23948sdkhjf
Logga in eller skapa en prenumeration för att spara artiklar
Få tillgång till allt innehåll på Medtech Magazine
Ingen bindningstid eller kortinformation krävs
Gäller endast personlig prenumeration.
Kontakta oss för en företagslösning.
Annons
Annons

Rehabmedicinsk avdelning riskerar stängas när region ska spara

På vårdcentrum i Finspång hotas den rehabmedicinska avdelningen med att stängas ned. Förslaget är kopplat till sparkrav i Region Östergötland.
Annons

Till den rehabmedicinska avdelningen i Finspång i Östergötland kommer patienter med olika neruologiska skador för intensivrehab. Här bor patienterna och tränar fem timmar om dagen i fyra till sex veckor. Nu hotas avdelningen med nedstängning, rapporterar Norrköpings Tidningar.

Annons

– Behovet är så stort att vi inte kan ta emot alla som skulle behöva och vill komma hit. Egentligen skulle vi vilja utöka den här satsningen eftersom behovet är så stort, säger fysioterapeuten Alinn Roback som jobbar vid avdelningen till tidningen.

Annons

Den 13 maj skickades ett mejl från ledningen för rehab i Finspång ut till avdelningens anställda. I mejlet meddelades de att politikerna fattat ett beslut om att stänga avdelningen. Till Norrköpings tidningar förtydligar Johan Nordén, chef för primärvårdscentrum inom Region Östergötland, dock att inget beslut ännu fattats och inte förväntas tas förrän senare i juni. 

Annons

Att rehabmedicinska avdelningen hotas med nedläggning beror på den ekonomiska situationen i regionen. Totalt räknar regionen med att spara 15 miljoner kronor per år om avdelningen läggs ner. Patienterna kan, i och med en eventuell nedläggning, hänvisas till bland annat den rehabmedicinska avdelningen vid Linköpings universitetssjukhus.

Annons

Annons
Annons Annons
BREAKING
{{ article.headline }}
0.109|