23948sdkhjf

"Medtech är som längdskidåkning – okänt, stretande och världsledande"

Precis som med stjärnorna i längdskidåkning har många människor utanför medtechbranschen svårt att nämna namnen på de världsledande svenska medtechföretagen. De kanske inte ens vet vad medicinteknik är för något. Det har du säkert märkt. Snällt förklarar du. Igen och igen.

Det råder en blygsamhet i branschen, enligt mitt tycke, med tanke på vilken stjärnstatus svensk medtech skulle kunnat avkräva. Sveriges medicintekniska företag exporterade förra året varor för 18,8 miljarder enligt siffror från Vinnova. Det är 20 gånger mer än det svenska så kallade ”musikundret”. Medtech skulle kunna slå sig för bröstet varje dag, minst lika mycket som musikproducenterna Benny Andersson och Max Martin eller artister som Robyn och Björn Skifs.

Medtechbranschen är precis som längdskidåkning fullt med uppförsbackar och utmaningar. Den svenska marknaden är alldeles för liten och alla som börjar kämpa i ett start up-företag vet att det är världen som gäller, Sverige räcker inte. Det gör branschen attraktiv för hårt arbetande forskare och ekonomer, lycksökare gör något annat. Många är så hårt arbetande att det inte hinns med att skryta och slå sig för bröstet.

Men det finns ljuspunkter.

Intresset för längdskidåkning ökar, rapporterar Svenska skidförbundet och nog är det detsamma för medtech. Medicinteknik ger 253000 träffar på Google, allt fler medicintekniska produkter uppmärksammas i tv och tidningar och politiker och myndigheter intresserar sig för branschen. Det ser vi hos äldresamordnaren Eva Nilsson Bågenholm som vi intervjuar i detta nummer. Även Tandvård- och läkemedelsförmånsverkets slutrapport lovar ökat intresse framöver, mer om det kan du läsa i intervun med Malin Blixt.

Som chefredaktör för MedTech Magazine lovar jag att göra vad jag kan för att alla i hela världen ska få veta vad vi håller på med. Kommande nummer är som vanligt en kavalkad av fantastiska framgångar svenska medtechföretag gör och håller på att göra, plus lite tips om vad som gör oss ännu bättre förstås.

Hör gärna av dig till mig och berätta vad du vill höra mer om! Mig når du på hanna.brodda@mentoronline.se
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063