Tre finalister till pris för årets vårdchef
– För att vi ska få en mer personcentrerad vård krävs modiga vårdchefer som tänker nytt. De har en central roll för utvecklingen av hälso-och sjukvården. Finalisterna har alla gjort enastående insatser och det är inspirerande och viktigt att uppmärksamma, säger Sineva Ribeiro, Vårdförbundets ordförande, i ett pressmeddelande.
Finalisterna har utsetts genom nomineringar och priset ska enligt fackförbundet gå till en chef ”som genom sitt ledarskap utvecklar hälso- och sjukvården till en nära personcentrerad vård”. Den vinnande chefen tilldelas 50 000 kronor.
Förra året vann Jenny Grälls, enhetschef vid Ersta Juliahemmet i Uppsala Vårdförbundets pris.
Nu är det dags igen. Årets finalister är Martina Gårder, vårdenhetschef Neurologiska kliniken Capio St Görans sjukhus i Stockholm, Johanna Ling, regionchef för Kry primärvård i Skåne och Laila Davidsson tf verksamhetschef, Praktikertjänst AB Cederkliniken i Piteå.
Ur motiveringarna av finalisterna i Årets Vårdchef 2023
Martina Gårder, vårdenhetschef Neurologiska kliniken Capio St Görans sjukhus, Stockholm
”Med lugn och varsam ledarstil skapar Martina Gårder engagemang och arbetstrivsel. Det fanns en tid när arbetsplatsen beskrevs som stökig. Så är det inte längre. Kanske bidrar hennes förmåga till reflektion och hennes självkännedom till att trivseln numera är hög och att hyrpersonal tackar ja till tillsvidaretjänster.”
Johanna Ling, regionchef Kry primärvård, Skåne
”Att visa sina svagheter är modigt. Kanske särskilt för en chef. Men Johanna Ling vågar backa, erkänna fel och testa nytt. Modigt är det också att utmana strukturer och hierarkier. Hon tänker bortom allt det och en av de första frågor som nu ställs inför patientmöten är: vilken profession behövs bäst – psykolog, dietist, sjuksköterska eller läkare?”
Laila Davidsson tf verksamhetschef, Praktikertjänst AB Cederkliniken, Piteå
”Laila Davidsson är en nytänkande chef som gillar att omvärldsspana, ifrågasätta och prova nytt. Under hennes ledarskap har verksamheten vuxit från 9 till 40 anställda och från noll till 11 000 listade patienter. En utveckling att vara stolt över, men som också blev krävande. När stressen till sist hotade arbetsglädjen var hon en av dem som tog fram åtgärder som fick allt att vända.”
Källa: Vårdförbundet