23948sdkhjf

Namn på sjukhus är mer än bara varumärke och "image"

Det sorgliga såret som E4:an utgjorde mellan Solna och Stockholm lagas med gator, hus och sjukhus. Snart kommer ingen att märka av kommungränsen. Snart står Nya Karolinska sjukhuset på plats.

Det kan tyckas världsligt i sammanhanget, men jag är bekymrad för en sak och det är namnet på sjukhuset. Många är storsinta nog att strunta i det, men jag fastnar. Nya Karolinska Sjukhuset ska heta Karolinska Sjukhuset när det öppnar om två år - prefixet "Nya" ska bort. Solnas Karolinska Sjukhuset kommer att finnas kvar och heta samma sak. Även bygget i Huddinge ska fortsätta att heta Karolinska Sjukhuset. Jag undrar om det är "new public management" som spökar. Är det någon varumärkesexpert som sagt att namnet Karolinska ger all glans ett universitetssjukhus behöver? Att det ska exploateras till varje pris. En annan, eller kanske samma konsult, har arbetat fram payoffen "Patienten alltid först" - men namngivningen säger något annat.

De flesta patienter har störst förtroende för det sjukhus som ligger i det egna landstinget, det som är närmast, oavsett namn. Att få komma till det fina universitetssjukhuset i storstan lockar faktiskt inte de flesta, visar studier. Likadant är det med de boende i Stockholm skulle jag tro. De flesta verkar vilja undersökas, vaccineras eller opereras på det ställe man var på sist. En patient vill framför allt åka rätt. Direkt. Platser har specifika namn för att man ska kunna hitta dit, inte bara för att ge en önskad image. Redan nu åker (sjuka och oroliga) patienter och anhöriga fel och missar läkartider varje dag. De taxichaufförer som är omtänksamma frågar ordentligt, men alla gör inte det.

Det är tyvärr inte bara tre sjukhusen som heter samma sak, Karolinska Institutet, det populära varumärkets själva etymologi, finns ju också som adress att åka fel till. Även institutet har förmerat sig. Karolinska institutets nya verksamhet i Huddinge ligger vid Alfred Nobels allé. Karolinska Institutet i Solna ligger vid Nobels väg. Där åker personal och forskare fel varje dag, berättar en kille på Karolinska Institutets presstjänst.

Jag kan ju ha fel. Namngivarna har kanske visst tänkt på patienten. Om Karolinska som varumärke lockar de bästa läkarna och forskarna, då är det bra för patienten. Då tar jag tillbaka allt. Nog om det.

Vi på MedTech gillar innovation. För innovation behövs det pengar. Många som har pengar vill gärna bidra till utveckling och innovation om det samtidigt är en potentiellt bra affär. I vår nya avdelning Finans träffas alla de som är intresserade av den finansiella delen av medtech-världen. Innovatörerna, investerarna och företagarna. Här får vi följa kampen, läsa om utmaningarna och framgångarna. Häng med, det ser ut att bli riktigt spännande.

Hanna Brodda , chefredaktör för MedTech Magazine
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.11