23948sdkhjf

Essity:”Samtliga affärsområden visade hög organisk försäljningstillväxt”

De lättade covid-19-restriktionerna har lett till en ökad efterfrågan av våra ledande hygien- och hälsolösningar, skriver Essitys vd Magnus Groth i delårsrapporten.

Essitys organiska försäljningstillväxt uppgick till 14,6 procent under det första kvartalet, varav volym 7,2 procent och pris/mix 7,4 procent.

”Samtliga affärsområden visade hög organisk försäljningstillväxt. Många länder har lättat på covid-19-restriktionerna, vilket snabbt lett till en ökad efterfrågan av våra ledande hygien- och hälsolösningar”, skriver vd Magnus Groth i delårsrapporten.

Kostnaderna för råvaror, energi och distribution har fortsatt att öka under första kvartalet.

”Vi kompenserade en stor del av detta med högre volymer, högre försäljningspriser, bättre mix och kostnadsbesparingar /…/ Vi har fortsatt att effektivisera våra produktionsanläggningar, arbeta med materialrationaliseringar och digitalisera processer. Dock har ökad inflation påverkat kostnadsbesparingarna negativt”, skriver vd:n.

Essity har enligt vd:n genomfört betydande prishöjningar och ytterligare höjningar kommer att genomföras under kommande kvartal.

”I tillägg till detta har vi förhandlat om prishöjningar med kunder i Europa för att kompensera för den drastiska ökningen av energikostnaderna”, skriver Magnus Groth.

Hygien- och hälsobolaget Essity redovisar ett justerat ebita-resultat på 2.826 miljoner kronor för det första kvartalet 2022. I genomsnitt väntades ett justerat ebita-resultat om 2.333 miljoner, enligt Infronts sammanställning av 15 analytikers prognoser.

Nettoomsättningen uppgick till 34.301 miljoner kronor mot väntade 32.278.

Den justerade ebita-marginalen blev 8,2 procent. Snittestimatet var en marginal på 7,2 procent.

Essitys förutsättningar att bedriva verksamhet i Ryssland har försämrats varpå bolaget gjort en nedskrivning i det första kvartalet av tillgångar i Ryssland om cirka 1,4 miljarder kronor.

Det framgår av delårsrapporten.

Vidare har ett arbete initierats för att lämna den ryska marknaden, skriver Essity.

Essitys nettoomsättning i Ryssland 2021 uppgick till cirka 2,8 miljarder kronor, motsvarande cirka 2 procent av koncernens totala nettoomsättning 2021. Återstående tillgångar i Ryssland uppgår till cirka 1,3 miljarder kronor och består av kundfordringar, varulager och likvida medel.

Essity har 1.300 medarbetare i Ryssland och tre produktionsanläggningar. Essitys nettoomsättning i Ukraina uppgick till mindre än 1 procent av koncernens totala nettoomsättning 2021.

Kommentera en artikel
Meddela redaktionen
Företagens egna nyheter
Se alla medlemsnyheter
Mest läst
Senaste nytt
Se senaste nytt
Utvalda artiklar
Utvalda nyheter från förstasidan
Ivo drar in tillståndet för Humana Assistans – ”Återkommande brister”
Självtest för snabbsänka säljs nu på apotek
SDS Medteq tar nytt steg i USA
Undersökning: Sällsynt att life science-bolag flyttar utomlands
Capitainer och Astra Zeneca inleder forskningssamarbete
”Symaskin” för bukkirurgi utvärderas i klinisk studie
Andra Nordiska Medier
Rent
Life Science Sweden
Recycling

Sänd till en kollega

0.125