23948sdkhjf

Snacka mer - 10 steg till att bli en bättre talare

Att kunna tala till massorna ger makt, inflytande och skapar relationer. Det gäller alla branscher, även vård, hälsa och medicinteknikbranschen. Här ger Conny Forsell, utbildare för säljare inom medtech, sina bästa tips som hjälper dig att få fram ditt budskap.
Redan för 2500 år sedan lades grunden till hur man som talare ska agera för att på effektivast sätt påverka sina åhörare. Fortfarande gäller dessa grundregler och de används dagligen i reklamfilmer, politiska tal, säljteknik, produktpresentationer med mera.

Inom alla branscher och yrkesroller ökar efterfrågan på alla att dela med sig av erfarenheter och kunskap. Oavsett om du jobbar inom akademi, industri eller är opinionsbildare, ”nätverkare” eller marknadsförare och vill skapa intresse för din idé eller produkt så gäller samma grundreglerna. Se samtidigt till att du är personlig och spontan.

Här följer tio steg som syftar till att du enklare ska förmedla ditt budskap och att åhörarna lättare ska reagera och komma ihåg både dig och budskapet. Tipsen gäller oavsett om du håller ett tal i Almedalen eller om det är medicinsk produktinformation till överläkaren. Välj de tips som passar dig, ditt budskap och din målgrupp allra bäst!

Du kan alltid bli bättre på att påverka.

1 Identifiera ditt budskap
Vi utsätts för 1000-tals budskap varje dag och reagerar och memorerar de budskap som väcker starka känslor, som konkret berörs oss och/eller som vi hör och ser upprepade gånger. Det gäller att budskapet är logiskt, spännande, tydligt och kort samt gärna har ett nyhetsvärde.

”Om du inte kan uttrycka ditt budskap kort och klart, har du inte själv förstått det” sa Albert Einstein en gång i tiden. Han har rätt i det. Också.

Vårt minnesbank är ändlig. Maximalt 2 – 3 ord eller 1 – 2 mycket korta fraser kommer vi kanske ihåg av själva budskapet!

Bestäm ditt budskap innan ditt anförande. Var inte för torftig – våga sticka ut!

Gör så här: Tänk igenom vad det är du vill. Vad vill du att de du möter ska komma ihåg? Kan du uttrycka det kort?
2 Var strukturerad
Åhörare gillar struktur! Får du tillfälle att tala eller hålla en föreläsning ska du ha ett pedagogiskt och strukturerat upplägg. Det ökar åhörarnas intressenivå, receptivitet och förståelse för ditt tal och dina argument. Därmed ökar möjligheten att de även kommer ihåg ditt budskap. Välj struktur utifrån den tid du har för ditt framträdande.

Förslag på olika upplägg/strukturer:

Kort och kärnfullt - cirka 1-2 minuter

Problemet
Lösningen
Nyttan för berörda

Utökat tal - cirka 2-10 minuter

Säg vad du ska tala om
Tala
Säg vad du har talat om

Instruerande föreläsning- cirka 5-30 minuter

Inledning
Bakgrund (problem)
Budskap
Argumentering (lösning)
Summering

Kom ihåg: Var strukturerad och våga vara personlig.
3 Förekom nackdelar
Alla tvivlar starkt på säljare eller talare som bara för fram fördelar och inte vill kännas vid produktens svaga sidor eller de nackdelar som förslaget innebär.

Skulle du våga köpa en bil av en säljare som hävdar att ”bilen har inga svagheter – det är världens bästa bil”? Skulle du våga rösta på en politiker som hävdar att ”en skattehöjning gynnar alla”?

Då du argumenterar nämn, på eget bevåg, även produktens eller förslagets svaga sidor. Då visar du uppriktighet och fördelarna blir att du får ett ökat förtroende och att du minskar risken för motangrepp. ”Visserligen kostar min produkt lite mer i inköp men å andra sidan så blir totalkostnaden på sikt betydligt lägre”.

Gör så här: T änk igenom just de/den åhörarens möjliga invändningar. Förekom nackdelar. Då för du över fokus från nackdelarna till fördelarna.
4 Var påläst
Om du håller ett tal eller för ett viktigt samtal måste du vara påläst och kunna ditt ämne näst intill in i minsta detalj. Innehåller ditt tal faktafel rasar direkt ditt förtroendekapital som kan ta lång tid att bygga upp igen. Referera gärna till opartiska undersökningar och studier. Om du ändå vill nämna något som gynnar din sak men som du ändå inte är 100 procent säker på, förekom och gardera dig!

Gör så här: Var ambitiös, men rimlig. Du kan inte behärska din produkt till 100 procent innan du presenterar den för kunder – för då kommer du aldrig att kunna göra en produktpresentation!

Behärska ditt ämne! Behärska din produkt! På en hög, men rimlig nivå.
5 Träna
Första gången du genomför ett tal eller ett säljsamtal låter det troligtvis lite ”knackigt”.

Upplevs ditt tal som osäkert upplever åhörarna dig som mindre övertygande. Är du som talare inte övertygad kan du inte övertyga andra, oavsett vad du än framför och oavsett vilka ord som kommer ut ur din mun.

Gör så här: Du måste, precis som en idrottsman, träna för att utveckla din förmåga. Innan du genomför ditt tal i skarpt läge bör du ha framfört det ett flertal gånger för din man eller fru eller sambo eller kollega eller chef eller konsult.

Kom ihåg! Lyssna på åhörarnas kommentarer – de har rätt!


6 Visa inlevelse
Grunden i effektiv kommunikation är en engagerad talare. Engagemang, energi, entusiasm och inlevelse är avgörande tillgångar för att skapa mottagliga åhörare och för att kunna få in ditt budskap i åhörarnas minne.

Gör så här: Läs på och övertyga dig själv. För att du ska kunna visa engagemang och entusiasm måste du givetvis tro på dig själv, ditt budskap och behärska ditt ämne.

Ditt engagemang smittar åhörarna!


7 Var dig själv
Visserligen ska du alltid försöka utveckla din presentationsteknik och minimera dina svaga sidor men samtidigt måste du bibehålla din personlighet och spontanitet.

Det perfekta saknar själ och personlighet. Det perfekta är inte det mest rätta – känslan är viktigare.

Personlighet och spontanitet ger dig större trovärdighet – var dig själv!

8 Krydda ditt tal
Då och då bör du krydda ditt tal med starka och positiva ord. Du vässar till ditt budskap och ditt tal om du adderar några starka och positiva ord på ett naturligt sätt och vid rätt tillfälle. Detta under förutsättning att mimik och gester samverkar.

Obs! Överdriver du på ett onaturligt och inövat sätt och använder för många starka ord förlorar du trovärdighet.

Gör så här: Starka ord kan exempelvis vara: banbrytande, exceptionella, fantastiska, kanon, imponerande, oerhört, oöverträffad.

Positiva ord kan exempelvis vara: bevisad, förtroende, garanti, pålitlig, referenser, säker, säkerhet.

Krydda ditt tal på ett naturligt sätt med starka och positiva ord!

9 Visualisera
Ska du medverka vid ett seminarie kan du förstärka med hjälpmedel som text, bilder, diagram, kalkyler, videoklipp med mera. Då ökar förståelsen och den mängd information vi minns av talet eller produktens egenskaper.

Alla har vi troligvis erfarenhet av att vi inte ha förstått alla siffror och uträkningar i samband med att en ”telefonsäljare” har försökt att förklara att ”den fasta månadsavgiften går visserligen upp med 9 procent men startkostnaden för varje telefonsamtal blir bara 1 krona och samtalskostnaden minskar med hela 15 öre per minut mellan klockan 07.00 – 17.30 då du ringer till en annan mobiltelefon på vardagarna”.

Gör så här: Tänk i bilder . Ekonomiska uträkningar måste visualiseras för att ge trovärdighet och förståelse. Samtidigt ger hjälpmedel presentationen en ökad trovärdighet. Om du till exempel presenterar en produkt som i princip är likvärdig med flera andra konkurrenters men dina visuella förtydliganden är bättre än konkurrenternas, är skillnaden till stor fördel för dig och du blir mer trovärdig.
10 Gör en bubblare!
Gör något oväntat – gör en bubblare! En bubblare är en kort (högst ½ minut) och mycket personlig och spontan glädjeyttring över en positiv nyhet eller liknande där du visar extra entusiasm med hjälp av gester och mimik. Bubblaren ska plötsligt bryta ditt pågående tal, både i struktur och huvudämne, så att åhörarna reagerar. Visserligen frångår du ditt huvudämne men bubblaren ska ändå på något sätt passa in i talet.

Det är du som ska identifiera din bubblare! Bubblaren skall väcka känslor!

Bubblaren sprider lycka från hjärtat och lyfter åhörarnas receptivitet!

Slutsats

Varje folkgrupp är ett tillfälle att öva att tala inför grupp. Du kan alltid bli en bättre presentatör. Varje möte med en ny människa är ett tillfälle att öva dina argument och din förmåga att väcka intresse. Glöm aldrig att lyssna och ställa frågor är en förutsättning för att mötet ska bli bra. Du kan alltid bli bättre på att påverka.

Bilden: Conny Forsell har företaget Medwind som arrangerar utbildningar i att sälja medicintekniska produkter till sjukvården.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.093