23948sdkhjf

Diagnostikbolag byter fokus – och minskar personalstyrkan

Diagnostikbolaget Immunovia avbryter USA-satsningen på sitt cancertest Immray Pancan-D och satsar istället på nästa generations blodtest. Förändringen kommer att resultera i "betydande uppsägningar", enligt bolaget.

Beslutet om omstrukturering av verksamheten offentliggjordes den 11 juli.

– I det nuvarande finansiella klimatet har vi beslutat att fokusera våra resurser på vårt nästa generations test för upptäckt av pankreascancer, säger Immunovias vd Jeff Borcherding i ett pressmeddelande.

Nästa generations analys förväntas – till skillnad från Immray Pancan-D-testet – ge korrekta resultat även hos patienter som inte producerar tumörmarkören CA19-9. Det nya testet bedöms därmed av bolaget ha potential att nå hög noggrannhet över hela spektrumet av högriskpatienter.

– Testet som för närvarande är under utveckling ger oss den bästa möjligheten att visa betydande förbättringar av patientresultat, vilket är nödvändigt för att säkerställa mer omfattande subventioner till patienter för vårt test i USA. Subventioner är en grundläggande drivkraft för affärsvärdet för Immunovia och är grundläggande för att säkra bolagets långsiktiga framgång, säger Jeff Borcherding.

Företaget räknar med att kunna släppa fler detaljer om det nya testet senare i år och förväntar sig en lansering under 2024.

De personalminskningar som aviseras kommer att ske både i Sverige och i USA, och omfatta flera funktioner, enligt pressmeddelandet.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.067