Fysik närvaro A och O
Utställare på Arab Health 2013
Stadssekreteraren invigde Svenska Paviljongen
Under mässans första dag invigdes den Svenska Paviljongen av Gunnar Oom som är Statssekreterare för handelsfrågor hos handelsminister Ewa Björling vid Utrikesdepartementet. Hans främsta uppgift på mässan var att bidra till att främja svenska företag och svensk export inom hälso- och sjukvårdssektorn i Mellanöstern samt att visa upp Sverige som en viktig affärspartner. Som svar på frågan om hur han, som politiker kan hjälpa små och medelstora företag att våga satsa internationellt svarade han så här:
– Vi investerar i år 200 miljoner kronor på just detta och det som vi politiker ytterligare kan hjälpa till med är att på svåra marknader hjälpa små och medelstora företag att öppna dörrar. Exporten, som för Sverige är betydande och bidrar stort till vår välfärd, uppgick 2011 till 1 748 miljarder svenska kronor. Att försöka främja exporten är för oss därför mycket viktigt och därför ger vi också i år Business Sweden 50 nya miljoner att investeras i företag som vill etablera sig på nya, och det vi anser vara svåra, marknader.
Under mässans andra dag deltog Statssekreteraren, tillsammans med Business Sweden, några av de svenska företagen och Sveriges Ambassadör i ett Runda-bordssamtal på Rashid Hospital Dubai. Det främsta syftet med detta samtal var att öppna upp för framtida samarbeten, här med fokus på ”Infection Control”.
[slider_pro id="5"]
Mellanöstern – marknad med stor potential
Förenade arabemiraten, ett land som i stort sett byggts upp och fått den status det har idag under de senaste fyra decennierna, har ett växande hälsoproblem. Idag anses drygt 67% av männen och 72% av kvinnorna vara överviktiga och med det rådande hälsoläget spår man att upp mot var tredje emiratier, någon gång under sitt liv kommer att drabbas av diabetes. Detta till följd av det varma klimatet och en allt sämre kosthållning i kombination med på tok för lite motion i ett land fullt av snabbmatkedjor och brist på möjlighet att, på ett naturligt sätt röra på sig. FN-statistik visar också på att medellivslängden i dessa länder är lägre än i många andra delar av världen.
”Det är viktigt att skapa långsiktiga relationer, att hitta ”ambassadörer” och att aktivt sprida sitt namn och sin kunskap”.
Anders Hallersjö, Business Sweden
Detta växande hälsoproblem skapar samtidigt möjligheter för det företag som har något att erbjuda marknaden inom sjukvård och sjukvårdsrelaterade produkter. Det finns ett stort intresse för den senaste teknologin och i många fall hoppar man flera generationer i tekniken för att få möjlighet att ligga i teknikens absoluta framkant. Svenska företag anses här vara mycket etiska i sitt företagande, med gott anseende och bra förhållningsätt, trygghet och stabilitet. ”Sverigebilden” i landet är därmed mycket positiv och många företag bekräftar också att det i dessa länder i Mellanöstern kan vara extra viktigt med just ”trust” för goda och framgångsrika relationer.
– För att få möjlighet att komma in på marknaden här bör man ha en kassa som medger uthållighet på minst tre år. Det gäller också att vara väl förberedd. Vi kan hjälpa företagen att öppna dörrar, framför allt på ministerier och institutioner men i slutänden är det företagen själva som måste ta vara på relationerna, något som här kanske tar lite mer tid och kraft, säger Max Bjuhr, ambassadör i Förenade arabemiraten.
Vänder man på det finns det också en stor möjlighet för svenska företag att istället söka kapital genom institutioner och företag.
Dubbel monteryta 2014
Då intresset för att hyra in sig i den Svenska Paviljongen, som initierats och arrangerats av Business Sweden, har varit så stort har man redan nu tagit beslut på att dubblera utställningsytan till Arab Health, 2014.
Årets utställare i Svenska Paviljongen, Arab Health 2013:
Panthera, Remeda, Optilia Instruments, Sectra Medical Systems, Kibion, Silentia, Care of Sweden, Medical Vision, Global Health Partner, Sahlgrenska International Care, Invest in Skåne med Clinical Laserthermia, Birka Biostorage, Skåne Care och Indevex.
Text och bild: Sara Wretborn