23948sdkhjf
Innehållet nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.

AI i sjukvården: Komplettering eller ersättning av den mänskliga kontakten?

Denna artikel är sponsrad av M3 Global Research

Artificiell intelligens är ett hett diskussionsämne i dagens samhälle, i princip oavsett vilket område det gäller. Inom sjukvården tar AI över allt fler uppgifter, vilket i många fall förbättrar och effektiviserar vårdprocessen, till nytta för såväl sjukvårdspersonal som patienterna själva. AI och den utveckling som förväntas inom detta område under de närmaste åren har väckt frågeställningen om var gränsen går. Kan AI ersätta den mänskliga kontakten som enligt många är så viktig inom sjukvården, eller bör den fungera som ett komplement? I denna artikel utforskar vi detta spännande ämne som berör alla människor i dagens samhälle på ett eller annat sätt.

AI för medicinsk diagnostik

AI används redan idag som ett bra komplement för medicinsk diagnostik i höginkomstländer som exempelvis Sverige. Forskning pågår dock för att också förbättra vården i utvecklingsländer där mobil teknik och AI kan bidra med att kunna diagnostisera människor i större skala, men på ett kostnadseffektivt sätt, samtidigt som man använder den senaste tekniken som finns på marknaden. Den stora fördelen med att använda AI för diagnostik i höginkomstländer är även att det kan optimera diagnostik-processer där man effektivt behöver kunna screena och utreda många människor över tid.

AI kan exempelvis också användas för att bedöma patienter som besöker akutsjukvården i någon kapacitet och på ett effektivt sätt behöver kunna bedömas för att snabbare skickas rätt i systemet. Detta skapar goda förutsättningar för en mer effektiv sjukvård inom just akutsjukvården i samhället idag samtidigt som man också garanterar att människor snabbare hamnar på rätt plats i sjukvårdskedjan, för en personlig och kunskapsbaserad fortsatt bedömning av läkare.

AI för medicinskt beslutsfattande

Ett annat område där AI har kommit att spela en viktig roll inom modern sjukvård är inom medicinskt beslutsfattande. AI kan exempelvis hjälpa sjukvårdspersonal och läkare att ta fram underlag för prognoser och rekommenderad behandling baserat på patientens förutsättningar och situation. Det är dock viktigt att poängtera att AI inom detta område inte kan ersätta läkare och sjukvårdspersonalens bedömningar, utan endast fungera som ett bedömings-komplement och en del i processen. AI:s egna bedömningar kan nämligen bidra med förutfattade meningar om vissa patientgrupper, som inte har någon förankring i verkligheten. Detta behöver naturligtvis förhindras, eftersom det kan få långtgående konsekvenser för den enskilda patienten liksom för patientgrupper i stort.

Egenvård och AI

AI kan också bidra med teknik för att människor enklare ska kunna hantera och övervaka vissa tillstånd och kroniska sjukdomar på egen hand. Redan idag används exempelvis AI för att hjälpa människor att övervaka sin diabetes eller att ta rätt steg för att behandla sin astma. Man har också kunnat använda AI för att bättre låta patienter hantera och kontrollera ett högt blodtryck. AI kan också här bidra till en bättre och mer effektiv screeningverksamhet för att lättare hitta patienter som kan komma att ha behov av viss medicinsk vård för olika tillstånd. Detta sparar i längden både tid och pengar för sjukvård och den enskilde patienten, samtidigt som man inte kompromissar med vikten av att också tala med en läkare regelbundet vid behov.

AI och det personliga mötet

En stor del av det medicinska arbetet innebär för de flesta läkare och annan sjukvårdspersonal att möta patienter. Det personliga mötet kan enligt de allra flesta bedömare inte ersättas av AI, vilket även diskuteras regelbundet på läkarkonferenser liksom av Statens medicinsk-etiska råd. Det är viktigt att regelverket kring AI ständigt följs upp för att kunna anpassas till den snabba utvecklingen, och för att långsiktigt garantera patientsäkerheten genom hela vårdkedjan. Med rätt juridiska regelverk är det möjligt att säkerställa att AI:s användning blir användbar och inte hotar den mänskliga beröringen, som är en mycket viktig del av sjukvården och patientupplevelser idag.

Delta i viktiga undersökningar om hur AI används inom vården

Digitala framsteg som AI har potential att långsiktigt och radikalt förbättra hälso- och sjukvården samt människors liv i stort. För att förstå hur AI påverkar vården i praktiken och hur läkare och vårdpersonal upplever dess användning, är det avgörande att samla in data och insikter genom marknadsundersökningar, enligt M3 Global Research. Genom att förstå hur sjukvårdspersonal integrerar och utnyttjar AI i sitt dagliga arbete kan vi identifiera dess verkliga fördelar och utmaningar. Sådana undersökningar hjälper till att klargöra vilka områden AI bäst kan komplettera och förbättra vårdinsatser, samt hur det kan användas för att främja en trygg och effektiv vård.

Marknadsundersökningar bland läkare och vårdpersonal ger insikter om hur AI påverkar deras arbetsflöde, patientinteraktioner och vårdresultat. Genom att samla in denna data kan vi också identifiera eventuella hinder och risker med AI-användning, vilket är avgörande för att säkerställa att tekniken används på ett sätt som stärker, snarare än hotar, den personliga vården.

Om du är läkare eller vårdgivare och vill dela med dig av dina erfarenheter och insikter om AI och dess påverkan på vården, eller andra medicinska ämnen, är du välkommen att registrera dig hos M3 Global Research. Deltagande bidrar till värdefull kunskap som hjälper till att forma framtidens digitala innovationer och säkra en korrekt och effektiv användning av AI inom hälso- och sjukvården.

Sänd till en kollega

0.03