23948sdkhjf

Ökat internationellt intresse för nordiska medtechbolag

Att det har blivit tuffare konkurrens om riskkapitalet märktes inte på årets Medtech Investment Day Nordic i Stockholm. Tvärtom flockades investerarna runt de 29 särskilt utvalda, unga och lovande medtech-bolagen med ambition att bygga internationella tillväxtbolag.


Det var fjärde gången som Medtech Investment Day anordnades av Swedish Medtech och andra gången med nordiska partner. Årets upplaga, som ägde rum på Clarion Sign Hotel i centrala Stockholm i mitten av september, tog ett rejält steg framåt både med ökat publiktryck och ett större inflöde av mer mogna, innovativa bolag.

– Ja, vi har lyckats få hit bra bolag som är i rätt skede – det vill säga på väg ut på den globala marknaden – och har lyckats matcha dem med internationella investerare som letar efter nya investeringsobjekt. Tidigare deltog fler start-ups, kommenterade Carl Wadell, projektledare inom branschorganisationen för den innehållsrika dagen.

– Vi ser också ett ökat internationellt intresse med investerare som kommer från USA, Storbritannien, Frankrike, Israel, Kina och Sydkorea, konstaterade Anna Lefevre Skjöldebrand, vd för Swedish Medtech.

Trenden är annars att färre venture capital-bolag överlag investerar i life science. Men detta drabbar i högre grad läkemedelsbolagen. Medtech-bolag har kortare tid från idé till lansering vilket ger bättre kontroll på riskerna.

Intensivt utbyte
Evenemanget, som nästa år arrangeras i Helsingfors, är designat som en mix av Draknästet och speed dating. Under förmiddagen fick de 29 medtech-företagen från Sverige och de nordiska grannländerna vardera fyra minuter på sig att presentera sig och vad de hoppades uppnå under dagen. Efter lunch intog ett tiotal internationella medtech-investerare scenen för att i sin tur berätta vilka affärer de är intresserade av.

Parallellt med detta pågick runt 200 förbokade 15-minutersmöten med konkreta samtal på tu man hand och en utställning där företagen fick tillfälle att visa upp sig och knyta värdefulla kontakter.

En av de mer handfasta produkterna – världens första robothandske, eller aktiva ortos, som tillför extra styrka till muskelsvaga händer – demonstrerades av Daniel Erkstam, säljansvarig på Bioservo Technologies, vid ett av borden i utställningshallen.

– Dagen är fullproppad med möten, huvudsakligen med investerare, vilket är fantastiskt roligt, konstaterade han nöjt.

– Ja, det är ett bra forum som samlat många i branschen och som är fokuserat. Därför är vi med i år igen, trots att vi egentligen uppnådde det vi ville förra året. Det förklarade Magnus Stafsing vars företag Encare är relativt ensamt om att ta fram webbaserade checklistor som ger kortare vårdtider och färre komplikationer vid kirurgi.

USA en nyckelmarknad
Bland ett 30-tal närvarande investerare träffade vi Paul Lavalle från Launch Global:

– Jag är här för att identifiera bolag med global potential, ta dem till USA och ge dem en mjuk landning. Och jag har särskilt fastnat för en norsk sårvårdsprodukt för diabetiker, med tidiga men mycket lovande data, där dialogen fortsätter senare i höst.

Just USA är en nyckelmarknad om man ska lyckas globalt, enligt många av dagens spännande talare.

– När man väl tagit sig igenom det nålsögat är ersättningssystemet ovanligt bra. Dessutom är det mer lättjobbat än i Europa med endast en valuta och med FedEX. Konkurrensen gör också att du måste bli vassare, sa Anders Williamsson i sitt öppningsanförande.

Williamsson, som är gammal företagsledare och styrelseproffs, har själv varit väldigt framgångsrik i USA med ett antal medtech-företag, bland andra HemoCue och nu Aerocrine. Bästa rådet till de unga bolagen var, enligt honom, att fokusera, fokusera och åter fokusera – både på geografi, marknad och produkt.

– Fiska inte med 16 linor för då tappar du fisken när det väl nappar.

Många vill också slå sig in på den brittiska marknaden och till dem hade James Oury, senior partner på Oury Clark, och Mark Campbell från NICE, National Institute for Health and Clinical Excellence, flera värdefulla tips. Dels finns en genuin vilja att adoptera nya teknologier – även från politiskt håll. Dels finns trovärdiga utvärderingsinstitut som NICE som granskar behandlingsmetodernas kostnadseffektivitet och kan fungera som dörröppnare.

Vad är det vanligaste misstaget som start-ups gör?
– Att inte ta in tillräckligt med pengar. Tro inte att ni kan göra allt själv utan hitta nätverk och partners, svarade Seppo Mäkinen, affärsängel som jobbar för Merieux Development, en rik fransk familjeinvesterare som redan har lagt grunden till sin förmögenhet och kan kosta på sig att vara långsiktig.

Eller som Zeev Zehavi, vice president på Johnson & Johnson Venture Investments, uttryckte det:
– Ju tidigare ni kommer upp på radarn, etablerar kontakter och relationer med Venture Capital desto bättre eftersom ni kommer att behöva samarbeten. Och tveka inte att återuppta dialogen efter några månader eftersom investerare hela tiden ändrar strategi.

Medtech Investment Day Award till Inerventions

Medtechbolaget Inerventions AB – med en unik helkroppsdräkt som ökar rörligheten och livskvaliteten hos stora patientgrupper – vann årets Medtech Investment Day Award.

– Jag tror att vår styrka ligger i hur lätt det är att se vilken nytta vår produkt gör. Redan efter tio minuter säger många att ”det här har jag aldrig kunnat göra förut”. Det har gjort att vi snabbt har kunnat växa och på två år har vi nått ut med vår teknik till mer än 300 patienter och bevisat att det finns en köpvilja för en produkt som vår.

Det sa en påtagligt glad vice vd för Inerventions Emma Sjöberg efter att hon mottagit prissumman på 25 000 kronor under årets MedTech Investment Day Nordic i Stockholm 13 september.

Det Inerventions på kort tid har lyckats med är att ta fram en enkel och kostnadseffektiv metod för att få konstant spända, spastiska muskler att slappna av på konstgjord väg. Terapin har förpackats i en så kallad Elektrodress, avsedd att underlätta livet för barn och vuxna med framför allt Cerebral Pares, men även stroke, MS, Parkinsons eller andra typer av nervskador.

– Du får ett personligt rehabiliteringsprogram inprogrammerat i dräkten som du kan dra på dig själv hemma och tvätta i maskin. Och du slipper underkasta dig dyra och plågsamma behandlingar, som ofta har svåra biverkningar.

Idén till Elektrodress presenterades för första gången i SVT:s program Draknästet 2010. Två år senare är nu produkten klar att lansera på den svenska marknaden. Inerventions räknar med att ta språnget ut på den västeuropeiska marknaden under 2014-2015.

– Att se hur en del av våra användare åter kan röra sig, sitta eller äta själva, gör det värt hela resan. Det är fantastiskt roligt, säger Emma Sjöberg.

Juryn – som ansåg att Inerventions är det företag som har bäst förutsättningar att lyckas globalt av 29 utvalda unga och lovande medtech-bolag – bestod av Pontus von Bahr, handläggare på VINNOVA, Martin Stenfeldt, ansvarig affärsutvecklare på Scion Sciense Park i Köpenhamn, Arto Holopainen, utvecklingschef på Kuopio Innovations och Petrus Laestadius, vice vd på Swedish Medtech.

Text: Lotta Sellberg
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.125