Automatisering och ansvarstagande säkrar framtiden för ägarlett glasföretag
Mirit Glas firar 70 år med fokus på teknologisk innovation och hållbarhet. VD Jens Milbrat understryker balansen mellan modern produktion och socialt ansvar som nyckeln till företagets framgång.
Automatisering och ansvarstagande säkrar framtiden för ägarlett glasföretag
När den nordiska glastillverkaren Mirit Glas firar sitt 30+70=100-årsjubileum på fredag den 1 september, handlar det om ett företag i ständig förändring, som har rört sig långt från sin ursprungspunkt; från leverantör av handsnittat härdat glas till 1950-talets tv-apparater, till idag, där företaget levererar specialbeställt glas för en mängd olika industrier i hela Norden – producerat med hjälp av robotar och högprecisionsmaskiner.
Jubileet markerar att det är 30 år sedan VD:n Jens Milbrat började i familjeföretaget och samtidigt 70 år sedan Mirit Glas såg dagens ljus som Danmarks första producent av härdat glas. Ett jubileum som har blivit verklighet eftersom Mirit Glas har lyckats specialisera sig, utvidga företagets marknad till Norden och anpassa sig till kundernas krav och önskemål.
"Det är en balansgång att förnya ett företag med respekt för varifrån vi kommer", medger Jens Milbrat. Som VD har han sedan 2008, då han tog över företaget tillsammans med sin bror, lett en omfattande modernisering där avancerade CNC-maskiner och robotar nu är en integrerad del av företagets vardag.
Men det handlar inte bara om att automatisera och utnyttja ny teknik för det ägarledda företaget. Man har också grävt i verktygslådan för att också bevara värderingarna. Bland annat genom att inspireras av FN:s globala mål och arbeta med en strategi för hållbarhet, som erkänner företagets begränsningar när det gäller hög energianvändning. "Att kalla oss ett 'grönt företag' skulle inte vara rättvisande. Det skulle vara greenwashing. Vi arbetar för att bli så gröna som det är möjligt för en glasproducent att vara," understryker Jens Milbrat.
Detta fokus har minskat både elförbrukning och vattenförbrukning betydligt, samtidigt som nästan alla miljöfarliga kemikalier har rensats bort från produktionen.
En viktig del av företagets DNA är beslutet att behålla produktionen i Norden. Det är ett strategiskt beslut som inte bara är i linje med tidsandan, men också förankrar Mirit Glas som en lokal leverantör på de nordiska marknaderna.
"Lokal produktion är en del av vår identitet som ett ägarlett, familjedrivet företag", förklarar Milbrat.
Med tanken på att vara en integrerad del av det lokala samhället och omfamna de nordiska värderingarna är socialt ansvar också på agendan. Med anställda i flexjobb och vuxenlärlingsplatser har Mirit Glas visat att man kan kombinera tillväxt med sociala värden.
"Våra människor är vår viktigaste resurs, och deras välbefinnande är avgörande för oss," tillägger Milbrat.
Han understryker att balansen mellan innovation, hållbarhet och socialt ansvar är viktig – kanske särskilt för ett ägarlett företag – för att säkerställa att företaget lever upp till tidens krav. Precis som Mirit Glas gjorde 1953. Precis som företaget gör 2023 – och gärna 2053 och framåt.