23948sdkhjf

"Nu sträcker jag ut en hand – låt oss jobba tillsammans!"

Under det här året ser jag en fråga som utkristalliserar sig som mycket viktig för vår framtida utveckling, nämligen den om vad som egentligen styr vården.

Alla inom vår bransch vet att vi sedan länge eftersträvar att lämna de styrmodeller i upphandlingar som alltför mycket fokuserar på pris istället för att se på faktiska resultat och nytta för patienten.

Samma sak gäller för ersättningar av vård. Många var vi som läste DN där Maciej Zaremba i en artikelserie beskrev vård som inte leder till optimal behandling. Man kan diskutera hans formuleringar, men vi vet att vården i nästan samtliga fall mäts efter genomförd insats snarare än resultat av insatsen. En operation som genomförs efter en uppkommen komplikation likställs med en första operation och belönas i kronor och ören. Givetvis borde vården premieras för att i möjligaste mån undvika en reoperation genom att arbeta förebyggande och göra rätt från början. Ur patientens perspektiv är det självklart att vi alltid arbetar på det sättet. Allt annat är oacceptabelt!

New Public Management är sedan Thatchers 80-tal en populär modell som bland annat används inom vården. Den söker tydligare styrning av offentliga resurser för att dessa ska utnyttjas effektivt och rationellt. Problemet är att modellen inte är särskilt väl anpassad för vården. Vården som organisation är ytterst komplex, vilket även Michael Porter påtalade inför flera hundra sjukvårdsverksamma vid ett Sverigebesök tidigare under hösten. Han menade att hälso- och sjukvården är betydligt mer komplex än alla andra industrier han har studerat. Det finns dock hopp om förändring!

Jag tror att vi ibland behöver tänka utanför lådan och höja blicken emellanåt. Jag tror på en värdebaserad vård som ger värde för patient, profession och samhälle. Jag tror också på en gemensam insats för samhällets bästa.

Eucomed, den europeiska branschorganisationen för medtechindustrin, verkar sedan fyra år för att främja att industrin ska arbeta med värdeskapande innovationer. Historiskt sett har teknisk innovation inte alltid kopplats ihop med nyttan i systemen. Numera är grundtanken att en innovation som inte skapar värde för varken patienten eller vårdpersonalen, inte ska sättas på marknaden.

Själv ser jag hoppfullt på Nya Karolinska där ambitionen är att bli, om inte Europas så i alla fall norra Europas modernaste sjukhus. Ett sådant flaggskepp kräver inte bara den senaste tekniken, utan även de bästa upphandlingarna som stödjer och utvecklar verksamheten.

Swedish Medtech har nyligen tillsatt en grupp för värdebaserad vård i upphandlingar och vi vill göra mer. Vi vet redan att vi kan hjälpa fram innovativa, tekniska lösningar, och vi vill bidra till helheten. Men vi ser också att vi inte kan göra det själva. Vi måste arbeta tillsammans med vårdens alla aktörer. Vi vill arbeta tillsammans med sjukvård, beställarorganisationer, patientrepresentanter och alla som på allvar vill verka för att vi ska ge den bästa möjliga vården till alla patienter och få största möjliga nytta för våra skattepengar.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.235