23948sdkhjf

Reportage: En större ambulans

Allt fler människor är överviktiga, något som påverkar vården på flera sätt. I Stockholm har man nu en ny ambulans, redo att rycka ut för patienter upp till 400 kilo. MedTech hälsade på hos Falck, för att titta närmare.

I Falcks ambulansgarage i Västberga finns en stor nyhet: en ny ambulans för bariatrisk vård, alltså vård av personer med kraftig övervikt. Det är den andra bariatriska ambulansen i Sverige – en liknande finns sedan tidigare i Skåne – och bakgrunden till att den införskaffats är att antalet personer med övervikt ökar kraftigt. År 2018 uppskattades det att hälften av Sveriges befolkning mellan åren 16 till 84 år led av övervikt eller fetma, enligt Folkhälsomyndigheten. Det har givetvis även märkts av inom vården.

– Vi har under lång tid haft bekymmer när kraftigt överviktiga ska åka ambulans. Vanliga ambulanser kan bara ta patienter som väger upp till 220 kilo så ibland har vi fått tillkalla en intensivvårdsbuss för att kunna föra en patient till sjukhus, vilket kan ta lång tid, berättar Patrik Söderberg, chefsläkare för prehospital vård i Region Stockholm.

Läs också: Ny vd har tillträtt på Falck

– Vi har dessutom fått tänka på personalens arbetsmiljö – att de inte ska behöva utföra för många tunga lyft. Därför fattades beslutet att skaffa en bariatrisk ambulans till Stockholm, tillägger han.

En vanlig ambulans klarar alltså av patienter på upp till 220 kilo men den bariatriska enheten ska kunna hantera vikter på upp till 400 kilo. Den 1 september anslöts den till Stockholms prehospitala fordonsflotta och under den första månaden användes den 14 gånger, följt av fem utryckningar i oktober, fem i november, fyra i december, fem i januari och 14 i februari.

– Trenden med ökningen i februari kan bero på att en del av uppdragen i efterhand inte varit solklart bariatriska, men om vi ska gissa så tror jag snittet kommer landa runt 6-7 patienter i månaden, säger Greta Nyström, stationschef på Falcks station Hägersten i Västberga, där den bariatriska ambulansen står.

Innan den rullade ut på vägarna för första gången i september åkte Greta Nyström med några kollegor på en studieresa till Falck i Kalifornien för att få höra mer om hur man arbetar i en bariatrisk ambulans.

– Det är svårt att förbereda sig för ett uppdrag där det saknas facit och både jag och personalen hade många frågor. Besöket i USA var därför väldigt värdefullt för de har en annan vana av att hantera överviktiga patienter.

Hon berättar vidare att alla ambulanser i Kalifornien är större och utrustade för bariatrisk vård.

– Inuti ambulanserna har de bårar som kan användas för olika viktklasser. De vanliga bårarna klarar upp till 340 kilo och sedan finns det dessutom bariatriska bårar som klarar upp till 650 kilo.

Från de amerikanska kollegorna fick de – förutom många värdefulla tips – även med sig olika bärhjälpmedel som nu finns i den bariatriska ambulansen.

– Det är sällan som en patient ligger på en lämplig plats när vi blir kontaktade så det blir ofta många lyft. Den aspekten funderade jag mycket på, hur det skulle bli med patienter som är extra överviktiga. Det viktiga med en tyngre patient är att man har hjälpmedel som gör det möjligt för flera att vara med och lyfta, samtidigt som omhändertagandet känns säkert och värdigt. Från USA fick vi bland annat med oss ett skynke med många handtag som klarar av 400 kilo trots att det är tunt som en Ikea-kasse och går att vika ihop som ett lakan. Det kan man lägga under en patient så att flera kan hjälpas åt att bära ut personen från ett trångt utrymme, berättar Greta Nyström.

Den bariatriska ambulansen är större än en vanlig ambulans. Det är en Volkswagen Crafter som är sju meter lång och väger fem ton. På baksidan finns en lift, för att lätt kunna lyfta in båren med patienten i bilen. När båren befinner sig i samma höjd som ambulansens insida dras den sedan in och på plats med hjälp av en vinsch.

Självaste båren går att höja och sänka elektroniskt och har nedfällbara sidor som gör det möjligt att göra den bredare vid behov. Den klarar av en patient på upp till 400 kilo i liggande läge men om huvudänden ska vara upphöjd så får vikten vara 340 kilo som mest. Förutom den så har ambulansen även extra utrustning för att förflytta kraftigt överviktiga patienter på ett så smidigt sätt som möjligt, bland annat en stum gummimadrass med flera handtag, som används för att dra patienten på golvet och ner för trappor. Den bariatriska enheten har dessutom med sig mer syre än en vanlig akutambulans, eftersom dessa patienter ofta har ett större behov av det. Där finns även fler Cpap-masker. Förutom detta har den samma utrustning som en vanlig akutambulans.

Den bariatriska ambulansen rycker ut inom Stockholms län och i angränsande områden, men endast vid fall som gäller patienter med kraftig övervikt. Vid en utryckning vet man sällan vad patienten väger så först på plats är oftast en vanlig akutambulans.

– Om personalen gör bedömningen att det behövs så skickar SOS efter den bariatriska ambulansen, berättar Patrik Söderberg.

De sjukhus som ska ta hand om de överviktiga patienterna är Karolinska Institutet i Solna och Huddinge, där det bland annat finns specialsängar för ändamålet.

Den bariatriska ambulansen var en del av en ny upphandling av vägburen ambulanssjukvård i Stockholms län, som trädde i kraft i början av februari. Den innebar bland annat även att antalet ambulanser utökades från 73 till 83.

Om det blir fler bariatriska ambulanser i framtiden är i dagsläget oklart.

– Som det ser ut nu tror vi att det är tillräckligt med en bariatrisk ambulans, säger Patrik Söderberg.

Kommentera en artikel
Meddela redaktionen
Utvalda artiklar

Sänd till en kollega

0.172