

Kry kör pilot med medicinteknikbolag

Patienter som söker vård för hjärtklappning hos Kry kan få testa trådlös EKG-mätning från Rithm. – Vi vill med innovativa lösningar förenkla för patienterna och korta tiderna för diagnos och behandling, säger Johan Flodin på Kry.

Jobb & Karriär
Hon är årets bioteknikbyggare

Jobb & Karriär
Ny rektor till Blekinge

Förarlösa truckar och rörpost

Malmö sjukhusområde effektiviserar transporter av prover, läkemedel, textilier och avfall. Nu startar bygget.

Jobb & Karriär
Frisq anställer utvecklingschef

Jobb & Karriär
Orvitus vd får gå

Ny vd till Kom i kapp

Försening för Quickcool

Jobb & Karriär
Förändringar i Bonesupports ledning

Dignitana startar nytt dotterbolag

Boule vinner upphandling i Indien

Bestic stärkta i USA

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.14