The Serendipity Challenge koras Sveriges främsta tillväxt- och nystartade bolag. Av de många inkomna bidragen har 25 gått vidare till finalen. Den 24 juni under entreprenörsveckan i Båstad avslöjas vinnaren.
De deltagande bolagenkommer från hela Sverige och verkar inom olika branscher som IT, medicinteknik, bioteknik, cleantech och lifestyle. Det medicintekniska bolaget som är kvar i finalen är Vivoline Medical från Lund. Vivoline har ett patenterat system för att ta hand om lungor efter att de har avlägsnats från donatorn.
I tävlingen får nya ellerredan etablerade entreprenörsledda svenska bolag med en unik idé eller innovation visa upp sig på den nationella arenan för investerare, entreprenörer och innovationsexperter.
Vinnaren får ett tillväxtpakettill ett värde av 500 000 kronor i form av expertisresurser för att utveckla bolaget.
Samtliga inkommande bidrag har utvärderats av experter och vid bedömningen sattes stort fokus på attaffärsidén är skalbar och det finns väldefinierade tillväxtmöjligheter. Det var ett sådant stort tryck att utvärdering och gallring har fått ske i flera omgångar.
– Jag blir både imponerad och stoltöver den innovationskraft som finns bland svenska entreprenörer runt om i landet. Inför den sista uttagningsrundan fanns fler än 60 bolag och på finaldagen kommer vi få se 25 av dessa tävla med sina unika och lovande teknologier med förutsättningar att utvecklas till nya svenska globala storbolag, säger
, jurymedlem och initiativtagare till The Serendipity Challenge.
De 25 bidrag som tagit sig vidare till finaldagen kommer att få presentera inför en jury bestående av välrenommerade investerare, entreprenörer och innovationsexperter, på plats i Båstad under Entreprenörsveckan 2014. Av dessa 25 kommer 8 bidrag gå till den slutgiltiga finalen som sker senare samma dag där en vinnare koras.
Alla finalbolag kommer få möjlighettill att erhålla ett ”letter of intent” för samarbete och/eller finansiering med en eller flera investerare och entreprenörer som är med i juryn, så det finns goda möjligheter för finalisterna även om man inte vinner.
– I Sverige är vi oerhört duktiga på att generera kunskap och forskningsresultat av yttersta internationell klass. Det är fantastiskt att se entreprenörer som ägnar sina liv åt att förädla dessa till innovationer. Förutom att konkret bidra till att realisera nya svenska framgångsrika bolag genom tävlingen är vårt mål också att lyfta och synliggöra dessa personer och därigenom inspirera fler till att våga och vilja vara med och bygga nya svenska bolag, säger Kamjar Hajabdolahi.
Tävlingen arrangeras av SerendipityInnovations tillsammans med mediehuset Mentor Communications och är öppen för alla svenska entreprenörsdrivna bolag.
Entreprenörsveckan i Båstad arrangeras i Båstad 23-25 juni.