23948sdkhjf

Intervju: Elekta vill öka tillgängligheten till strålterapi

”I världen har endast två av tio cancerpatienter tillgång strålterapi och det är vårt ansvar att ändra på det”, säger Gustaf Salford, ny vd på Elekta, som planerar större satsningar på FoU.

I juni tillträdde Gustaf Salford som tillförordnad vd på Elekta och från och med igår torsdag är han ny vd och koncernchef för företaget. 

– Det känns fantastiskt! Jag är stolt, glad och ödmjuk för möjligheten och förtroendet att få driva Elekta framåt, säger han till MedTech Magazine.

Gustaf Salford kommer ursprungligen från Lund, där båda föräldrarna bedrev forskning på universitetet. Efter lumpen arbetade han fyra år som reservofficer i Flottan innan han flyttade till Stockholm för att läsa till en MBA vid Handelshögskolan.

Efter studierna fick han jobb på konsultfirman Booz Allen Hamilton. Där jobbade han i tre år innan han gick över till rollen som managementkonsult på Boston Consulting Group. Drygt ett år senare tog han klivet in i strålterapibolaget Elekta år 2009, inledningsvis som Business Controller för Europa, Afrika, Latinamerika och Mellanöstern och senast som finanschef, CFO.

Igår torsdag presenterade Elekta sin finansiella rapport från det andra kvartalet 2020 (maj till oktober). Där redovisades en nettoomsättning om 3,53 miljarder kronor. Det kan jämföras med 3,71 miljarder under motsvarande period förra året och motsvarade förväntningarna. Resultatet blev däremot bättre än väntat när det ökade från 539 miljoner kronor i maj-oktober förra året till 752 miljoner i år och i rapporten påpekar Elekta att företaget har presterat bättre gällande orderingång och intäkter än marknaden för strålbehandling totalt. Detta trots den pågående covid-19-pandemin, som försvårat för företaget på flera punkter.

– Det har blivit svårare att träffa kunderna och installera våra system, men vi har varit uthålliga och jobbat med att ta fram lösningar. Nu träffar vi främst våra kunder digitalt och det har varit en jättestor omställning. Det som har motiverat oss är vetskapen om att vi hjälper klinikerna att ge cancerpatienter den bästa vården.

Under pandemin har medarbetarna på Elekta främst jobbat hemifrån och Gustaf Salford berättar att det har varit en utmaning att ta över en roll där han fick leda på distans, men att det har gått bra. 

– Våra anställda har ändå jobbat väldigt bra med projekt, försäljning och andra delar av verksamheten.

I maj förvärvades finska Kaiku Health och sedan dess har arbetet pågått med att integrera företaget i Elekta.

– Kaiku har utvecklat en app där cancerpatienter kan rapportera in hur de mår efter strålbehandling eller cytostatika. Datan delas med klinikerna som använder den för att förbättra behandlingen och öka överlevnaden. Köpet av Kaiku var ett fullt förvärv men de har ett eget venture board (en dedikerad styrelse) så att de kan fortsätta med sin verksamhet, säger Gustaf Salford.

Satsar på FoU

– 40 procent av alla botande cancerbehandlingar inkluderar strålterapi. Ändå går bara sju procent av cancerbudgeten inom hälso- och sjukvården till det. I världen har endast två av tio cancerpatienter tillgång strålterapi och det är vårt ansvar att ändra på det. Det som driver oss framåt är viljan att sprida cancervård till dem som inte har tillgång till det idag. Det gör vi genom innovation – vi tar fram produkter som ska vara kostnadseffektiva, lätta att installera och hantera med mera, säger Gustaf Salford.

Han berättar att Elekta lägger 1,5 miljarder kronor på forsknings- och utvecklingsverksamhet, FoU, på olika sajter runtom i världen. I Sverige jobbar 300 personer, varav flertalet arbetar med FoU – och fler ska det bli.

– Vi ska stärka vår FoU-verksamhet, exempelvis i Stockholm-Uppsala-regionen där det finns bra forskning inom strålterapi. Bland annat ska vi rekrytera fler medarbetare och år 2023 ska flyttar vi in i nya lokaler i Life City i Hagastaden nära Karolinska universitetssjukhuset.

Vad kommer du att fokusera på som vd på Elekta?

– Mitt fokus här och nu ligger på att vi ska ta oss igenom covid-situationen. Vi kommer dessutom att satsa mer på innovation, bland annat inom mjukvaruutveckling.

Elekta har idag lokala kontor i 40 länder men huvudkontoret finns i Sverige.

– Sverige är ett fantastiskt innovationsland och många av våra innovationer kommer härifrån. Här finns duktiga människor som är respektfulla och bra på att ta hänsyn till det lokala perspektivet när vi jobbar internationellt. Samtidigt tycker jag att industrin skulle kunna få påverka politiken mer och jag skulle gärna se större satsningar på bland annat bättre cancervård.

Hur kommer Elekta att utvecklas i framtiden?

– Vi kommer fortsätta med det som har gjort oss så framgångsrika i 50 års tid – med innovation inom cancervård, nära samarbete med universitet och kliniker och närhet till kunder och patienter. Det har också gjort oss framgångsrika att vi tidigt är ute lokalt på nya marknader så det kommer vi att fortsätta med. 

Artikeln är en del av vårt tema om Jobb & Karriär.

Kommentera en artikel
Meddela redaktionen
Utvalda artiklar

Sänd till en kollega

0.141