23948sdkhjf

Därför ska du finnas på Instagram

Antalet sociala medier ökar, nya tillkommer och några försvinner. Just nu finns en plattform som växer mer än andra.

Socialt media handlar om att dela med sig. Mediet gör sig bäst när det finns en egen inre drivkraft för skribenten, företaget eller organisationen att förändra och förbättra människors liv. Det som medtech och life science handlar om.

På Instagram finns life science-organisationer, vårdinrättningar och kliniker, ofta drivna av personalen själva.

Att välja socialt medie är ingen strikt vetenskap. En sanning ena dagen, kommer att vara obsolet en annan dag. Därför är ett finger i luften och en egen inre moralisk kompass ( eller företagets) de viktigaste verktygen för en social medie-planerare.

Innan internet fanns ett begränsat sätt att tilltala kunder och samarbetspartners. Brev, ringa eller annonsera. Det var tidskrävande, dyra och till vissa målgrupper ogenomförbara sätt att nå ut. Nu finns ett oändligt antal kanaler, men principen är densamma. Det handlar fortfarande om i vilken miljö och tillsammans med vilka som ni syns. Kontakterna är viktigare än någonsin och de är helt transparenta. Att kommunicera genom sociala medier är inte nödvändigtvis billigare, men det skapar unika relationer som tidigare inte var möjliga att få till.

Frågan är då vad som ska kommuniceras. Instagram handlar om bilder. Bilder säger som bekant mer än tusen ord, och det gör det inte saken enklare. Börja med att höja blicken och se på verksamheten. Vad gör ni som bidrar till mänskligheten? Ofta är det en lätt fråga att svara på för företag eller organisationer inom life science. Där finns kärnan till vart och ett av de budskap som ska läggas ut på Instagram.

Nu är det bara att sätta igång.

Tänk igenom detta inför din sociala media-strategi:

1. Formulera målgrupp

För Instagram måste du inte ha EN målgrupp. Du kanske vill nå människor inom det egna företaget, blivande medarbetare, investerare, kunder och de slutanvändare av den produkt eller tjänst du tillverkar. Det går bra att ha flera målgrupper, om budskapet bottnar i en moralisk och etisk grund. Ett budskap som inte tilltalar den ena gruppen kommer bara att ignoreras och forsa förbi flödet.

Tänk igenom målgrupperna, vikta dem och “mata” dem motsvarande mycket.

2. Tänk budskap - ett eller flera

På vilket sätt bidrar verksamheten till mänskligheten? Är ni ett äldreboende eller sjukhem är kanske livskvalitet er egentliga produkt? Visa då det! Utvecklar ni ett cancerläkemedel och vill bota framtida cancerpatienter på ett nytt sätt? Berätta då om det!

Instagram handlar både om att visa framgång och motgång. Att visa bakslag skapar lojala följare som förstår vad ni faktiskt jobbar med.

3. Målet med ditt nya konto

Fundera igenom vad meningen med kommunikationen på sociala mediet är. Den kan förändras över tid, men skriv ner för att medarbetare och ledning ska kunna följa utvecklingen. Det kan handla om att öka varumärkeskännedomen, öka intresset för den egna produkten/organisationen, rekrytering eller göra det roligare för medarbetarna. Det sista är en utmaning i sig. Att finna glädjen i att dela är nyckeln till en framgångsrik social media-strategi.

Håll dig uppdaterad med MedTech Magazine
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Många med hörselskada söker inte vård

Jobb & Karriär
Hon tar över på Erimed

Annica Forslund-Nilsson är ny vd för hjälpmedelsbolaget.

Släpper IBD-verktyg för barn

Ishockeyn kämpar mot huvudskadorna

Debatten om hjärnskakningar inom ishockeyn fortsätter och tycks inte avstanna. Polarcool har skapat en lösning som ska minska riskerna för hjärnskador när olyckan varit framme. Deras teknik testas nu av SHL.

Polarcool siktar mot idrotten

Företaget Polarcool har utvecklat en medicinsk kylning för behandling av hjärnskakning och upprepade huvudkollisioner, och genomför nu en studie med klubbarna i SHL.

Uppdaterar styrelsen

Nyhetsbrev

Jobb & Karriär
Ny vd hos Brain stimulation

”Nu behöver vi också fokusera på att nå ut med våra produkter.”

Arkiv

Närmar sig CE-märkning

”Vi siktar på att sänka spädbarnsdödligheten i världen fram till 2030”, säger Anna Söderlund, vd Calmark.

Nedräkning: två veckor kvar

Design för alla

1

Krönika: Jag har varit på konferens - igen

Den grundläggande hjälpmedelsförsörjningen får inte glömmas bort när vi har välfärdsteknologi och digitalisering ringande i öronen.

Jobb & Karriär
Nanodoktor till Narva

Kommunikationsbyrån stärker upp inom hälsa, life science och innovation.

Östergötland bäst på web-KBT

Siktar mot marknaden

Hallå där Matz Johansson, som tillträdde som ny vd på Polarcool i september. Vilka erfarenheter kommer du att ha nytta av i din nya roll?

Nu lyfter det för Gnosco

Tecknar avtal med Region Skåne.

Uppkopplade förpackningen lockade investering på 4,5 miljoner

Jobb & Karriär
Visiba värvar med hög profil

Två tunga namn tar plats i styrelsen. 

Blir universitetsdirektör i Luleå

Nytt globalt licensavtal för Bactiguard

Icellate till marknaden

Jobb & Karriär
Prisas för forskning om metabola sjukdomar

Hennes arbete räddar barn från permanenta skador orsakade av ovanliga sjukdomar i ämnesomsättningen – nu tilldelas hon Forska Sveriges forskarutmärkelse.

Goda erfarenheter av digitala vårdmöten

Framåt för Sigrid

Företagets blodsockersänkande preparat visar lovande resultat i proof of concept-studie. ”Detta är företagets mest betydelsefulla milstolpe hittills.”

Snåla skolbudgetar till kognitiva hjälpmedel

Varierade emojis

Ny chef på Obstecare

Vd-byte på Siemens Healthineers

Tysk framgång för Braincool

Ny chef på Bactiguard

Stänger övertecknad emission

Astma på distans

Cellink köper tyskt bolag

Se alla Företagens egna nyheter

BALINIT ® DYLYN – nu i Halmstad!

Livsmedel-godkänt glas från Mirit Glas

Värmerutor från Mirit Glas

Järnfattigt glas från Mirit Glas

Mirit Glas leverar Skyddsglas för lasersvetsning

Mirit Glas erbjudar Blyglas

Mirit Glas tilbydar afirglas, som är nästan lika hårt som diamant

Värmerutor från Mirit Glas

Förberedd för industri 4.0: Ny lamellvakuumpump med tryckreglering

Härdat glas - en stark lösning från Mirit Glas

Böjt och rundat glas från Mirit Glas

Synglas i hög kvalitet för inspektion av industriella processer

R 5 0760 A PLUS den intelligenta vakuumpumpen med integrerad frekvensomvandlare

Kemiskt härdat glas - Den tunna, starka produkten

Glasrör och glasstavar från Mirit Glas

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Synglas i hög kvalitet - Mirit Glas

Förberedd för industri 4.0: Ny lamellvakuumpump med tryckreglering

Tekniskt glas er kännetecknad ved speciella egenskaper

2-poliga modulen kombinerar dataöverföring och koax

Klovakuumpumpen Mink MV 0312 B från Busch Vakuumteknik – effektiv och tillf...

R 5 0760 A PLUS den intelligenta vakuumpumpen med integrerad frekvensomvand...

Mirit Glas framställer kemiskt härdat glas till industrier

Mirit Glas leverar glasrör och glasstavar

Synglas till process industrin från Mirit Glas

Sänd till en kollega

0.177