23948sdkhjf

Patienten i fokus - har du verkligen det?

Som journalist blir jag bjuden på många olika tillställningar, mässor och seminarier, många rapporterar vi om på medtechmagazine.se. Den i särklass största trend just nu är Patienten.
Patienten i fokus. Det ska vara individanpassade hjälpmedel, implantat i exakt kopia och diagnos utifrån DNA. Vården och alla leverantörer menar i alla sammanhang att de har patienten i fokus och jag tror verkligen att det är så. Innerst inne. Människorna i medtech- och vårdvärlden är filantroper och har mänsklighens bästa som främsta drivkraft.

Men verkligt patientperspektiv är det fortfarande sällan jag ser. Då menar jag verklig förståelse för patienten och synen på patienten som kund.

Patienten är inte kund ännu, det kan vara en orsak, men med ökad patientmakt och valfrihet i vården är det kanske plötsligt en dag medicintekniken som får patienten att välja en vårdinrättning framför en annan. Är du redo för det?

Känner du din patientgrupp? Vad är viktigt för dina slutkunder? Det som du sätter främst och anser vara patiektfokus, som patientsäkerhet, innovationsgrad och personlig integritet, det kanske är viktigt för dig, men inte alls viktigt för din kundgrupp. Kan du ärligt säga att du vet hur användarna av dina produkter resonerar?

För din genomsnittliga slutkund kanske inte ens patientsäkerhet finns med på topp-tre listan över viktigaste grejerna.

Många studier visar att konsumenter värderar andra saker högre, som mobilitet, tillgänglighet, estetik och effekt. Säkerheten kan vara viktig, men många tar den för givet. Andra bryr sig inte om säkerhet. Människor tar risker hela tiden och säkerhet är inte nödvändigtvis en faktor som viktas högt. Där kan företagen ha en pedagogisk uppgift att instruera konsumenten kring säkerhetsaspekten. Men återigen, vet du inte hur dina kunder resonerar eller använder din produkt, eller tänker kring valet i din produktkategori, då har du kanske inte patienten i fokus.

Enkätundersökningar är ett första steg, men jag tror inte det räcker. Ska du befinna dig i framkant när makten går över till patienten behövs mycket mer. Enligt hälsoekonomen Anders Ekholm är den påhittige nyligen insjuknade patienten den bästa innovatören. Hur många sådana har du på din forsknings- och utvecklingsavdelning? Hur många patientutvecklade uppfinningar har företaget i sitt produktsortiment? Vad vet du om följsamheten och hur din produkt används i verkligheten?

Hör av dig till mig och berätta om hur ni gör på ert företag för att hänga med i patientmaktsrevolutionen, på hanna.brodda@mentoronline.se

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.109