och överenskommelser och till och med standarder, verkade alla parter på scenen vara överens om. Ändå är det långt till att Sverige är bäst på digitalisering inom vården.
– En svårighet är vem som ska göra vad, säger
Anna Lefevre Skjöldebrand, vd för branschorganisationen Swedish Medtech och medlem av regeringens samordningsgrupp för digital hälsa. För industrin är det viktigt att arbetet kommer igång nu och att vi får klara besked om vad som gäller framöver, säger hon.
Pressfrukostens värdar
Torsten Håkansta, eHälsomyndigheten,
Anders Henriksson, SKL och statssekreterare
från Socialdepartementet presenterade storslaget den gemensamma visionen. I publiken satt förutom ett fåtal journalister också representanter från myndigheter, hälso- och sjukvården samt omsorg, näringsliv och ideell sektor.
Visionen är att Sverige ska bli bäst i världen på ehälsa år 2025. Anders Henriksson nämnde även Inera som skulle jobba mot detta gemensamma mål. Sammantaget blev det väldigt många aktörer för oss i publiken att hålla reda på. Alla med ambitionen att leda arbetet.
– Inera ska nu även bli ett kommunalt bolag och tillsammans ska vi bygga världens bästa ehälsa, förtydligade Henriksson och fick inga frågor på ämnet.
När publiken kom till tals, lyftes i huvudsak två frågor. Var är patienterna och var är vårdpersonalen?
Agneta Karlsson svarade att hon faktiskt nämnt patientorganisationerna, men hur vårdpersonalen skulle med på tåget fanns inget enkelt svar på.
utan att vi som arbetar med tekniken dagligen är med i arbetet, det är ju vi som ska genomföra , säger
Catrin Björvell, sjuksköterska som arbetar på Karolinska Universitetssjukhuset med kvalitetsfrågor och patientsäkerhet.
Upprepade gånger har hon och hennes kolleger försökt få pengar för att implementera ny teknik, men misslyckas många gånger.
– Varje gång få jag höra att det är de nationella projekten som ska prioriteras i budgeten, som till exempel NPÖ och Journal på nätet, men de kan inte bli bra om man inte börjar i verksamheten. Annars finns ju inget material att mata upp, säger Björvell.
Under mötet meddelade också Torsten Håkansta att myndigheten ämnar att använda en informationsstruktur från Socialstyrelsen.
– Gemensam informationsstrukturunderlättar interoperabilitet, att system kan prata med varandra, och samverkan mellan olika aktörer. Därför hoppas vi att fler myndigheter ska följa oss och fatta beslut om att införa den gemensamma informationsstrukturen hos sig.
eHälsomyndigheten uppdrag i dag är huvudsak att administrera det som tidigare kallades för Apotekens service. Det beskriver de själva i ett pressmeddelande som följer: "deras regeringsuppdrag rör i dag främst läkemedel, som att samordna utvecklingen av en informationsstruktur för läkemedel".
______________________________________________________
FAKTA - Myndigheternas och regeringens deklarerade ehälso-vision 2016:År 2025 ska Sverige vara bäst i världen på att använda digitaliseringens och e-hälsans möjligheter i syfte att underlätta för människor att uppnå en god och jämlik hälsa och välfärd samt utveckla och stärka egna resurser för ökad självständighet och delaktighet i samhällslivet.