23948sdkhjf

Användningen av tekniska hjälpmedel har ökat inom äldreomsorgen

Pandemin har lett till en ökad användning av digital kommunikation och tekniska hjälpmedel inom äldreomsorgen, enligt en rapport från Socialstyrelsen.

Socialstyrelsen har publicerat sin årliga enkät om om e-hälsa och välfärdsteknik i kommunerna. Enkäten har besvarats av 98 procent av alla kommuner.

– Vi ser påtagliga effekter av den pågående pandemin. Kommunerna har varit tvungna att börja använda digitala lösningar för att klara det dagliga jobbet, även om en del större digitaliseringsprojekt och upphandlingar fått skjutas på framtiden. Utvecklingen är särskilt tydlig när det gäller användningen av digital kommunikation mellan såväl tjänstemän som vård- och omsorgspersonal och i kontakter med enskilda personer, säger Dick Lindberg, utredare på Socialstyrelsen, i ett pressmeddelande.

Exempel på den ökade användningen av tekniska hjälpmedel är att allt fler äldre får tillsyn nattetid via en kamera istället för att personal kommer fysiskt på besök. Ungefär 76 procent av kommunerna erbjuder digital tillsyn vilket är en ökning med 43 procent på ett år.

– En av flera förklaringar till den kraftiga ökningen av digital tillsyn på natten kan vara att enskilda själva har valt att inte ta emot hemtjänstens personal i sitt hem på grund av smittorisken, säger Dick Lindberg.

Kommunerna har år 2020 fått statliga stimulansmedel för att utveckla vården med digital teknik. Pengarna har till stora delar gått till surfplattor, smarta mobiler och utrustning för videokommunikation för att förbättra kommunikationen mellan äldre och deras anhöriga. En del kommuner har också köpt olika robotar, till exempel medicinrobotar för dosering av läkemedel och robotkatter som ska öka på välmåendet.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.125