Region kritisk till reklam för vårdappar – ”Är inte måttfull”
– Vi ser att marknadsföringen inte är måttfull, utan det är lite för mycket reklam och lite för ofta helt enkelt. Det står att den först och främst ska riktas till sörmlänningar och det kan vi väl inte se att de riktigt gör. Det är problematiskt, säger Mats Henningsson, till Sveriges Radio Ekot.
Han framhåller att det finns politiskt beslutade riktlinjer för marknadsföring och enligt honom följs dessa inte. Flera vårdcentraler har varnats av regionen för att ha brustit i att säkerställa att deras underleverantörer har följt riktlinjerna, rapporterar Ekot. De utpekade underleverantörerna är bland annat Doktor.se, Kollarna.se och Doktor24.
Martin Lindman, vd för Doktorse Nordic AB som äger flera av de aktuella apparna, anser inte att hans företag marknadsfört apparna för aggressivt. Han framhåller istället att företaget äger flera vårdcentraler i landet och menar att mängden reklam är lagom om man tar det i beaktande.
Region Sörmland kan komma att hålla inne med utbetalningar och i sista hand häva avtal om de anser att leverantörerna inte följer riktlinjerna om marknadsföring.
Fakta
Ett läkarbesök som kostar 100 kronor i en vårdapp, innebär att patientens hemregion får en faktura på 500 kronor.
Källa: Sveriges Radio