23948sdkhjf

Patienten tar kontroll - den digitala revolutionen

Hälso- och sjukvårdstrateg Carolina Wallenius efterlyser en revolution för att vården ska kunna ge bättre vård, till lägre kostnad, och möta patienternas behov. Oavsett vilka sjukvårdssystem som tillämpas.
Den största revolutionen i hälso- och sjukvården levereras varken av läkemedelsindustrin, läkarvetenskapen eller den medicintekniska industrin. Den står patienten för genom att ta kontrollen över sin egen hälsoinformation.

Läkaren Eric Topol beskriver i sin bok ”The Patient will see you now” denna revolution som den största demokratiseringsprocessen för mänskligheten sedan Gutenberg uppfann tryckkonsten för över 550 år sedan. Precis som tryckkonsten tog makten över kunskap och information från präster och ett fåtal lärde män kommer internet och mobila lösningar ta makten från vården. Patienten tar kontroll över sin egen hälsa på ett sätt som aldrig tidigare varit möjlig.

En revolution är precis vad som behövs. De traditionella hälso- och sjukvårdssystemen har problem att möta patienternas behov världen över oavsett vilka sjukvårdssystem som tillämpas. När världens befolkning lever längre, samtidigt som till exempel livsstilsrelaterade sjukdomar ökar kraftigt så får hälso- och sjukvården svårt att möta krav på kvalitet och tillgänglighet till en kostnadsnivå som det finns utrymme att finansiera. För att klara av att möta dessa utmaningar har många specialister på hälso- och sjukvård föreslagit nya sjukvårdsreformer. Ett av de mest lovande försöken benämns värdebaserad hälso- och sjukvård. Värdebaserad vård introducerades som ett strategiskt ramverk av de amerikanska ekonomerna Michael E Porter och Elizabeth Olmsted Teisberg . De förespråkar ett skifte från processorientering till fokus på patientvärde i form av hälsoutfall som leder till ökad kvalitet och tillgänglighet till lägre kostnad.

McKinsey & Company visar i sin aktuella rapport ”Värdet av digital teknik i den svenska vården” att systematisk och bred användning av digital teknik i hälso- och sjukvården banar väg för en omfattande effektivisering. En effektivisering som kvantifieras till 180 miljarder kronor från idag till år 2025. Beräkningen är dock snålt tilltagen och tar endast i begränsad omfattning hänsyn till vad prevention och förebyggande hälsoarbete kan bidra med om vården på ett seriöst sätt arbetar med information och genom analys skapar nya insikter som ger nya angreppssätt.

Digitalisering och värdebaserad sjukvård kan bli ett väsentligt skifte för svensk vård, men kommer att förbli en teoretisk modell om man inte skapar en infrastruktur och applikationer som möjliggör den nya världen inom hälso- och sjukvård.

I den nya världen integreras patientens egna upplevelser och mätningar systematiskt i vårdens patientdata. I takt med att hälsoappar blir allt mer adekvata och tillgängliga finns ett värde i att vården integrerar patientens egen information. Att samla in stora mängder data i vården har tidigare varit tidskrävande för klinisk personal. Så behöver det inte längre vara. Ny teknologi gör det dessutom lättare att analysera stora datamängder, vilket möjliggör ett proaktivt arbetssätt med datadriven analys som ett hjälpmedel vid beslut.

I Sverige finns goda förutsättningar för att bli världsledande i den digitala revolutionen.

Inte bara blev Sverige rankat som EU:s mest innovativa land i den senaste topplistan(European Innovation Scoreboard 2016) utan det finns också unika möjligheter genom smarta och lättillgängliga digitala lösningar. Ett exempel på Sveriges gynnsamma utvecklingsklimat är hur snabbt och kostnadseffektivt digitala innovatörer kan nå vården med sina innovationer genom att använda Health Innovation Platform. Detta är en svensk innovationsplattform med komponenter som säkert överför patientens egenregistrerade information till vårdens system. I Health Innovation Platform ingår säkerhetskomponenter som uppfyller patientdatalagens krav på åtkomsträttigheter. Health Innovation Platform förenklar anslutningen till vården och till den gemensamma Nationella Tjänsteplattformen som tillhandahåller nationell patientdata via API:er. En API kan liknas vid vårdens digitala huvudentré.

För att möjliggöra att patientens egen information når vården behövs en koppling mellan t ex patientens mobiltelefon och vårdens olika system. Health Innovation Platform innehåller en sådan koppling, den benämns Patient Care Connector. En innovatör använder sig enkelt av denna Patient Care Connector. Informationen från patientens app överförs till vården och den stora revolutionen har börjat. Plötsligt sitter patienten i framsätet och berättar för vården om sina provsvar. Istället för att vården grundar sina beslut på enstaka mätvärden vid till exempel ett årligt vårdbesök så får vården tillgång till tidsserier och mycket större datamängder. Utifrån detta kommer vården att kunna använda så kallade ”Big data analytics” och vården kommer att kunna gå från ett reaktivt läge till att arbeta med prevention inom många områden. Inte minst avseende de stora folksjukdomarna.

Alla goda aktörer måste samverka för att skapa förutsättningar för att realisera kraften som ökar kvaliteten och tillgängligheten i hälso- och sjukvården och för att möta framtidens utmaningar måste detta ske till en lägre kostnad. Värdebaserad vård och digitalisering är två av de viktigaste komponenterna för att denna kanske till synes omöjliga ekvation ska kunna lösas. Ett utmärkt exempel på sådan samverkan är Health Innovation Platform där Vinnova, Stockholms läns landsting och Karolinska Institutet Information AB tar ansvar och skapar förutsättningar för att innovation ska nå patienten, vården och forskningen på ett framsynt sätt. När kloka och kreativa krafter samverkar skapas framtidens hälso- och sjukvård. Det finns goda möjligheter att skapa ett hälso- och sjukvårdssystem som står rustat för framtidens utmaningar, men det krävs mod. Har man förmåga har man också ansvar.

Text: Carolina Wallenius

Fakta om författaren:

Carolina Wallenius har lång erfarenhet från utveckling av hälso- och sjukvård, bland annat som chef för vårdersättningar inom SLL. Under senare år har hon fokuserat på hur vård och omsorg kan utvecklas med ny teknologi och digitalisering i värdebaserade vårdflöden. Carolina är ansvarig för GE Healthcare Partners verksamhet i Norden.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.188