23948sdkhjf

Essity:”Samtliga affärsområden visade hög organisk försäljningstillväxt”

De lättade covid-19-restriktionerna har lett till en ökad efterfrågan av våra ledande hygien- och hälsolösningar, skriver Essitys vd Magnus Groth i delårsrapporten.

Essitys organiska försäljningstillväxt uppgick till 14,6 procent under det första kvartalet, varav volym 7,2 procent och pris/mix 7,4 procent.

”Samtliga affärsområden visade hög organisk försäljningstillväxt. Många länder har lättat på covid-19-restriktionerna, vilket snabbt lett till en ökad efterfrågan av våra ledande hygien- och hälsolösningar”, skriver vd Magnus Groth i delårsrapporten.

Kostnaderna för råvaror, energi och distribution har fortsatt att öka under första kvartalet.

”Vi kompenserade en stor del av detta med högre volymer, högre försäljningspriser, bättre mix och kostnadsbesparingar /…/ Vi har fortsatt att effektivisera våra produktionsanläggningar, arbeta med materialrationaliseringar och digitalisera processer. Dock har ökad inflation påverkat kostnadsbesparingarna negativt”, skriver vd:n.

Essity har enligt vd:n genomfört betydande prishöjningar och ytterligare höjningar kommer att genomföras under kommande kvartal.

”I tillägg till detta har vi förhandlat om prishöjningar med kunder i Europa för att kompensera för den drastiska ökningen av energikostnaderna”, skriver Magnus Groth.

Hygien- och hälsobolaget Essity redovisar ett justerat ebita-resultat på 2.826 miljoner kronor för det första kvartalet 2022. I genomsnitt väntades ett justerat ebita-resultat om 2.333 miljoner, enligt Infronts sammanställning av 15 analytikers prognoser.

Nettoomsättningen uppgick till 34.301 miljoner kronor mot väntade 32.278.

Den justerade ebita-marginalen blev 8,2 procent. Snittestimatet var en marginal på 7,2 procent.

Essitys förutsättningar att bedriva verksamhet i Ryssland har försämrats varpå bolaget gjort en nedskrivning i det första kvartalet av tillgångar i Ryssland om cirka 1,4 miljarder kronor.

Det framgår av delårsrapporten.

Vidare har ett arbete initierats för att lämna den ryska marknaden, skriver Essity.

Essitys nettoomsättning i Ryssland 2021 uppgick till cirka 2,8 miljarder kronor, motsvarande cirka 2 procent av koncernens totala nettoomsättning 2021. Återstående tillgångar i Ryssland uppgår till cirka 1,3 miljarder kronor och består av kundfordringar, varulager och likvida medel.

Essity har 1.300 medarbetare i Ryssland och tre produktionsanläggningar. Essitys nettoomsättning i Ukraina uppgick till mindre än 1 procent av koncernens totala nettoomsättning 2021.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.125