23948sdkhjf

Essity i storaffär som kan ge 19 miljarder: ”Mycket attraktivt bud”

Hygien- och hälsobolaget Essity väntas sälja sin andel i kinesiska Vinda International för motsvarande omkring 19 miljarder kronor.

Ett bud på att köpa bolaget kom under natten till fredagen från Isola Castle, ett företag som indirekt helägs av Asia Pacific Resources International Limited. Budet för hela Vinda ligger på motsvarande 37,3 miljarder kronor och stöds av Essity, som undertecknat ett oåterkalleligt åtagande att acceptera budet. Idag äger Essity 51,59 procent av aktierna.

En exklusiv licens att fortsätta marknadsföra och sälja vissa av Essitys varumärken kommer att erbjudas till Vinda när affären är genomförd, enligt ett pressmeddelande.

– Det här är ett mycket attraktivt bud för Essity och för våra aktieägare. Vi bibehåller en närvaro i Asien och i Vinda genom fortsatt licensiering av Essitys varumärken, säger Magnus Groth, Essitys vd, i ett pressmeddelande.

Enligt honom möjliggör försäljningen ett ökat fokus på investeringar och tillväxt i Essitys varumärken inom kategorier med högre avkastning.

Vinda International, med säte i distriktet Xinhui i Guangdong, Kina, omsatte i fjol drygt 25 miljarder kronor, varav 83 procent var relaterat till mjukpapper och 17 procent till personliga hygienprodukter.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.095