23948sdkhjf

Entreprenörer samlades i Båstad

Den 21 juni samlades entreprenörer för ett informativt seminarium i Båstad. Där diskuterades bland annat patentfrågor, upphandlingar och säljteknik med fokus på life science-branschen.
Den 21 juni gick seminariet The Future of Venture, med underrubriken Från idé till patient, av stapeln under Entreprenörsveckan i Båstad. Där samlades entreprenörer från life science-industrin och andra representanter från olika delar av branschen för att delta på den informationsrika dagen.

Seminariet inleddes av Anna Hedberg, patentexpert organisk kemi och läkemedel, PRV. Hon berättade om immateriella tillgångar respektive immateriella rättigheter samt vilken hjälp PRV kan erbjuda när det gäller life science-patent.

Näst på tur var Anna Mäkinen från Läkemedelsverket, som berättade om de olika ansökningsprocedurerna för godkännande av nya läkemedel: nationell, central samt decentraliserad godkännandeprocedur.

– Det viktigaste i bedömningen är nytta-risk-profilen, sade hon.

Hon berättade vidare om en ny förordning för kliniska prövningar som är på gång inom EU samt om Läkemedelsverkets arbete med det nya EU-programmet Prime som lanserades av EMA i början av mars 2016 med syftet att hjälpa bolag för att få prioriterade produkter till marknaden snabbare.

- Vi har bara fått in några ansökningar för Prime hittills men det kommer nog att bli vanligare framförallt för små bolag och akademin. Programmet har nyligen lanserats så vi får se hur det utvecklas. Genom Prime ökar vårt behov av samarbete med TLV, hälso- och sjukvård och patientförordningar.

Efter Läkemedelsverket följde en presentation av Magnus Lundin, vd SISP, Swedish Incubators and Science Parks samt ett seminarium om upphandlingar av Louise Strand, inköpsdirektör i Region Skåne och ordförande i Landstingsnätverket för upphandlare.

Upphandlingspresentationen följdes av en snabbkurs i säljteknik av Conny Forsell från utbildningsföretaget Medwind. Han kom med flera anpassade tips.

- Var entusiastisk och uttryck dig enkelt. Om du inte kan uttrycka ditt budskap kort så förstår du det inte själv. Tala inte för mycket om din produkt utan fokusera istället på nyttan. Även priset är viktigt och måste kunna motiveras. Produkten måste ge tillbaka mer än vad den kostar. Lär er säljteknik men gå er egen väg.

Shahram Khorsand, vd CareFusions, var på plats under dagen för ett samtal med moderator Hanna Brodda, chefredaktör MedTech Magazine, om fördelar och nackdelar med att bli uppköpta av en gigant.

Dagen avslutades med en paneldiskussion om framtiden för svensk life science.

Ansvariga för dagens program var de tre tidningarna Kemivärlden Biotech med Kemisk Tidskrift, Life Science Sweden och Medtech Magazine. Alla ingår i Mentorkoncernen, arrangör av Entreprenörsveckan i Båstad, som i år hölls för tredje gången.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078