Patientmakten stärks av “egen” data

| Av Hanna Brodda | Tipsa redaktionen

Provhantering och checklista för symptom, är två projekt som utvecklats, delvis av samma människor, med ett gemensamt mål. Att stärka patienten och möjligheten att själv ta kontroll över sin egen sjukdom och behandling. – Det här är ett projekt som gör att patienten kan ta makt över sig själva och sin situation. Det handlar inte om att ta makt från sjukvården, ingen förlorar någon makt, det finns bara vinnare! säger Sofia Ernestam, överläkare, specialistsakkunnig i reumatologi.

Vinnarna av MedTech Patientmakt Award 2015 har utvecklat digitala tjänster för att patienter ska kunna tolka sina symptom, den heter Ontilederna.nu, och sedan hantera provtagningen självständigt, Patientens egen provhantering. Utmärkelsen togs emot av ett stort gäng glada pristagare. Att de varit många redan från början, var en av förutsättningarna för att de två tjänsterna skulle komma igång och bli användbara på riktigt, inte bara fasta i ett “projektfack”.

– I och med att vi jobbade tillsammans från början finns förståelsen för vården inbyggd i arkitekturen. Vi har också jobbat med patientgruppen under hela projektet. Det var viktigt, man ska inte tro att det går att tänka utifrån en patientgrupp, utan att själv vara där, säger Dan Lind , processtekniker och projektledare för Ontilederna.nu .

Båda tjänsterna är utvecklade inom det stora 4D-projektet, som i sig är ett samverkansprojekt mellan Karolinska Institutet och Stockholms läns landsting. 4D står för diagnoserna artrit, diabetes, hjärtsvikt och bröstcancer ingår för att de alla är ett stort hot mot folkhälsan. De båda prisvinnande tjänsterna har startats inom avdelningen för reumatologisk artrit och Sofia Ernestam är medicinskt ansvarig. Hon har frågat sina patienter om de vill vara med och utveckla de nya ehälso-tjänsterna, och många sa ja. En av de är Lena Claesson .

Vad betyder provhanteringstjänsten för dig som patient?

– Jag känner mig trygg och har fått bättre förståelse för min sjukdom. Jag slipper att oroa mig när jag själv kan boka tider för provtagning och följa provsvaren själv i hemmet. Jag känner mig delaktig säger Lena Claesson.

Patientens egen provhantering är en tjänst som gör det möjligt för patienten att själv beställa prover och få provsvaret, redan innan mötet med vården. Tjänsten Ontilederna.nu är en checklista som alla kan fylla i, för att ta reda på om smärtan från lederna är en tillfällig åkomma eller kan tyda på reumatologisk artrit. Om ett antal kriterier stämmer upplyser tjänsten om att det kan vara läge att söka vård.

– Det här handlar om att tidig upptäckt förbättrar behandlings-möjligheterna, minskar lidandet för patienten och sparar samhället stora kostnader i form av minskad sjukskrivning och förtidspensionering, säger Dan Lind, som är teknisk projektledare för symptom-checklistan ontilederna.nu.

Båda tjänsterna går nu att nå via vårdinformationssajten 1177. Utvecklingen av provhanteringstjänsten leds av Martin Williamson , som skapade journalsystemet TakeCare för cirka 20 år sedan. Han började fundera och vill göra något nytt. Att stärka patienterna, tyckte han kändes mest naturligt.

Har ni märkt motstånd mot att ge mer makt åt patienter?

– Ja, från början, men det gäller att aldrig ge sig. Det har också hänt väldigt mycket, bara på de sista två åren är det lättare att prata om patienten i centrum, säger Martin Williamson, teknisk projektledare för Patientens egen provhantering.

Går det att göra liknande på andra ställen i vården?

– Vi har redan gått vidare för att skapa provhanteringstjänster för de andra diagnoserna inom 4D, berättar Martin Williamson. Det här går tekniskt att göra på många olika sätt. Om läkaren eller sjusköterskan ger tillgång till att sköta ett antal prover per år eller hur landstingen vill lösa det, det är inga problem. Allt handlar om att ha klar och tydlig behovsbild, tekniken finns.

Checktjänsten ontilederna.nu utvecklades redan från början för att kunna skala upp till alla diagnoser.

– Vi har ett landsting som har hört av sig för att fråga om det går att ha en digital check-lista som en första “sluss” inför tidsbokningen. Det är klart det går, avslutar Dan Lind. Det här är bara början.

____________________________________________________

Årets M edTech Patientmakt Award går till Ontilederna.nu och Patientens egen provhantering

Ontilederna.se och Utmärkelsen stödjer och stärker patienten. Det är också ett bra exempel på ändrade arbetssätt som redan visats fungera i praktiken. MedTech Patientmakt Award går till ändrade arbetssätt, metoder, tjänster eller verktyg som stärker patientens ställning.

Juryns motivering:

Patienten lever med sin sjukdom, känner den mer än någon annan. Men för att kunna ha ett jämbördigt samtal med sin läkare, utifrån verkliga värden och provsvar, måste patienten ha tillgång till datan.

Här har akademiker, med en stor förståelse för den kroniska patientens verklighet, utvecklat verktyg tillsammans med vårdkonsumenterna. När verktyget sedan blir tillgängligt på befintliga, välanvända, plattformar. Då får den här patientgruppen verklig makt.

Juryn för MedTech Patientmakt Awardbestår av: Johan Assarsson , vd Inera och regeringens patientmaktutredare, Emma Spak , ordförande Sverige yngre läkare, Sylf, Sara Riggare , forskare på KI och patient. Daniel Forslund , fp, innovationslandstingsråd i SLL lade ner sin röst, eftersom han varit engagerad i projektet kring apparna.

bild: Sofia Svantesson, Ocean Observations, Siv Rasmusson, Karolinska universitetssjukhuset, Malin Regardt, Karolinska universitetssjukhuset, Martin Williamson, Omnimed, Dan Lind, MMI AB – 4D, Emma Lindbäck, Karolinska universitetssjukhuset, Sofia Ernestam, Karolinska universitetssjukhuset, Tina Tarre, Ocean observations, Susanne Pettersson, Karolinska universitetssjukhuset och Lena Klaesson, medverkande patient.


Håll dig uppdaterad med MedTech Magazine
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar

Mest läst

Startsidan just nu

AI i vården - så här ska det bli verklighet

Avslöjande siffror i rapport om vården

Den nya rapporten Future Health index som görs årligen av Philips visar att svensk vård fungerar bra, men flera länder är bättre. Bristen på teknik pekas ut som det stora problemet av hela panelen under debatt i Almedalen.

Lyckas anställa trots kandidatbrist

Många företag vill ha folk, men det är inte lätt att hitta kandidater i life science-sektorn i dag. Men det går. Se seminariet från Poolia Life Science i Almedalen.

Makt att förändra vården - så vad ska du göra?

Almedalen: bilderna, åsikterna, människorna

Bland runstenar och fornlämningar diskuterades AI, framtidens IT-system i vården och hur modern medicinteknik kan hjälpa människor på liv och död. En talande miljö menade flera av de namnkunniga deltagarna på Medtech Café i Almedalen.

Almedalen med MedTech Magazine och Life Science Sweden

Var: Gotlands Museum, Strandg 14, Visby. När: Måndagen den 2 juli kl 09.30 - 15.00

Nyhetsbrev

Delaktig patient i diabetesvård

Arkiv

Snart förenas västsveriges start up-fält igen!

Almedalens rockstjärnor inom medtech

- din guide till de viktigaste människorna i Almedalen inom medtechvärlden och de frågor som de driver.

Macchiarini-skandalen: Visselblåsare fälls

– Det är KI:s bestämda uppfattning att en visselblåsare som deltagit i en forskningsstudie och som medverkat som författare till publicerad vetenskaplig artikel, trots en anmälan, inte kan undgå eventuellt ansvar för oredlighet i forskning, kommenterar KI:s rektor.

Ny generaldirektör för Vårdanalys

Bakslag för Dignitana

Svensk sjukvård behöver ny teknik

Sjukvårdens underskott väntas öka med cirka 20 miljarder varje år om inte ny teknik får lösa vissa problem.

200 miljoner till tvärvetenskap

Plus

Vården ska lära av flygledartornet

Likt en radar ska ny teknik mäta vitala funktioner i kroppen och automatiskt larma vid avvikelser. Innan det är fara för liv. Hemmonitorering ska göra patienterna friare. - Målet är att människor ska kunna leva med sin sjukdom, inte tyngas under den, säger Mikael Wintell, på Västra Götalandsregionen.

Plus

Hemmoniterering ger trygghet

Kampen för nära vård förs av leverantörerna

Medhelp är ett av flera företag och vårdoperatörer som vill hjälpa patienter hemma. Men de får inte. – Vi har försökt få intresse för den här tjänsten i över tio år, vi har studier, ändå går det inte att få breddinfört, säger Björn Arkinger, ansvarig för vårdtjänster på Medhelp.

Krönika: AI i vården – naiv utopi eller självklar framtid?

Ny HR-chef på Apoteksgruppen

Cancertoppmöte: Tidig diagnos viktigast

Billig nålkirurgi lika bra som läkemedel

Jönköpings cancerpatienter lever längst

Sämst chans att överleva cancer efter fem år har patienterna i Gävleborg. Bäst har de som bor i Jönköping.

Krönika: Att göra-listan hösten 2018

Kry tar in halv miljard

Stort intresse för Tbc-diagnostikföretag

Nya pengar in i Immunovia

Fyra nya till Coala

Tummen upp för Braincool i USA

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.166