23948sdkhjf

Vårdens förändring är leverantörernas ansvar

Att förändra, utveckla och komma på botemedel - det är leverantörernas ansvar gentemot patienterna.

Den offentligfinansierade vården kommer inte att driva de stora förändringsarbetet som de ger sig ut för att göra. Precis som att vården inte kommer att komma på ett botemedel mot cancer, mot demens eller hur datan ska göras användbar.

Det är leverantörernas uppgift.

Vården är i grunden inte skolad i att sätta patientens upplevelse i första hand. Jag skulle inte tro att patientupplevelsen är på andra, eller tredje plats på den verkliga att göra-listan. Det kommer ännu längre ner. Efter behandling och patientsäkerhet förstås, men även efter budgetmål, arbetsmiljökrav och nästa upphandling på tur. Det är bra om behandlingen faller väl ut, det värderar även patienter högt visar Vårdanalys årliga utfrågning, men vården är sjukdomscentrerad, inte patientcentrerad.

Hälso- och sjukvården rymmer många innovativa människor, men vårdapparaten är inte innovativ.

Det var inte vården som kom på cancerbehandingarna, röntgenappraten eller antibiotika.

Eller ens det digitala vårdmötet. (bortsett från telemedicinen i Västerbottens landsting, men innovationer som inte sprids, blir bara bra projekt.)

Förändring är leverantörerna, innovatörerna och disruptörernas uppgift. Vården kommer anpassa sig, upphandla och implementera tillsammans. Vården är en omöjlig koloss att styra. Det är vad jag tror.

Ena delen av ett stort sjukhus har inte samma syn på patienter, eller kultur, som en annan del. Jag ser det varje dag, när jag traskar omkring och lyssnar på patienter och forskare i vårdapparaten.

Det är först när den nya tjänsten eller produkten finns, och patienten kräver den, som vården ändras.

Innovatörer kan vi alla bli. En sjukdom eller en anhörigs sjukdom kan ge insikter som leder till en innovation. Erfarenheter från vårdyrket ger inte sällan upphov till nya lösningar. Men det är i samarbete med leverantörerna som det blir en skalbar produkt eller tjänst.

Vården är medveten om sin egen bristande innovationskraft. Den är öppen för företag och leverantörer. Karolinskas Innovationsplats, Sahlgrenska Science Park och Innovation Skåne är några av sätten för vården att välkomna industrins unika kapacitet. Landsting och regioner vill ha lösningar. Det ökade intresset för funktionsupphandlingar är en del av det, som Louise Strand skriver om i sin krönika.

Framtidens vårdmiljö skapas tillsammans. Patienter, vårdprofessionerna, forskarna, politiker och kanske allra viktigast: leverantörerna.

Kommentera en artikel
Meddela redaktionen
Redaktionen rekommenderar

Sänd till en kollega

0.078