23948sdkhjf

Arab Health öppnar dörren till nya marknader

En av årets stora, internationella mässor för medicinteknik, Arab Health hölls den 28-31 januari i Dubai. På plats fanns drygt 3000 utställare och mer än 70000 besökare från världens alla hörn. De stora jättarna fanns naturligtvis på plats, men den enorma mässan ger även utrymme för branschens mindre spelare, i allt från avancerad teknisk utrustning till enklare, effektiva förkylningsdämpare. MedTech Magazine var där.
Att som svenskt, mindre företag våga utmana och satsa internationell är inte helt trivialt. Även de svenska stora företag som lyckats internationellt och idag finns väl etablerade utomlands har en gång varit små. På Arab Health finner du företag på hela skalan. För att ge möjlighet för mindre svenska bolag som undersöker möjligheten att gå internationellt, i detta fall i Mellanöstern, kan Business Sweden, före detta Exportrådet vara till stor hjälp. Det är inte enbart genom att möjliggöra deltagande i mässan Arab Health utan genom att öppna dörrar inom den medicintekniska världen på plats, inte alltför sällan även dörrar på politisk nivå.

Fysik närvaro A och O
På årets Arab Health arrangerade Business Sweden för första gången den svenska paviljongen där 14 svenska företag fanns representerade, några av dessa som utställare för både andra och tredje gången. Förutom det främsta syftet med att synas på Arab Health - möjligheten till att knyta nya kontakter och utöka sitt nätverk – ser flera av företagen mässan som ett naturligt sätt att knyta band till sina redan existerande kontakter och återförsäljare i landet. Majoriteten av dessa utställande företag kan inte nog poängtera vikten av fysisk närvaro, att det är a och o att finnas på plats på den marknad man redan finns, eller vill satsa på. Lägg till detta mod, medel och tålamod.

Att som företag synas på mässor som Arab Health ser flera av de svenska företagen som en självklarhet, men att få möjlighet att ”hyra” in sig i en monter som den Svenska Paviljongen är också för många helt avgörande.

”Ett råd till ett litet företag är att vara påläst och göra sin hemläxa. Det gäller att vara övertygad om sin produkt.
Utställare på Arab Health 2013

Stadssekreteraren invigde Svenska Paviljongen
Under mässans första dag invigdes den Svenska Paviljongen av Gunnar Oom som är Statssekreterare för handelsfrågor hos handelsminister Ewa Björling vid Utrikesdepartementet. Hans främsta uppgift på mässan var att bidra till att främja svenska företag och svensk export inom hälso- och sjukvårdssektorn i Mellanöstern samt att visa upp Sverige som en viktig affärspartner. Som svar på frågan om hur han, som politiker kan hjälpa små och medelstora företag att våga satsa internationellt svarade han så här:

– Vi investerar i år 200 miljoner kronor på just detta och det som vi politiker ytterligare kan hjälpa till med är att på svåra marknader hjälpa små och medelstora företag att öppna dörrar. Exporten, som för Sverige är betydande och bidrar stort till vår välfärd, uppgick 2011 till 1 748 miljarder svenska kronor. Att försöka främja exporten är för oss därför mycket viktigt och därför ger vi också i år Business Sweden 50 nya miljoner att investeras i företag som vill etablera sig på nya, och det vi anser vara svåra, marknader.

Under mässans andra dag deltog Statssekreteraren, tillsammans med Business Sweden, några av de svenska företagen och Sveriges Ambassadör i ett Runda-bordssamtal på Rashid Hospital Dubai. Det främsta syftet med detta samtal var att öppna upp för framtida samarbeten, här med fokus på ”Infection Control”.
[slider_pro id="5"]
Mellanöstern – marknad med stor potential
Förenade arabemiraten, ett land som i stort sett byggts upp och fått den status det har idag under de senaste fyra decennierna, har ett växande hälsoproblem. Idag anses drygt 67% av männen och 72% av kvinnorna vara överviktiga och med det rådande hälsoläget spår man att upp mot var tredje emiratier, någon gång under sitt liv kommer att drabbas av diabetes. Detta till följd av det varma klimatet och en allt sämre kosthållning i kombination med på tok för lite motion i ett land fullt av snabbmatkedjor och brist på möjlighet att, på ett naturligt sätt röra på sig. FN-statistik visar också på att medellivslängden i dessa länder är lägre än i många andra delar av världen.

”Det är viktigt att skapa långsiktiga relationer, att hitta ”ambassadörer” och att aktivt sprida sitt namn och sin kunskap”.
Anders Hallersjö, Business Sweden


Detta växande hälsoproblem skapar samtidigt möjligheter för det företag som har något att erbjuda marknaden inom sjukvård och sjukvårdsrelaterade produkter. Det finns ett stort intresse för den senaste teknologin och i många fall hoppar man flera generationer i tekniken för att få möjlighet att ligga i teknikens absoluta framkant. Svenska företag anses här vara mycket etiska i sitt företagande, med gott anseende och bra förhållningsätt, trygghet och stabilitet. ”Sverigebilden” i landet är därmed mycket positiv och många företag bekräftar också att det i dessa länder i Mellanöstern kan vara extra viktigt med just ”trust” för goda och framgångsrika relationer.

– För att få möjlighet att komma in på marknaden här bör man ha en kassa som medger uthållighet på minst tre år. Det gäller också att vara väl förberedd. Vi kan hjälpa företagen att öppna dörrar, framför allt på ministerier och institutioner men i slutänden är det företagen själva som måste ta vara på relationerna, något som här kanske tar lite mer tid och kraft, säger Max Bjuhr, ambassadör i Förenade arabemiraten.

Vänder man på det finns det också en stor möjlighet för svenska företag att istället söka kapital genom institutioner och företag.

Dubbel monteryta 2014
Då intresset för att hyra in sig i den Svenska Paviljongen, som initierats och arrangerats av Business Sweden, har varit så stort har man redan nu tagit beslut på att dubblera utställningsytan till Arab Health, 2014.

Årets utställare i Svenska Paviljongen, Arab Health 2013:
Panthera, Remeda, Optilia Instruments, Sectra Medical Systems, Kibion, Silentia, Care of Sweden, Medical Vision, Global Health Partner, Sahlgrenska International Care, Invest in Skåne med Clinical Laserthermia, Birka Biostorage, Skåne Care och Indevex.

Text och bild: Sara Wretborn
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078