23948sdkhjf

Sana Alajmovic: ”Vi måste tala om de stora visionerna – bygga nästa Astra”

Sigrid Terapeutics grundare och vd, Sana Alajmovic, hamnade på listan Framtidens kvinnliga ledare.

Ledarna, Sveriges chefsorganisation, rankar för fjortonde året i rad 75 unga kvinnor i chefspositioner på sin lista över framtidens kvinnliga ledare.

– För mig betyder det mycket för vår bransch att mitt ledarskap uppmärksammas. Nu är jag korad till årets ledare, men det är jag med mitt team som har gjort de här framgångarna under de senaste sex åren, säger Sana Alajmovic. 

Som ekonom från Handelshögskolan är hon relativt ensam om att ha valt att jobba inom life science. Sana Alajmovis lite annorlunda utgångspunkt i en omgivning av läkemedel, medtech, och medicin är det som format hennes ledarskap. 

– Jag har balanserat upp det bästa från ekonomi, marknadsföring och ”up and coming tech” med de spelregler som vi har inom life science-branschen. Det ledarskapet har uppmärksammats, dels för att vi åstadkommit resultat men också för att jag synts i andra arenor där life science inte har varit representerat.

Sana Alajmovic har arbetat för att bredda begreppet ”tech” genom att bland annat framträda på olika evenemang så som Women Tech och Stockholms techfest.

 – Jag har hela tiden försökt, och det är kanske därför jag uppmärksammas, att röra mig i de kretsarna där det här kapitalet finns. Jag har vurmat för att life science branschen ska bli mer inkluderande. Det är verkligen mitt kall att göra den här branschen mer attraktiv och uppmärksammad.

 Vad utmärker dig som ledare? 

– Att jag verkligen sätter teamet först. Jag är väldigt delegerande i mitt ledarskap och jag har en stor tilltro till teamets förmåga. Är du entreprenör inom life science-branschen så vet du att det är en lång utvecklingstid, men jag är extremt envis och uthållig. Att skapa teamkänslan har varit en av mina styrkor i mitt ledarskap.

För Sana Alajmovic har integritet och att följa sin moral varit vägledande. Hon poängterar att det är viktigt att våga ta risker och ibland förlora fotfästet. 

– Min vision har hela tiden varit att få ut produkten och att vi sen ska göra nästa produkt. Att ha visioner för sitt bolag som sträcker sig längre än till att bli uppköpt, det tror jag lockar väldigt många duktiga människor.

Ett viktigt steg mot att växa som bransch handlar enligt Sana Alajmovic om att drömma större än vad många life science-bolag gör i nuläget. 

– Ska vi attrahera talangerna måste vi våga tänka att vi kan bygga nya stora bolag inom life science. Oftas talar vi inte så mycket om de stora visionerna, att bygga nästa Astra, utan strategin är många gånger att bli uppköpt. Jag tror att ledarskap som talar om hållbarhet och att bygga större plattformar, det attraherar folk.

Målet med Sigid Terapeutics är långt i från lågmält och kanske är det en av faktorerna bakom Sana Alajmovics ledarframgång. 

– Min stora förhoppning är att Sigrid ska bli ett livskraftigt bolag. Att vi ska forska fram nya produkter och lansera dem tillsammans med större aktörer i vissa marknader, och på vissa marknader kan vi lansera själva. Jag drömmer om att vi ska bli nästa life science-stjärna. 

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078